/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Ingen huslejestigning
Fra : ehtrod_n
Vist : 859 gange
300 point
Dato : 03-01-15 01:03

Hej
Jeg bor i et lejebolig og hvert år stiger huslejen med 110 kr. om måneden.

I år til december har jeg boet her 10 år, jeg har læst på nettet engang, at udlejer ikke kan kræve huslejestigning når man har boet i lejligheden i 10 år, men jeg kan ikke finde det igen.

Er der måske en venlig sjæl der ved noget om huslejestigning efter man har boet der i 10 år.

På forhånd tusinde tak

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-01-15 02:32

Har intet på sig, men du har ret til at se regnskabet.

En helt fast huslejestigning med det samme beløb år for år lugter og det vil et regnskab vise, modsat kan det også vise hvis der er behov for en større stigning.

Over 25 år vil der naturligvis være mærkbare prisstigninger på varme og lys på fællesområder hvis ikke udlejer laver energibesparende foranstaltninger, dertil kommer større hensættelser når det ses at noget skal renoveres indenfor få år

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-15 07:03

Ja der er en gang sludre. Du har ret til at se regnskabet.

Ps alle afgifter stiger storset hvert år, disse skal beboerne være med til at dække

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-15 07:06
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-01-15 10:29

@ehtrod_n, jeg kan forestille mig, at det du har læst om er, at hvis man bor almennyttigt hvor der er A-ordning (vedr. vedligeholdelse), så skal man ikke betale for alm. istandsættelse ved fraflytning når man har boet i boligen i noget der nærmer sig 10 år.

Jeg kender ikke reglerne 100%, men jeg har googlet det: https://www.google.dk/search?q=vedligehold%2Ba-ordning&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=PbWnVLrIIeXOyQOr7IKgDA

Citat
Du har ret til at se regnskabet.

Gælder det også i privat udlejning?

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 03-01-15 10:37

Hej det kan godt være det er mig der har formuleret mig forkert, for det er ikke det problemet er med huslejestigning, hver år det står i min huslejekontrakt.

Det jeg spørger om er, når man har boet der i 10 år har jeg læst, at udlejer ikke kan forhøje min husleje mere efter, at have boet der i 10 år. Altså skal jeg betale de samme som jeg gjorde sidste år.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-01-15 10:46

Citat
Det jeg spørger om er, når man har boet der i 10 år har jeg læst, at udlejer ikke kan forhøje min husleje mere efter, at have boet der i 10 år. Altså skal jeg betale de samme som jeg gjorde sidste år.

Jeg har boet almennyttigt det meste af mit liv, og mener selv, at jeg er rimelig godt inde i reglerne.
Jeg har aldrig hørt om det du skriver.

Det ville jo ikke give nogen mening, for udgifter stiger jo hele tiden, også dem udlejer skal betale for at holde en ejendom "kørende".

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-01-15 12:05

Citat
@ehtrod_n, jeg kan forestille mig, at det du har læst om er, at hvis man bor almennyttigt hvor der er A-ordning (vedr. vedligeholdelse), så skal man ikke betale for alm. istandsættelse ved fraflytning når man har boet i boligen i noget der nærmer sig 10 år.

Tror jeg også , en håndregel hedder 7-8 år.

Det går ind under acceptabelt slid, men man har selv ansvaret for at gulve bliver lakeret, f.eks hvert 3 år hvis der er meget slid fra børn og forkerte sko, desuden kan der også være lokale regler for farvevalg når lejligheden afleveres, er vægge eller træværk malet så mørke at det kræver meget arbejde at reetablere koster det også.

Her har jeg også A-ordning, men jeg må ikke beskadige savsmuldstapetet for meget idet der vil komme en regning.

@ethrod_n

Nu er der blevet omtalt A-ordning.

B-ordning indebærer at udlejer hver måned reserverer et beløb fra driftsregnskabet (uden huslejestigning) til vedligeholdelse, dette er penge som lejer kan råde over ved vægmaling og gulve, somme tider mere efter lokale regler, man kan så enten vælge prof maler eller gøre det selv og få materialerne dækket ved at vise bilag.
Er der opsparet gennem 3 år kan der være så mange penge at det kan dække temmeligt meget.

MEN man har så selv ansvaret for vedligeholdelse, pengene bliver ikke udbetalt efter opsigelse, og de dækker ikke renovering af lejligheden, desuden hvis man selv vil sætte lejligheden i stand inden man fraflytter skal pengene bruges INDEN man aflevere opsigelsen, dvs at man selv skal betale hvis man gør den i stand i den 2-3 måneders opsigelsesperiode.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-15 14:21

Hej det kan godt være det er mig der har formuleret mig forkert, for det er ikke det problemet er med huslejestigning, hver år det står i min huslejekontrakt.

Det jeg spørger om er, når man har boet der i 10 år har jeg læst, at udlejer ikke kan forhøje min husleje mere efter, at have boet der i 10 år. Altså skal jeg betale de samme som jeg gjorde sidste år.

Prøv at læse hvad du selv skriver
>> har ikke problem med HUSLEJESTIGNING det stå i KONTRAKTEN <<

Du har brug for hjælp ring til LLO så kan de hjælpe dig, så kan de forhåbenligt hjælpe dig med at forstå...?

Accepteret svar
Fra : mariafrederiksen

Modtaget 150 point
Dato : 03-01-15 16:51

Efter 10 med trappeleje (fast årlig stigning) har du ret til at genforhandle stigningen for de næste 10 år. Den kan så blive større eller mindre.
Der findes ingen bestemmelser i nogen af lejelovene (der er 4), der fastlåser huslejen efter 10 år - eller et andet antal år for den sag skyld.

Mvh Maria

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 03-01-15 17:44

Din husleje må ikke med 110 kr. pr. måned hvert år. Hvis det står i din lejekontrakt, så er det ulovligt. Den årlige husleje må stige ligesom de udgifter til ejendommen stiger hvert år. Det er forsikring, ejendomsskat, fællesudgifter til trappelys, vaskekælder, løn til vicevært m.m.
En huslejestigning skal varsles med 3 måneder og der skal vedlægges et regnskab, så du kan se hvorfor huslejen stiger. Får du ikke skrfitlig besked 3 før huslejestigningen kan du nægte, da den så er ugyldig.

Det med de 10 år er noget sludder. Selv om du bor samme sted i 30 år stiger din husleje generelt hvert år.

Jeg har selv haft en del lejligheder og værelser udlejet og har nu et parcelhus som er udlejet.

Håber du fik svar på dit spørgsmål.

vic200

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-01-15 23:07

Citat
B-ordning indebærer at udlejer hver måned reserverer et beløb fra driftsregnskabet (uden huslejestigning) til vedligeholdelse, dette er penge som lejer kan råde over ved vægmaling og gulve, somme tider mere efter lokale regler, man kan så enten vælge prof maler eller gøre det selv og få materialerne dækket ved at vise bilag.
Er der opsparet gennem 3 år kan der være så mange penge at det kan dække temmeligt meget.

Hmmm, jeg ved ikke om det er mig der misforstår dit skriv, men hvis man har b-ordning, så opkræves der et beløb sammen med huslejen, dette beløb ryger ind på den vedligeholdelseskonto, som tilhører lejligheden (om jeg så må sige), d.v.s. at det er lejeren der betaler til denne vedligeholdelseskonto hver måned sammen med huslejen.

Jeg mener det er knap 100 kr. jeg betaler hver måned, i en lejlighed på 75 kvm.

Godkendelse af svar
Fra : ehtrod_n

Dato : 04-01-15 11:21

Tak for svaret mariafrederiksen.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 04-01-15 21:43

"Din husleje må ikke med 110 kr. pr. måned hvert år. Hvis det står i din lejekontrakt, så er det ulovligt. Den årlige husleje må stige ligesom de udgifter til ejendommen stiger hvert år. Det er forsikring, ejendomsskat, fællesudgifter til trappelys, vaskekælder, løn til vicevært m.m.
En huslejestigning skal varsles med 3 måneder og der skal vedlægges et regnskab, så du kan se hvorfor huslejen stiger. Får du ikke skrfitlig besked 3 før huslejestigningen kan du nægte, da den så er ugyldig. "

Dette gælder kun lejemål, der omfattet af bestemmelserne om omkostningsbestemt leje. Det kan lejemålet ikke være, når der er trappeleje. Trappeleje er en fast årlig stigning, som aftales ved lejekontraktens indgåelse. Den kan være en fast procent eller (typisk) et fast beløb. Det er der intet ulovligt i.

Mvh Maria