/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Glædelig Jul !
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 1139 gange
300 point
Dato : 20-12-14 14:41

Glædelig Jul til alle jer brave jægere.
Jeg er i DK på juleferie, og rejser igen lige efter nytår.

Jo jo, der bliver tid til lidt riffel/hagljagt

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-12-14 17:38

Også god jul til dig Kaptain og dine tapre jagt kammerater,
men hvad skyder man så, når julefreden sænker sig?

Vi har jo ikke rensdyr, de har jo travlt med Julemandens kane,
vi får snart Elge, importeret, men dem får vi nok ikke lov at skyde foreløbig.

Tilbage er rådyr, med uskyldige dådyr øjne, og enkelte kronhjorte.

Håber I lader både geværet og julefreden sænke sig...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-12-14 19:10

Citat
vi får snart Elge, importeret, men dem får vi nok ikke lov at skyde foreløbig.
Nu skriver du "vi"
Går du også på jagt..?

Citat
Også god jul til dig Kaptain og dine tapre jagt kammerater,
men hvad skyder man så, når julefreden sænker sig?
Vi skyder hvad der er brug for hjemme i fryseren.

-Og er der ikke noget der "falder" for, har jeg jo den mulighed, enten at købe en hormon oppumpet and/kylling der har siddet på et frimærke stort gulvareal og vokset sig fed - så fed, at de fleste knækker benene, fordi deres knogler ikke vokser i samme takt som kroppen.
Eller en tremmekalv der aldrig nogensinde har set sol -eller mærket vinden blæse.
Ellers hvad med at købe en penicillin gris fyldt med MRSA, som igennem sit korte liv har været udsat for dyrplageri i form af lang transport til svineslagteriet, blot fordi, svendgiversen og konen skal mæske sig fede i julen og iøvrigt ikke sætter pris på - eller evner at forstå det dejlige liv vildtet har haft på den frie bane i naturen.

Jægere er blot en vikar for døden, fordi døden er uundgåelig. Ved at jage vildtet sikrer du dig for det første, at vildtet ikke lider en grufuld sultedød, blot fordi arten er blevet for mangfoldigt - og at naturens ressourcer bliver anvendt på den allerbedste måde.

Men det forstår du dig vel ikke på ? Siden du benævner at Råvildt har Dådyrøjne.

Citat
dine tapre jagt kammerater,
Jeg ved ikke om mine jagtkammerater er tapre. Men jeg ved, de har så meget mandsmod at de ikke behøver at bede andre om at slagte det kød de skal spise. Og jeg ved, de har et realistisk syn på det, som hedder liv og død og så de faktorer der er nødvendige for menneskehedens overlevelse.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-12-14 09:10

Hej Tommy.

Mange tak for din julehilsen - det samme gælder naturligvis dig og din familie.

Et udmærket svar du gav svendgiversen, som jeg kan tilslutte mig 100%. Vi passer skam på naturen og høster kun det vi har brug for. Desværre er der brodne kar også blandt jægere, men det er kun en minoritet som ikke fatter sammenhængen i naturen, f.eks. blandt visse forfattere, engineers, fremtrædende medlemmer af DJ og lign., men det er absolut mindretallet !

Men helt i orden med spark fra f.eks. svend - alligevel skal også han have en julehilsen med på vejen. Vi "brave" jægere favner vidt og lader os ikke gå på af lidt modgang fra mennesker der ikke tænker som os - der er plads til alle !!

Rigtig glædelig jul til alle brugere af kandu

ØV4

Hilsenen gælder naturligvis også til en tøsedreng ved navn B.B. Knudsen, som ved flere lejligheder har skrevet, at ingen kunne lukke munden på ham, han bestemmer selv bla. bla.
Men det er lykkedes at få kæften lukket påløgenhalsen, og det kan man takke alle "brave" jægere for !

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-12-14 18:36

Godt at høre nyt fra Kaptajnen i eksil. Der er mange som ikke forstår sammenhængen i udøvelsen af jagten. Forleden stod jeg og kiggede mistrøstigt i køledisken hos REMA 1000, hvor en bunke ænder lå på Lit de Parade. Deres sidste minutter har den ondehylemig ikke været for muntre, og det samme gælder køer, heste grise og får.

Nå, men mit knæ arter sig vel, og i morgen vil sønnen og jeg forsøge at nedlægge et par rådyr. Under normale omstændigheder afholder vi os fra rådyrjagten, hvis vejrliget har været brutalt, men da mit gangstativ har været i udu de sidst forløbne 6 uger, så er der noget som skal indhentes.

Ellers et forbandet vejr med tung kold regn. Håber det klarer op i morgen - eller senest den 23. december.

Kære ØV4. På en måde savner jeg Balleknudens indlæg her på siden. Han var altid god for et bredt grin.

Also !!!! En rigtig glædelig jul til alle herinde på siden. .

Og hold os lige orienteret - dernede fra de sydlige himmelstrøg.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-12-14 19:30

Åh ja, nu er Hr. Giversen jo ingeniør og mine erfaringer med personer med disse tidler er fanden fløjtme ikke for gode da.
Hr, Giversensen har et par gange før gjort sig bemærket med: "At han er dyreven."
Men Hr. Giversen udstiller sit hykleri når han fortæller om sit eget lystfiskeri, sine egne opskrifter på svinekam, oksefilet, kyllinger, ænder og æg fra burhøns.... altså fra dyr, som ingenlunde har haft et godt liv. Og så er det, jeg bliver knotten.

Jo jo Tonga, Bajutfræseren har givet læsere af jagtsiden her mange gode grin. Jeg husker den gang han skrev: "Hylerne kan ikke lugge munden på mig. Di ved jeg siger hvad der passer mig" Munden blev lugget og den har været lugget siden.

Citat
Og hold os lige orienteret - dernede fra de sydlige himmelstrøg.
Jo jo, det skal jeg nok. I det nye år kommer der mere ro på - kort sagt, man er ved at være huskendt med forholdene

Mvh.
Tommy.
Følg med tiden - køb et kukur

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-12-14 20:28

Årh! For H....... da. Jeg havde også engang et kukur. Det fulgte mig trofast gennem årene, og engang, da jeg havde fået slået klør fem i en lokal skønhed og havde fået hende lokket ned på sofaneseren udbrød jeg med kælen stemme: "Jæ ælsker dig" og i samme sekund kom kukkeren frem og sagde KUK KUK!!! Jeg skulle have lyttet til den.

Bortset fra det, kære Kpt. Tommy. Sælger du hus og hele muletjavsen og flytter til Schweiz for ever??? Eller er der tale om et intermezzo?

Øh! Der er noget ved titlen "ingeniør" som får hårene til at rejse sig i nakken.

Mvh.
Tonganeseren

Nu med brugbart knæ.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-12-14 21:05

Citat
Bortset fra det, kære Kpt. Tommy. Sælger du hus og hele muletjavsen og flytter til Schweiz for ever???
Nej. Grunden til vi er i Schweiz nu, er fordi mine kone fik tilbud et års vikariat i en lederstilling i koncernen Nestlé (Hun arbejder hos Nestlé i DK.) Det sagde vi ja tak til. Dels fordi min kone kan gøre karriere indenfor Nestlé - og jeg har altid ønsket mig at opleve Schweiz for at se, hvordan dette folkefærd får hverdagen til at hænge sammen uden indblanding af Det Radikal Venstre og Socialdemokraterne..... Det ser squ ud til de klarer den godt alligevel. Masser af rige mennesker og ingen fattige.

Hvis jeg skal drage - bare en parallel mellem Schweiz og Danmark, vil jeg bruge skatter og afgifter.
En Schweizer skal bruge hvad der svarer til 3 mdr. løn for at betale skatter og afgifter
En dansker skal bruge 10 - 11 mdr. løn for ditto.
Det kan man så tænke lidt over.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-12-14 21:11

Tonga, du kan da gå ind på kategorien "Smalltalk" Der har jeg skrevet et lille indlæg om....Hvordan jeg betragter Danmark

/Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-12-14 09:29

Jeg kan sgu' se, at Balleknuden er ved at samle sig mod til at begejstre os med sine fyndord, måske mest til "Hylerne" - det vil jeg se frem til ! Det er nu heller ikke for meget, da vi andre jo af høflighedshensyn har ønsket ham en glædelig jul. Det siges at hans hus er fuldstændig indhyllet i blinkende røde lys - måske af hensyn til landingsbanen for kaner ?? Men kender jeg ham ret, har det dybere mening, da han via sin engineer-uddanelse har lært at tænke teknisk, logisk og strategisk, så mon ikke der er nyt på trapperne fra den kant ??? Jeg glæder mig til en lille hilsen fra ham !

ØV4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-12-14 13:47

Kære Tonganeser.

Her er en lille sang til din ære:https://www.youtube.com/watch?v=s7VPOJrUmGs

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-12-14 16:48

Åh ja, gode gamle Poul Reichhardt. Da Poul jo er død, har Bajutnissen udråbt ham som en god gammel kammerat.
Apropos Bajutnissen. Det siges, han render rundt om huset iført nissehue og skråler "Jeg så julemanden kysse mor" Naboerne er godt nok lidt knotne over larmen. Men, som de gode naboer de nu engang er, har naboerne i anledning af den stundende højtid valgt, at bruge vattet fra juledekorationerne som ørepropper.

Mit ene juleønske - at blive beriget med Ballegaards fyndord, de ville lune i en koldt tid.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-12-14 19:46

Hvad angår din " small talk", så er vi 100% enige om alle emnerne.

Hvis man nu, fra den første spæde start, havde nedskrevet samtlige mere eller mindre vanvittige statesments fra Ballehyleren - og havde redigeret dem til udgivelse, så havde man været en holden mand. En oplagt julegave til jægeren som trænger til et godt grin.
Men hvad skulle en sådan publikation så hedde?

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-12-14 20:46

Ja for satan, det ku' blive morsomt.

Hvad med at kalde samlingen for "Bevingede ord fra en Bajut"
Eller, "Da sort blev hvidt" -eller måske "Hylere, Tomber, og andre plus ord"

Kunne vi så få Yahya Hassan til at læse det op, ville det unægtelig blive en succes.

Ja ja Tonga, der er lidt at redigere her i den mørke tid. Pas på du ikke dør af grin

Mvh
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-12-14 21:18

Knæet holdt i dag, hvor sønnen og jeg skulle skaffe et rådyr. Det blev til en megastor rå og en pæn buk. Jeg var spændt på om knæet ville holde, men det gik fint.

Mjah! Jeg forsøger også at finde den helt rigtige titel til en bog om vidunderbarnet Knaldballe, men jeg tror ikke, at jeg alene kan redigere det store grin for de jægere som kender KnaldBalle. Kunne ellers være hylende grinagtigt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 24-12-14 08:16

Tidtlen kunne f.eks. være: Fra en Agterskyttes dagbog - med undertitlen: en Bajutspringers muntre hverdag !!!! Eller: Mit liv som Bendt - en sørgmunter beretning !!!

Mulighederne er mange - rigtig god fornøjelse til den der har tid til det kæmpearbejde det er at redigere noget fra en rundforvirret særlings liv og levned

ØV4

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 24-12-14 11:50

Kære alle brave jægere.

Jeg vil hermed gerne ønske alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår.

Den største glæde på kandu må ubetinget være lukningen af munden på løgnhalsen, fantasten m.m.m., bb1 Bent Ballegaard Knudsen. Det kunne altså lade sig gøre at lukke munden på denne storskrydende løgner af guds nåde - mange tak for kampen til alle aktive kanduer.

Kaptajn Tommy og især hans hustru, ønskes al mulig held og lykke i et pragtfuldt land. For at modvirke hjemve, ville jeg i deres sted tage et billede med af bb1 - det burde være et probat middel !

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-12-14 13:15

Kære ØV4.

Skulle der skrives en bog om KnaldBalles er dit forslag smaddergodt - altså " En Agterskyttes Erindringer i Lyst og Nød ".

Spøg til side og hofter fat. Man burde sguda gøre noget ved sagen. Når han engang vælter i svinget, så er det slut med en kultur, som vi ikke anede eksisterede.

Men til sagen:

Nøjjjj! Der sidder en rødkælk ved foderpladsen. Her skelnes ikke mellem stor og lille. Dagligt svirrer det rundt med alliker, råger, en enkelt krage eller to og en hulens masse sangfugle. Jeg har fundet ud af, at REMA1000 har den suverænt bedste foderblanding til vore bevingede specielle venner. Lige under 23 kroner for 2 kg., hvor egern kan hente nødder og store kerner. Til " folket" - altså gråspurve etc. køber jeg Halle Halvpris`s 18 kg. sækkke for 98 kroner. I år får man valuta for kronerne. Til duer og hjortevildtet tage vi af afgrøderne i laden.

Til sagen - endnu engang:

Alle I brave jægere ønskes alt godt i det nye år med masser af "de store nordiske" og et par kokke. Håber også at SKAT lader Jer i fred og at hustruen ikke forlanger for meget af Jer.

Rigtig Glædelig Jule til alle.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-12-14 13:15

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-12-14 13:18

Skal lige med:

I Lyst og Nød - en Agterskyttes Bekjendelser"

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 24-12-14 13:49

Glædelig jul og et godt nytår til alle, som har taget aktivt del i bekæmpelse af denne kedelige invasive art, af Balletumper, som nu må kunne bære en ny titel " Den For Evigt Tavse Ballegump", han fik sit waterloo, da han begav sig ind X´r litterære hjemmebane.

I ønskes også god bedring, med alle de til stødende slitage tegn og evnt. montering af nødvendige reservedele, samt indtagelse af diverse kemier, for at holde skroget sejlende eller oprejst.

Ikke mindst bør i hilse jeres halvdel, og bede hende om at servere flydende ting til ganen, da enhver X-quinde, må gå syngende i seng hver aften, med disse pragt mænd de har sneget sig til af få gaflet.

MVH
BW

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 300 point
Dato : 25-12-14 02:27

Så sidder man endnu engang, kvæstet og i granatchock efter endnu en julemiddag. Det smagte sgu godt alt sammen, virkelig godt, men selv om jeg på forhånd havde besluttet mig til mådehold, faldt jeg igen i til halsen.
Nu er gæsterne kørt, konen er dejset om i sengen og jeg har åbnet vinduet i mit arbejdsværelse - den slags hjælper når anden stadig rører på sig i sækken.
Vi fik en kaffemaskine af sønnerne + deres samlevere - altså sådan en fætter som laver alle mulige kaffespecialiteter, hvor man anbringer en kapsel i maskinen. Jeg lærer det nok engang.
Af hustruen fik jeg en dejlig olivengrøn trøje - en "windstopper" og tilhørende olivengrønne jagtbukser - som myg ikke kan stikke igennem + fire armygrønne bomuldsundertrøjer. Det hele passer skide fint sammen med mine olivengrønne jagtstrømper og olivengrønne hat, så nu kan jeg gøre mig usynlig i en granplantage. Elsker farven.
Åh ja. Tør næsten ikke lave mig en kop kaffe. Systemet er fyldt op - og nu går jeg en julenatttetur med hunden, som har feset hele aftenen. Dejligt vejr udenfor.

Er det ikke mærkeligt? I den kristne bibel fremgår det, at Maria blev svanger uden kontakt med en mand. Pjat!! Hun blev sgu bare overrasket af en sniger. Men af fortællingen må det udledes, at mænd er nogle svin og liderbukke, siden de bare sådan skal skøjtes ud på sidelinjen.

Islam har en anden anskuelse. Her nævnes ikke kvindes rolle vedrørende Muhammeds herkomst. Her er det altså kvinden som er uren. Hvorfor i alverden skal seksualiteten fornægtes. Havde man forklaret Jesus og Muhammeds herkomst som et resultat af guddommelig god sex, så havde vejen været banet for lidt mere næstekærlighed og forståelse kønnene imellem.
Gud fader, hvor jeg dog ævler. Det må skyldes portvinen.

Det der med den 24. decembe rat ønske hinanden en glædelig jul er egentlig en misforståelse. Først den 25. december er det rigtig jul - har en præst fortalt mig.

Så sluttes der herfra, inden jeg kommer for langt ud.

Glædelig Jul - kære venner.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-12-14 16:58

Et smukt causeri, Tonga. Det var fornøjeligt at læse.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-12-14 18:15

Tunge tanker ved nattetide, og jeg sov da også til ved 15-tiden i dag. Det var ikke muligt at få liv i mig - sagde konen, som dog henviste til et par dyr som meget gerne snart skal til videre foranstaltning. Hun hygger sig enormt uden indblanding fra min side. Lige nu presser hun æblesaft. Her til aften står den på grønkål og frikadeller og ingen dessert.

Fredag hiver jeg frakkerne af de to rådyr og lørdag kommer hele familien til frokost. Min ældste søn lever i et velfungerende samliv, har succes i forretningslivet og min yngste søn er nu samlevende med en dejlig og køn jævnaldrende quinde, som oprindeligt stammer fra Nørrejylland. Hun har allerede "kroget" ham så grundigt, at han nu optræder som en gentleman. Så alt i alt går det strygende med familielivet. At min hustru og yngste barnebarn samtidig overvandt kræften giver det hele et enormt løft. Barnebarnet var en smule sen til at skyde i vejret efter 250 kemobehandlinger, men nu sker der noget - hele tiden. Hun er blevet "gammelklog" men er alligevel så fuld af liv, at hun forsyner os alle med masser af liv. Et lille mirakel. Bare det at høre hende sige "farfar" går lige til hjertet. Hendes storesøster har været en enorm hjælp i behandlingsperioden - og er ganske enkelt en helt igennem vidunderlig empatisk pige.

Når jeg går i sort, det sker undertiden, især når jeg evaluerer gjorte ting gennem en menneskealder, så vender jeg bøtten og tænker på alt det positive der aktuelt sker rundt om mig. Så bliver jeg glad igen. I mit arbejde møder jeg mange triste skæbner, og med tiden har jeg ikke helt undgået at "tage tingene med hjem", fordi jeg også føler med folk som er kommet i problemer gennem kriminalitet. Sidst drejede det sig om en ung mand med alvorlige psykiske problemer. Jeg besøgte ham i arresten, og trods alvoren bag tiltalen gjorde han et uudsletteligt indtryk på mig. Nu ser det ud til, at han får den fornødne hjælp, og min tro på det system jeg arbejder i fik et nødvendigt "boost". Jeg har nemlig en chef og en souschef som generelt besidder empati - altså næstekærlighed - og på grund af mit forberedende arbejde opfangede de omgående alvoren i den unge mands situation. Jeg nærer den dybeste respekt for de to ledere og skylder dem stor tak.

Nu nærmer vi os så nytårsaften, og her falder kæden som regel af, hvis jeg ikke passer på. Jeg har ikke altid været så omgængelig og har gjort ting, som garanteret dukker op i mit hoved - når træskoene skal stilles. Det der med et årsskiftet har altid berørt mig dybt. Ikke fordi jeg lider af noget selvhøjtideligt, men fordi jeg, som tidligere nævnt, husker mange af de ting, jeg ikke skulle have gjort. Fydaføjda.

Men til alt held er jeg gift med en vidunderlig kvinde som i sin tid reddede mig fra at ende som en bums. De er der overalt, disse forstående kvinder som kan udrette det utrolige. De kan være stride, men for Fanden da, de må være skabt på en ganske særlig måde, når de kan leve med os ( mig ).

Lad os derfor udbringe en skål for kvinderacen.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-12-14 19:31

Det var da forfærdeligt..!

Sakset fra Jyllands Posten.
Citat
Ulykke under rådyrjagt: Jæger skød sin jagtfælle
71-årig jæger skød ifølge politiet mod et rådyr, men ramte i stedet en anden jæger i ansigtet og brystkassen.
En mand er lørdag formiddag blevet ramt af skud under en rådyrjagt i Duedal ved Aalborg. Han er uden for livsfare, oplyser Nordjyllands Politi.

Manden, som var del af et jagtselskab på cirka 25 mand, er blevet ramt i ansigtet og i brystkassen. Det skete, da en anden jæger skød mod et rådyr, men ramte sin jagtfælle

Den sårede mand er efter ulykken blevet kørt til behandling på Aalborg Universitets Hospital. Hans skader har ikke været livstruende, oplyser politiet.

- Vi har sigtet ham, der skød, for overtrædelse af jagtloven, og så må vores nærmere undersøgelse af forløbet vise, om der skal rejses andre sigtelser, fortæller vagtchef Karsten Højrup Kristensen.

Det kan blandt andet være straffelovens paragraf 252, der kan komme i spil. Den handler om i grov kådhed at udsætte andres liv for fare.

Det er en 71-årig mand, som er blevet sigtet i forbindelse med ulykken. Politiet har ikke oplyst, hvorledes manden forholder sig til sigtelsen.

I begyndelsen af næste uge vil politiet foretage en nærmere vurdering af hændelsesforløbet. Det bliver formentlig i den forbindelse, at man vil tage stilling til eventuelt yderligere sigtelser.

Hvad er Jeres holdning til dette..?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-12-14 20:08

Der er flere faktorer som vi endnu ikke kender til.
A: Var tildelingen af posterne forsvarlig?
B: Stod den påskudte jæger synligt for de øvrige skytter?
C: Bar jægerne rød/orange bånd på hovedtøjet?
D: Var jægeren, ham der skød, rent fysisk i stand til at varetage sin rolle som skytte?

Indtil nævnte ting er klarlagt, kan man kun gisne om den tragiske udgang på en ellers god jagt.

Jeg tilføjer lige en kommentar til punkt D:

Det er ikke nogen hemmelighed at kroppen forandrer sig - med alderen. Vommen antager et mere eller mindre grotesk omfang, noget som kan hindre skydningen - altså når geværet kastes til skulderen. Man kan også have for meget tøj på. Den slags kan også hæmme skyttens bevægelsesfrihed.
I 1998 fik jeg konstateret diabetes 2 og vejende dengang 106 kg. Overvægten hæmmede mig i voldsom grad - især under skydning med riffel. På grund af en fejl hos sygehuset, man skrottede mine målinger, kom jeg først i behandling i 2008 - med Metformin og et stofskiftepræparat, hvorefter jeg i 2010 var nede på min normalvægt - nemlig mellem 80 og 84 kg. Min tidligere upåklagelige skydning med haglbøsse vendte tilbage, og nu var der heller ikke problemer med liggende eller knælende skydning med riffel. At min kone også følte sig "lettet" ved mit vægttab var så en sidegevinst.

En anden vigtig faktor er så, at et andet medie fortæller, at den påskudte jæger gemte sig i et buskads. Gjorde han det - uden at bære rød markering, kan dette måske forklare ulykken.

Håber det allerbedste for den ramte jæger.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-12-14 20:16

Det skal lige tilføjes, at man, selv om man ikke ser en person eller dyr i skovkanten absolut ikke må afgive skud ind i bevoksning.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-12-14 20:21

Her er et uddrag fra Ekstra Bladet:

En 62-årig mand er kørt til hospitalet i Aalborg, fordi han på en jagt sammen med omkring 25 andre jægere blev ramt af skud i panden og på overkroppen.

Det meddeler Nordjyllands Politi.

- Jagtselskabet mødtes i morges, men lige omkring hændelsen var de nok kun otte til ti personer. Der går så nogle mennesker, klappere, som skal jage dyrene hen til jægerne, der kan skyde, siger Karsten Højrup Kristensen, der er vagtchef hos politikredsen.

Klapperne jager et rådyr hen til en 71-årig jæger, som skyder og dræber det.

- Problemet var bare, at 75 meter længere væk i samme retning sad en anden jæger og gemte sig i et hegn. Han blev ramt af nogle hagl, som fløj over rådyret, siger vagtchefen.

Manden er uden for livsfare, men den......

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 28-12-14 06:10

Glædelig jul til alle incl. ham i ved godt
Tragisk er de her skud, hvor personskade pludselig bliver en realitet, men jeg går ud fra de forskellige skytter har tilkendegivet over for hinanden, hvor det står.
Alder, kondition, oveblik, for megen rutine og meget andet kan være årsagen, men der er noget der hedder tunnelsyn og det overgår alle uanset alder, det kan den lokale optiker ikke afhjælpe
Den aldrende jæger må se i øjnene, han skal igennem retssystemets langmodige procedure.

Kan i have et godt nytår også til ham i ved godt

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-12-14 08:21

En skrækkelig sag for både den ramte jæger og for ham der skød dyret !! Men så længe der ikke foreligger en officiel forklaring, skal man være meget varsom med at udtale sig om skyld eller ikke ikke skyld ! Lad de forbandede aviser gætte som de plejer at gøre i den slags situationer - det eneste der opnåes er sladder og skrøner som ikke hjælper de involverede, men blot kaster ved på bålet til fordel for de mennesker der er imod jagt og skydevåben !
Jeg mindes den unævnelige mands forsvar for at skyde, når der ikke er kuglefang i.f.m. en episode der blev filmet close up af TVsyd - her gjaldt det en aut. DJ riffelinstruktør som løsnede et skud uden hensyn til kuglefang - jeg nævner blot episoden for at vise, hvor hurtigt tingene går, når man er på jagt Heldigvis er den unævnelige mand selv altid let genkendelig med rød nissehue, selvom det ikke er jul. Desuden "krabber" han sig afsted som en vis Tummelumsen, så han er altid let at få øje på !!!

ØV4

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-12-14 21:54

Jeg kan oplyse, at jægeren blev ramt af vildfaren hagl - opspringshagl!

Og var på intet tidspunkt i livsfare

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-12-14 22:51

Rart at høre - kære Katekismus.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-12-14 19:44

Citat
Jeg kan oplyse, at jægeren blev ramt af vildfaren hagl - opspringshagl!

Og var på intet tidspunkt i livsfare
Ja, det er rart at høre. Har du et eller andet link som bekræfter det du skriver..?

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 30-12-14 07:59

Hvis det er rigtigt som anført af katekismus, er der ekstra grund til at advare om richoterende hagl, som p.g.a. af frossen jord, is eller lign. springer rundt i alle retninger, efter at have ramt jorden mv. Jeg tror mange jægere har oplevet noget lignende og det er bestemt ikke rart - så derfor: Vær yderst forsigtig med at afgive skud der kan tænkes at ramme frossen jord !!!!

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-12-14 14:58

Som du tidligere skrev - kære ØV4, så skal der menes til eftertænksomhed efter sådanne hændelser, men på den anden side skal det også nævnes, at ikke alle jagtselskaber besidder samme overblik, når en klapjagt arrangeres.
Selv har jeg da oplevet et par smuttere, hvor jeg måtte råbe "vagt i gevær" ved placeringen af poster, både på grund af de øvrige jægeres sikkerhed, men da også fordi jeg ikke selv ønskede at komme på "parade" efter endt jagt.
Jeg oplevede engang, som gæst i en større jagtforening i Nordsjælland, at skytterne blev placeret i en vinkel på 90 grader langs en granplantage ( vinklet 90 grader ), og hvor nærmeste afstand til "genboskytten" ved vinklens spids var omkring 80 meter. Det så fuldstændig vanvittigt ud, og jeg brokkede mig da også godt og grundigt - og har ikke siden været inviteret i foreningen. Jeg var i øvrigt kun inviteret for til gengæld at lade jagtforeningen myldre ind over mit reviret - i anledning af den store fælleskommunale rævejagt.
En skade måtte lade livet på en hel dags jagt og de 5 hanhunde var komplet vanvittige, fordi en af hundeføreren havde overset at hans tæve var i løbetid.

Egentlig burde det være nemt at undgå ulykker af denne karakter. Man skal altid kunne se mindst de to naboskytter på hver side af en selv - og alle skal stå på linje med ryggen til såten. De skal naturligvis bære klart synlig rød/orange markering i huen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-12-14 17:22

Omvendt, så sker der få jagtulykker i DK. - og tak for det!!
At tro vi helt undgår jagtulykker er vel at "stramme buen."

Mvh.
Tommy.
Bliver sikkert beruset i morgen.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-12-14 18:15

Jeg har besluttet mig til at møde det nye år i næsten ædru tilstand. Jeg magter ganske enkelt ikke endnu en aftens granatchock med alt for meget mad og drikke. Hustruen havde ellers taget en rådyrkølle frem fra fryseren, hvorefter jeg inderligt bad for mit liv. I stedet står den på smørrebrød med laks og hellefisk m/tilbehør + oste af forskellig art. Så kan det sgu ikke gå helt galt. Og så en god Riesling til ganen.
Jeg har, efter snart en menneskealder, fundet ud af, at man i virkeligheden bliver deprimeret af for fed mad. For ind i hulen da. 4 gange andesteg i julen - argh!!!
Men vegetar bliver jeg aldrig.

Knægten og jeg var på jagt i søndags. Vi ville forsøge at få ram på en eller to gæs, men på trods af en ellers smart strategi opdagede gæssene os - men der manglede kun cirka 10 meter til de nærmeste. Jeg havde placeret knægten i mosens udkant og lod hunden spurte de sidste 80 meter mod flokken. Tæt på - og alligevel gik den ikke.

Mvh.

Tonganeseren, som ønsker alle et rigtig godt nytår.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-12-14 18:27
Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 30-12-14 19:14

Blandt andet derfor skal man aldrig skyde ind i buskads.

Det blev den gode mand da også stoppet i, af den gode nimrod., her kunne det være endt med et "vådeskud" fra den et-løbede, hvis tyksakken evnede at kravle et par alen længere "nord" på og vore brave jæger ikke havde kigger forbi.
Det vare vel ikke længe, før der står nye skilte ved indfaldsvejene til skovene, alt jagt og cykelkørsel forbudt ved mere end i 20 grader C, der knaldes i skoven den kommende weekend, vis hensyn

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-12-14 20:11

Det må eddermame være flovt. Flagstangen røg nok til jorden hurtigere end den kom til tops..... "Hva lawer i på min jawt...?

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 31-12-14 11:00

A vil lige gør opmærksom på at jeg kender buejægeren .....træk og slip....og parret der knækkede anemoner.........Stiv pik og patter det er noget der klatter

Godt nytår fra SHV, som er blevet skilt fra konen

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-12-14 22:57

GODT NYTÅR til alle!!!!
En særlig hilsen til frau Ballegaard, du - om nogen, må satme holde for.
Var jeg gift med sådan en -Biiiiiiip- havde jeg begået selv...æh flyttet for laaaaang tid siden.

Lad os alle udbringe et godt nytår for fru Ballegaard, denne tapre kvinde.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-01-15 12:24

Nemlig - kære korporal Tommy. Lad det ske på hendes modersmål:

Tagay, bongo bongo. Tagay.

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-01-15 16:26

Tak for svaret Tonganeseren.

Godt nytår til alle.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-01-15 17:44

Mange tak for POINGENE - kære Korporal Tommy. Så går turen snart sydpå igen, hvis jeg har forstået det rigtigt. Men hvad så med dit eget arbejde? Måske har du fået orlov.
Nu håber jeg så, at du har fået installeret dig i Schweiz med direkte adgang til KANDU, så vi fortsat kan nyde godt af dit vid. Held og lykke - og Godt Nytår til dig og dine + alle brave jægere.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-01-15 22:32

Hej Tonga.
Tak for dine gode ønsker - og skal nok holde lidt øje med jer.
Nej jeg har ikke orlov, jeg har arbejdet lidt "for mig selv" i DK, men nu vil jeg hellige mig Schweiz. Økonomisk set er jeg/vi heldige, konen tjener penge nok, og det er jo hende der har trukket mig med Såååååeee bare punge ud Moster....

På genskriv en anden god gang.

Mvh. Tommygun