/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Svendgiversen klejner
Fra : LuffeA
Vist : 472 gange
100 point
Dato : 18-12-14 07:10

Det gik mægtigt med mine klejner i palmin, dog er jeg ret uvant med friture så den blev selvfølgelig for varm, dog uden at branke.

Og øv, klejnerne blev tykke, jeg villle gerne frem til de tynde som mor lavede, da det er 50 år siden jeg var med til at lave dem kan jeg ikke huske om hun rullede ekstra tyndt ud hvor jeg jo brugte de beskrev 4-5 mm, eller hun brugte en speciel dejopskrift.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-12-14 07:46

Din mor har sikkert bare rullet dejen tyndere ud.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 18-12-14 09:40

DEJEN RULLES UD I EN TYKKELSE PÅ 2-3MM
OG STEGES VED EN TEMPERATUR PÅ 160-170 GRADER.

HUSK AT VENDE DEM NEDE I OLIEN NÅR DE ER GYLDENBRUNE, PÅ DEN ENE SIDE.

GOD FORNØJELSE MED DEM.

MVH AG112

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-14 09:47

Godt Luffe, hvis du havde svaret til tiden havde du fået points,
fordi du er så klog at bruge palmin...

God JUL, trods lidt tykke klejner.
Da du vendte dem var det så oven fra og ned eller nedenfra og op?
Noget min kone ikke vil svare på.
Får man så vrangvendte klejner ligesom rødspætter??

Iøvrigt er jeg ikke klejne tilhænger, jeg foretrækker jeg brunkager,
og dem laver min kone helt fantastisk...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-12-14 10:15

Hvis du lavede en portion af forskellige tykkelser, og sender dem ud til alle Kandu'erne, kunde du få et ordentlig svar om hvad der er bedst.
Nu ikke noget med at snyde.................de skal vrides rigtigt ind i sig selv.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-14 10:53

Min kone husker ikke hvordan, så jeg klippede en klejne i papir,
helt mekanisk tog hun den øverste spids og proppede den ned i midten.
Jeg ville have gjort det samme med den nederste, nærmeste spids.

Der er jo to andre fremgangsmåder,
øverste eller nederste spids bukkes ind under og op.

Er der så 1, 2 eller 4 afarter af klejner?
Hvilken fremgangsmåde er den rigtige??
Måske er overflader og underflade ikke helt ens efter udruldning, og det kan gøre en forskel???

Min kone siger det er lige meget, og hun har altid ret...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-12-14 12:35

Citat
God JUL, trods lidt tykke klejner.
Da du vendte dem var det så oven fra og ned eller nedenfra og op?
Noget min kone ikke vil svare på.
Får man så vrangvendte klejner ligesom rødspætter??

Iøvrigt er jeg ikke klejne tilhænger, jeg foretrækker jeg brunkager,
og dem laver min kone helt fantastisk...

Det bruste så meget i gryden at jeg ikke kunne se hvad jeg lavede

Tjaeh, med den smule sukker der skal bruges. langt under halvdelen af den mængde der skal i vanillekranse har vi jo sort set at gøre med en mørdej, blot med en masse citron hvilket jeg elsker ved klejnerne.

Gammel engelsk fattigmandskost er jo pier lavet af mørdej med okse- eller svinefedt, så jeg er ikke afvisende overfor at koge klejner i ren svinefedt.

Min foretrukne er kokoskranse som jeg også lavede.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-12-14 13:54

Citat
Min kone siger det er lige meget, og hun har altid ret...

Jeg vil give din konefuldstændig ret.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-14 14:41

Sjovt nok, når der kun er to måder at koge klejner på, i fedt eller palmin,
men hele 4 måder at forme dem på,
hvorfor er der så ingen, der vejleder os om, at gøre dette korekt?

A: øverste, ned i midten
B: underste ned i midten
C: øverste, op i midten
D: underste op i midten

Foreløbig står der 1:1 A contra B, Erna contra Svend.
måske er der slet ingen der foretrækker den modsatte opadgående bevægelse?

Bare for at bruge dette pseudo spørgsmål til noget fornuftigt/ligegyldigt, typisk kandu...

Hvad gør i??
>Min kone siger det er lige meget, og hun har altid ret...

Men vist ikke i dette tilfælde, her vinder kloge Svend???

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-12-14 19:22

Hej
På godt sønderjysk er klejner også det samme som "Vrejn drenge" - Læs selv forklaringen her:
http://synnejysk.dk/synnejysk-kultue/ma-opskrevte/kache/vrejn-drenge-og-pigghe-elle-vrejn-unger-eller-klejner/' Næsten lidt uanstændigt, hvad man laver af resten af dejen.

Det de kalder for "vrejn pigghe" - kalder man andre steder for "redningsbælter"
Min opskrift til klejner:

500 g mel, 100 g smør, 150 g melis, 2 æg, 1 str. teske hjortetaksalt, 3/4 dl. mælk, 2 str. teske kardemomme, lidt reven citronskal.

2 pk. Palmin, 1/2 pk. svinefedt.
Dejen skal helst hvile i køleskab et par timer. Rulles ud til 1/2 cm tykkelse og skæres i Rhomber med en midterridse. Vrid klejnerne. (jeg vrider altså kun den øverste spids ned gennem slidsen i midten).
Fedtstoffet er passende varmt, når det syder omkring en tændstik. Fedtstoffet må ikke gå af kog, ellers koger klejnerne ud. Klejnerne vender sig selv rundt, når undersiden er bagt færdig. Tag klejnerne op med en hulske og læg dem på fedtsugende papir ( I dag har vi køkkenrullen). Drys evt. med flormelis gennem en sigte.

Yes - og sådan har jeg lavet klejner i 50 år - Gud fri mig vel - er det så længe?
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-12-14 19:24

Og et lille tillæg: Jeg passer på at der ikke kommer løs mel ned i frituren. (Løs mel fra udrulningen). Det branker nemt. Men jeg passer nu også på at holde en konstant temperatur uden at branke, fordi jeg bagefter laver mejsebolde af friturefedtet.
Ingelein