/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Er det ikke et "mirakel"?
Fra : Tonganeseren
Vist : 674 gange
200 point
Dato : 12-12-14 12:56

http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/15511999

Et indbringende tordenvejr, men sådan en canadagås kan også slå hårdt, hvis den rammer en sagesløs medborger i skallen.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-12-14 12:58

Hmmm! Har lige set billede nummer to. Det er da bramgæs?? De slår knapt så hårdt - men alligevel.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-12-14 13:03

Og måske har vi fået en ulv i Dyrehaven??
Burde man ikke lige konsultere en vis kendt kok i Nordsjælland, før man drager slutninger?

Mvh. hilsen
Tonganeseren - som har fået ødelagt sit højre knæ, så han ikke kan gå på jagt i indeværende jagtår.
Edermageme surt show. Skal MR scannes den 7. januar 2015.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-12-14 13:21

- godt nok træls Tonga, men god weekend anyway og pas på det venstre...

Mvh
Stouenberg

PS: jo det er Bramgæs. Men hvis de kommer med strakt hals og næbbet først er det vist lige meget hvad de hedder...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-12-14 21:00

Hvad døde de af? modvind eller lyn

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 12-12-14 22:48

Ifølge TV1 Avisen fredag aften passer det med at de døde de af et sky-til-sky lyn

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 13-12-14 10:17

Hej Tonganeser !

Hvad fanden går du nu og rager til dig af dårligdomme ?? Tager du for hårdt fat i sommerhuset ?

De mange gæs der faldt ned fra himlen under en roekampagne på Lolland i 1280erne -nåh nej, det var sgu' dannebrog der gjorde det !!
Men jeg har hørt, at de omtalte gæs faldt ned p.g.a. en vis forfatters raseriudbrud, med deraf følgende lynen og torden ! Balleyard var nemlig i Tyskland for at hente billige julebajere i torsdags og undervejs kom han til at "tænke" på hjortelauget han er medlem af i det midtjyske. Dette hjortelaug er han vistnok efterhånden det eneste medlem af, da de øvrige har valgt at skrotte ideen, da alle jo alligevel gør hvad der passer dem, specielt Ballefræs som jo aldrig kan overholde indgåede aftaler - det findes der en masse eksempler på !!!

Har Ballen udsat et rovdyr i Dyrehaven ??

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-12-14 17:43

Kære ØV4

Ja - det er til at ude over. Men på lørdag har jeg fået ordre til at stavre hen over 400 meter agerjord og ned til en mose, hvor det vrimler med rådyr. Så skal hunden afsted, for på den anden side af mosen står sønnen og en af mine gamle venner + tilhørende højtråbende kvinder.

Konen og jeg var på Fejø - her i weekenden. Vi så flere tusinde bramgæs i luften - et fantastisk syn. Men ikke et eneste lyn.

Jeg ved, sådan set. godt hvornår jeg ødelagde knæet. Det sket den 1. november, da sønnen nedlagde bukken med de tre stænger ( han brugte altså sin .308´er )). På vej ned af skydestigen overså jeg det nederste trin + et hul mellem stigens ben - og bang! Ned på et strakt højreben. Jeg kunne mærke det, men den slags plejer man at kunne "gå" væk. Den går bare ikke - denne gang. Eneste positive er, at hustruen forbyder mig at stå på en stige.

Jeg gider ikke det her. Jæ ve på jawt.

Bliver der ellers pyntet - ude hos Jer? Her vrimler det med nisser. Den slags brugte man engang til at holde uønskede trolde fra døren. Meeeen - jeg tror squtte han dukker op her.

Da jeg hørte om det hovedløse dådyr, tænkte jeg også på Balledrengen. Han opfører sig squ altid som rendte han rundt uden hoved.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-12-14 07:38

Kære Tonganeser !

Det kræver mod at indrømme de fejltrin man begår på jagt !! Det er sgu' mandsmod !!
Men en kedelig situation er det da - godt du skal på jagt lørdag, så må vi håbe heldet tilsmiler dig - knæk og bræk !! Eller som tyskerne siger: Hals und Beinbruch - måske lidt malplaceret for dig - men meningen er sgu' god nok !!

M.h.t. juleriet, er det meget begrænset hvad vi gør ud af det. Da ungerne er fløjet fra reden for længst og har stiftet egne familier, bliver det naturligvis dem der juler mest, men lidt adventskranse og dekorationer bliver det da til, men ingen kravlenisser ! Vi "gamle" skal holde juleaften hos én af børnene og 2.juledag holder vi julefrokost for hele familien ! Så det glæder vi os til. For at komme i rigtig julestemning mangler vi sgu' snevejr - på den anden sider bliver det mere besværligt rent trafikalt, når vi skal farte frem og tilbage i juledagene - men meget kan jo nås endnu !

Jeg vil benytte lejligheden til at ønske dig og dine en rigtig glædelig jul.

De bedste julehilsner til alle brave jægere, også til Balleyard, skønt han hverken er brav eller jæger !!!

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-12-14 12:45

En dag - kære ØV4, vil jeg berette om en af de største dumheder jeg nogensinde har begået. Det skete den 1. november 2014, og et ødelagt knæ er intet ved siden af min forglemmelse.
Lige nu magter jeg ikke at forklare mig, men jeg ved jo godt, at jeg en dag braldrer ud med historien. Det er ikke fordi jeg er bange for at dumme mig; den slags sker med jævne mellemrum, men med til historien hører også et vist komisk mellemspil, begået af min søn, som nærmest var hvidglødende af raseri - og det var berettiget.
Når jeg tænker på det passerede, læner jeg mig fremover, placerer albuerne på bordkanten, lægger mit fyldige hoved i hænderne, lukker øjnene og mærker skamrødmen stige op - helt op forbi de sparsomme hårrødder. Ak ve, ak ve ak w.

Hvis jeg bliver presset, kan jeg måske lokkes til at fortælle historien.

Mvh.
Tonganeseren

Nu med røde ører.

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 200 point
Dato : 16-12-14 15:12

Min gode mand !!

Jeg vil ikke presse på for at få historien, men jeg glæder mig til at høre om MENNESKET Tonganeseren !! Mon ikke vi alle kender til at kvaje sig på et eller andet tidspunkt i livet; jeg tror det ! Nogle kvajer sig oftere end andre og nogle få kvajer sig altid, uanset hvad de laver. Uden at nævne navne, vi skal jo være gode mod hverandre i juletiden, kan jeg oplyse, at vedkommende jeg tænker på, bor i Jylland, er forfatter med hang til at modtage bibliotekspenge for sit forfatterskab. Ligeledes er han jagtinteresseret, men absolut ikke jæger, skønt han er riffelinstruktør og hundetræner mv i den lokale afdeling af DJ. Har endvidere, efter egne udsagn, været assistent hos en bøssemager (som ikke var uddannet som sådan). Hans arbejde bestod mest i at hente øl og fortælle sjove historier til en flok "flittige" gæster, som næsten dagligt troppede op i butikken for at drikke bajere - ak ja !

Men hvor er det dejligt at kunnet konstatere, at du fik røde ører !! Det havde sgu' været værre hvis du havde fået hvide ditto, ligesom ovennævntes hund har !!

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-12-14 16:04

OK!! Here we go!! Først lidt "historie" fra 1. november 2014 - sakset fra KANDU..

I dag nedlagde min søn en fin stor buk - en ældre herre. Den tegnede lidt atypisk og forsvandt ind i en af vore moser. Sønnen var ved at gå i koma, fordi han troede, at han havde anskudt bukken. Hunden blev tilkaldt, sønnen tog opstilling i vindsiden af mosen, da hunden blev sendt ind - og jeg dækkede den modsatte side. I dag stod den på riffeljagt.
Sorg blev til glæde vendt - klagen endt, da hunden omgående fandt bukken forendt 2 meter inde i mosen. Nedlagt med en hjertekugle.
Der stod vi så og beundrede den flotte buk - men hvordan pokker var det så opsatsen så ud??? Hele 3 stænger, hvor de to dominerende udgjorde en rimelig nydelig seksender - med en enkelt stang i samme højde til venstre for de øvrige stænger. Fin foderstand, løbene var normale af længde, men ryggen på bukken er meget lang.
Hvad kan vi kalde sådan en hovedprydelse? Ulige seks eller syvender?

Da sønnen var i gang med sin pürsch stod han, mindre end seks meter fra en kapitalhjort. Han har aldrig tidligere set så stor en hjort. Men da vi har særfredning på egnen - var der intet at gøre. Naboerne, nogle kedelige typer, fodrer massivt i denne tid for at holde på kronvildtet.

Tilbage til nutiden:

Den 30. november 2014 stod jeg og kiggede langt efter sønnen, som var ved at pürsche sig ind på en rå. Jeg kunne lige ane ham nede i den vestvendte mose. Mens jeg stod der, kom den nabo som holder jorden på familiens ejendom kørende. Han standsede og steg ud af Saaben.
"Hvorfor har I ikke nedlagt kronvildt i år? Der var da masser af store hjorte de første 14 dage af november"!!!!
"Øh" kom det fra min ringhed - " jagten startede da først den 16. november i år - altså på kronvildt".
" Næ, næ" - svarede den sindige bonde. " I år havde man ændret på jagttiden, så man kun måtte nedlægge helt store hjorte og "stængerne" - foruden hinder - altså".

Mine ører glødede!!!

"Har du snakket med min søn om det her" - spurgte jeg spagt.

"Jada, det gjorde jeg, da han krydsede markvejen nede ved åen".

"Hvad sagde han til det"?

" Det må han hellere selv fortælle dig" svarede bonden med et bredt grin.

Bøvs!

Sønnen spurgte mig faktisk, engang i begyndelsen af november, om der stadig var samme særfredning i området - og det bekræftede jeg.

Solen gik ned, og jeg kunne se sønnen komme marcherende op mod mig - armene strittede ud til siden og han gik lidt stift.

Hvad han derpå sagde, tilhører familielivet, men han tog det pænere, end jeg havde troet.

Se! Det var squ til at stortude over. Her befandt han sig tæt på en kapitalhjort - kiggede den i øjnene - og lod den slippe.

Jeg skylder ham en stor hjort.

Mvh.

Tonganenseren

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-12-14 23:56

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Ja, der er sgu gået inflation i titlen "Bøssemager". Jeg havde engang en ven som nu har etableret sig med en en-mandsforening, hvor han både fungerer som formand, kasserer og revisor. Det må være lidt ensomt.

Men tak, endnu engang, for dine pragtfulde indlæg. Man skal passe på aldrig at have en kop kaffe i hånden, når der "lukkes op" for KANDU.

Mvh. og med ønsket om en rigtig glædelig jul.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 19-12-14 06:53

Megen tak skal tilflyde dig forpoing , kære Tonganeser !

Inu engang de bedste yndsker for en glædelig jul til tonga-familien !

ØV4