/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Udvide c-drev, på win 7
Fra : jlrdk
Vist : 381 gange
200 point
Dato : 09-12-14 22:10

Hvordan udvide c-drev, på win 7.
cdrevet er fyldt op og er alt for lille. Det SKAL udvides.
Hvordan kan jeg "tage" fra D, drevet (partionen).
Jeg har kigget lidt på "easeUS partition Master"; men jer er ikke sikker på om den kan bruges.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-12-14 22:20

Jo, den er perfekt til den slags.

I hovedtræk så skal du formindske D: flytte D: til slut af drev udvide C:

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 210 point
Dato : 09-12-14 22:22

ok, skulle nok have delt den sætning lidt op:

I hovedtræk så skal du:
1. formindske D:
2. flytte D: til slut af drev
3. udvide C:

Så blev det lidt nemmere at læse

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-12-14 23:25

Man kan den slags. Men der er altid en risiko for at det går galt, så du mister data, eller slet ikke kan starte computeren igen.
så du skal sørge for at have en god back-up inden du går i gang.
Man skal i øvrigt altid have en back-up. en harddisk levet ikke evigt. så en skønne dag fejler den. så brug de små penge en god backupdisk koster.

Frem for at lave om på partitioneringen , kunne du måske flytte en del data fra c drevet til D drevet

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-12-14 10:10

Citat
..måske flytte en del data fra c drevet til D drevet
..som transor skriver.

Rent praktisk betyder det:

Slet programmer (..ikke Windows selvfølgelig) fra C: drevet. Det kunne være: Office, Acrobat Reader, div. billed- og videoredigeringsprogrammer, oprydnings- og sikkerhedsprogrammer (Ccleaner, Malwarebytes, SuperAntiSpyware, mv.), osv.

Installer dem igen på D: drevet.

Programmer kan nemlig ikke umiddelbart flyttes med 'Klip' og 'Indsæt..' fra stifinder.

Dét kan alm. DATA til gengæld: Billeder, Filmklip, Lydfiler og Dokumenter.

Efter deinstallation, installation og flytning af DATA, bør du defragmentere dine drev!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-12-14 01:26

Som skrevet lav en backup, før du tager det store spring:
http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html

Win7 kan sagtens klare problemet for dig, med mindre der er andet galt = mangel på plads osv.

Citat
ok, skulle nok have delt den sætning lidt op:

I hovedtræk så skal du:
1. formindske D:
2. flytte D: til slut af drev
3. udvide C:

Det er ikke altid man kan gøre det så nemt og simpelt, til tider bliver den ekstra plads ´kun´ til en mappe under C: og så kan man forsøge sig til evighed og det bliver ikke anderledes.
Det kan være (måske) fordi det ene drev er dynamisk og det andet ´almindeligt´ og så er man lige pludselig på den, for så kan intet af det ´samles´ på hverken den ene eller anden partition.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-12-14 01:29

NB: har du for mange gamle installationer er dette perfekt til at slette dem, samt gamle og ikke brugbare filer:
http://www.wisecleaner.com/wisediskcleanerfree.html

Godkendelse af svar
Fra : jlrdk

Dato : 18-12-14 20:51

Tak for svaret EXTERMINATOR.
det fungerer jo dejligt, det er altid godt at få erfaring fra andre i et vigtigt spørgsmål - så tør man jo godt.

Kommentar
Fra : molokyle