/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
investeringsforening-omkostninger
Fra : lham
Vist : 945 gange
200 point
Dato : 06-12-14 16:43

inspireret af den aktuelle debat i dagspressen om omkostninger for aktive/passive investeringsforeninger, kunne jeg godt tænke mig at spare "gebyrer" ( udgør pt ca 5000/år )

Jeg har ikke mod/evne til selv at styre investeringen ,så mit spørgsmål er:

Findes der "investeringsprodukter/foreninger" hvor hvor de årlige omkostningerne er en procentdel ( promilledel :) ) af det forgangne års udbytte i kroner , og ikke som jeg pt har forstået det af det investerede beløb. (hovedstolen )

Hvis ja så gerne links til sådanne

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 06-12-14 17:03

Hvis du har mange penge, så kan du overveje at investere i flere forskellige etf'er (exchange traded funds), som tracker (følger/kopierer) forskellige markeder eller investeringsstrategier (f.eks. high yield aktier, dvs. aktier, som udbetaler et stort udbytte i forhold til aktiens pris - ofre langt mere end obligations-dividenden, men typisk også med en større risiko). ETF'er handles lettest via f.eks. Nordnet Bank (som i 7 år er blevet kåret som den bedste bank/børsmægler af medlemmerne af Dansk Aktionærforening).

Hvis du ikke har så mange penge, så kan du overveje udelukkende at investere i Nordnets nye C-20-indeksfond, kaldet Superfonden - https://www.nordnet.dk/superfonden - som følger det danske aktiemarkeds 20 største aktier. Her er omkostningerne 0% - så du sparer/tjener forlods 2-4% i forhold til de andre bankers dyre investeringsforeninger - og så klarer langt hovedparten af de dyre investeringsforeninger ikke at slå indekset. Superfonden er dejlig nem at overskue, og chancen for at blive følelsesmæssigt engageret er langt mindre end hvis man investerer direkte i aktier (som man efterfølgende bliver "forelsket" i, fordi man selv har valgt dem.

Mvh
Claus

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-12-14 17:20

Jeg er helt enig med Claus, men hvis du vil ud over landets grænser findes der en række passive investeringsforeninger, der, ligesom Superfonden, investerer i aktieindekset i et eller flere lande, og derfor kun har beskedne omkostninger, fx

http://www.sparinvestindex.dk/

Kommentar
Fra : lham

Dato : 06-12-14 17:29

Jeg glemte vist at skrive at det pt er Nykredit ( oprindelig Dexia korte obligationer-danske ) ? fusioneret /omlagt hertil på generalforsamling 2014/13 .
som skrevet -det med selv at bestyre handler er ikke mig, og så ønsker jeg også lavrisikoen der vist nok er ved "korte danske obligationer "-så venligst ikke for teknisk :)

"mange penge" ja hvad er det , her ca 700.000

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-12-14 18:09

Jeg kan godt forstå du gerne vil spare gebyrer, når du investerer i korte danske obligationer,
det giver jo ikke ret meget i udbytte lige nu.

I stedet, hvis du er villig til at løbe en risiko, invester i udenlandske stats obligationer
eller aktier i højrente lande, og fordel risikoen ved at oprette puljer i din bank.

Det mindsker ikke gebyrerne, men du får et meget større afkast,
der rigeligt betaler de gebyrer, som banken forlager for at pleje dine investeringer.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 06-12-14 20:16

Hej Iham,

700.000 kr. er mange penge for nogle, og ikke så mange penge for andre. Hvis de 700.000 kr. er lig med hele din opsparing, og du er tæt på pensionsalderen, så skal du ikke løbe nogen risiko. Hvis de 700.000 kr. er en mindre del af en større pensionsopsparing, og du stadig har f.eks. 15 år tilbage, inden du har brug for at trække på pensionspengene, så kan du tillade dig at tage en større risiko med udsigt til et større afkast, inden du har brug for pengene. Mange tror fejlagtigt, at de skal bruge pengene den dag, de går på pension, men i realiteten skal de bruge pengene i løbet af 10-25 år efter påbegyndt pension.
De 20 største danske børsnoterede selskaber eksporterer næsten alle deres produkter/serviceydelser til hele verden, så alene gennem at investere i Superfonden får du en fin risikospredning - og så er det langt enklere for dig at få overblikket. Men der er en slange i paradiset, nemlig at kursen/prisen på de 20 største aktier lige nu er højt oppe, så jeg vil anbefale, at du ikke investere alle dine penge på een gang, men f.eks. kun 10% hver 3. måned, så alle pengene først er investerer om 2,5 år.

Mvh
Claus

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 07-12-14 10:03

Hej Iham.

Jeg bliver lige opmærksom på 2 ting:
1. du har ikke fået svar på dit spørgsmål, om der findes foreninger, hvor omkostningen afhænger af sidste års overskud. Svaret er "nej og ja". Nej, fordi alle foreninger har en basis omkostning. Ja, fordi man i visse foreninger betaler mere end basisomkostningen, når porteføljemanageren har været heldig eller dygtig til at investere. Men det er typisk mere risikobetonede investeringer, så de er nok ikke noget for dig.
2. du skriver, at du betaler ca. 5000 kr. i årligt gebyr, og senere fortæller du, at "formuen" er på ca. 700.000 kr. Dvs. du regner med at betale under 1% i omkostninger - men det er næppe korrekt, selvom der er tale om en investeringsforening med korte obligationer, der hører til i den laveste ende mht omkostninger. Omkostningerne er nemlig sammensat af: administrationsomkostninger, handelsomkostninger og markedsførings/rådgivningsomkostninger, og det er som oftest kun førstnævnte type af omkostninger, som fremgår af den oversigt, du modtager fra investeringsforeningen. De 2 andre typer af omkostninger ligger i banken og er kun delvist synlige for dig som investor, hvis du beder om at få oplyst nøgletallet "ÅOP", dvs. de årlige omkostninger i procent. Fortsat god weekend, Claus

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-12-14 07:42

Ved nærmere studie af mine papirer( Nykredit invest korte obl. )kan jeg se at udbyttet 2013 var 2,8%
Årlige administrationsomkostninger opgivet til 0,39 % -det skulle så svare til ca 2700 kr,( og ikke som ovenfor anført 5000 ) om det så er det samme som ÅOP ved jeg ikke .
Hvor finder jeg tal for markedsførings/handels/rådgivningsomkotninger ?

Der skulle vel ikke være noget til hinder for at et investeringsfirma beregnede omkostning af det udbetalte overskud , det med basisomkostninger som % af "hovedstol" er vel ikke nogen naturlov :)

I mit tilfælde ville det så være 14% - ( 2700 x 100)/19600

Accepteret svar
Fra : DAF_direktoer

Modtaget 200 point
Dato : 08-12-14 08:54

Administrationsomkostninger er netop ikke lige med ÅOP - Nykredit og alle de andre banker er fra den 1. januar 2013 pligtige til at oplyse ÅOP - jeg vil tro tallet hedder 1,2-1,3 - men spørg i banken! Hvis jeg har ret mht ÅOP, så har du betalt op mod 10.000 kr. til Nykredit for 2013.

Og nu kommer det værste - indtil nu har dine Nykredit Invest korte obligationer givet et flot afkast, fordi renteniveauet er faldet og kursen på dine obligationer derfor er steget - men det kommer ikke til at fortsætte i 2015, for nu har jeg ikke fantasi til at forestille mig, at renteniveauet kan blive lavere. Og så kan du sidde med nogle papirer, som efter ÅOP giver et negativt afkast.

Fortsat god dag, Claus

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 12-12-14 17:10

Tak for svaret DAF_direktoer.

Totalt set er jeg nok blevet mere forvirret-ikke mindst af depotbanken og investeringsforeningen som ikke kan blive enige om hvem der opkræver omkostningerne i det de begge påstår det er den anden part der gør det.

De er dog enige om at det er svært at gennemskue da beløbet "trækkes " før udbytteudbetaling og ikke figurer som en post på en almindelig "dabkortkonto"

Begge fastholder at alt det du nævner med handels /vejledning osv gebyrer kun er noget der optræder ved køb/salg i depotet og derfor ikke er faste årlige omkostninger.

Summa sumarum er jeg kommet frem til /tror på :)

ÅOP af kurs 100 indestående 0,57 % dvs 3865 kr ratrukket dvs inkluderet i det faktiske udbytte ( i 2014 2,8 % )

Altså som jeg ser det betaler jeg ca 16% af udbyttet til administration

Det er jo mange % men ved at flytte de 700000 til banken får jeg pt o.5 % altså 3500 kr og der er stadigvæk et stykke vej op til ca 19000 incl ÅOP

Tak for dine indlæg det åbnede mine øjne .