/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Målertavle til et
Fra : jorael
Vist : 504 gange
100 point
Dato : 27-11-14 21:29

Kan du lovligt få din gode ven elektrikeren til at flytte målertavlen fra en del af huset til en anden og skrive en regning på det, eller skal dette udføres af en installatør?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-11-14 21:37

Det skal udføres af en Autioseret elinstalatør

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-11-14 16:44

skal det være lovligt så hedder det installatør

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-11-14 17:05

JA en Autoriseret EL installatør

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 28-11-14 17:37

Kan I ikke skrive et eller andet, så I kan få lidt point?
Svar evt også på denne:
Må en elektriker, som IKKE er installatør, lave i private hjem mod betaling, dvs optræde som selvstændig?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-11-14 18:26

Citat
Kan du lovligt få din gode ven elektrikeren til at flytte målertavlen fra en del af huset til en anden og skrive en regning på det, eller skal dette udføres af en installatør?

Målertavlen må KUN flyttes af en Autoriseret EL-installatør.

Citat
Kan I ikke skrive et eller andet, så I kan få lidt point?
Svar evt også på denne:
Må en elektriker, som IKKE er installatør, lave i private hjem mod betaling, dvs optræde som selvstændig?

Ja han og du må godt skifte en stikkontakt, tilslutte din vaskemaskine og liggende hvis der er lavet en stikdåse til det. Han skal bare lige huske at oplyse til SKATTE-far at han har lavet lidt måneskinds arbejde med kr. og regning

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-11-14 18:30
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-11-14 20:43

En elektriker må lave det hele, det kraver bare at der er en installatør bag

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 29-11-14 01:59

En tømmer må gerne lave fritids arbejde - betalingen skal på selvangivelsen. Men alt eller noget el arbejde kræver autorisation?

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 29-11-14 10:41

ALT nyt fast EL installation og ændring af den faste elinstallation og tilslutning af visse el udstyr / maskiner kræver at der er EN person der har en Autoriseret EL installatør uddannelse og står inde for at alt el arbejde er udført korrekt, selve arbejdet kan/bliver udført af personer med en elektriker uddannelse. og så er der visse ting man/du selv må udskifte, bla. stikkontakt mm.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-11-14 20:34

Få det LAVET af din ´ven´ og så få en /(#"!& ud og godkende skidtet.
Så er det Juridiske på plads- hvad det så ellers koster? bare du har at det er GODKENDT
Selv ´dem´ der skal godkende skidtet??? kan ikke engang/ til tider SE (de rykkede plumbe selv?), at er mangler en PLUMBE men kører fra mig = GODKENDT, og stadig ikke en pluberet måler-installation.
Har ´kun´ prøvet turen 2 gange - med 15 års forskel - men samme ´godkender´.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 30-11-14 02:42

Hvis det er selve måleren der skal flyttes så få lige elværket til at aflæse den enden du / ven bryder plumben og få den plumperet igen efter flytning.

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 30-11-14 06:48

Tak for svaret Hejdu58. Også tak for andre bidrag.