/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Krimi: Nu er det Nok
Fra : svendgiversen
Vist : 500 gange
111 point
Dato : 27-11-14 19:24

Jeg har læst krimier i mange år, men har på det sidste oplevet et stærkt faldende niveau?

Selv de gode svenske krimi forfattere, alle kvinder, er nu også begyndt,
i stedet for at beskrive de eventuelle mordere, at bekymre sig om hjemme fronten.
Og så det med at beskrive mange hændelser i forskudt tid, ofte hele generationer.

Det hører jo ikke hjemme i en rigtig krimi, som i de gode gamle dage,
hvor der kun var butleren, driveren og et par stykker mere...

Den jeg sidst har læst, af italienske Carrisi, er endnu værre,
jeg er ikke færdig med den endnu, men den fik mig op af stolen,
aldrig har jeg læst noget så springende som: Forvandleren.

Hvem kan angive en god krimi, lige ud ad landevejen, uden personlige tilfølelser??

Vi har jo problemer nok i det daglige, og når vi slapper af med en god bog,
så behøver den ikke at være fyldt med alskens moderne personlige pseudo konflikter.

Accepteret svar
Fra : lgs

Modtaget 111 point
Dato : 27-11-14 20:41

Svend:

Måske det kunne give anledning til et lille sporskifte med hensyn til "gode bøger".

Denne, som handler om en mand på vores alder, ja...hvorfor prøve at beskrive denne superbog, når det er gjort fremragende her:

http://www.litteratursiden.dk/anmeldelser/en-mand-der-hedder-ove-af-fredrik-backman

Håber du giver butleren, chaufføren og alle de andre en fridag, mens du forhåbentlig glædes over denne - eneste minus: den er alt for kort.

Den kan du selvfølgeig låne på biblioteket.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-14 21:22

Det lyder spændende, den vil jeg prøve at låne...

Vi har vist meget til fælles, lige nu er jeg næsten færdig med min bog, men
efter et meget følelsesladet møde mellem to af hovedpetrsonerne, står der:
"For et år siden i Prag", og det er kun en af mange gange, at man går baglæns i tiden.

Jeg gider næsten ikke læse videre, hvorfor kan forfatteren ikke holde sig til sagen?

Livet leves forfra, men huskes bagfra,
gode krimier omhandler kendsgerninger, ikke følelsesladede erindringer...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-11-14 23:01

Den er simpelthen bare god (er ved at læse den nu) og så kan den faktisk købet til kr. 99,- i Føtex, så behøver man ikke vente i månedsvis på at få den på biblioteket...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-14 08:39

Krimier kan sagten ligge ude i fremtiden. Jeg har med stor fornøjelse læst 'Bladde runner' ..original titel; 'Do androids dream of electric sheeps?' skrevet af Philip K. Dick:

http://en.wikipedia.org/wiki/Do_Androids_Dream_of_Electric_Sheep%3F

..fortsat af hans 'elev' som han var protektor og mæcen for; K.W. Jeter

http://en.wikipedia.org/wiki/K._W._Jeter

..nemlig:

Blade Runner 2: The Edge of Human (1995)
Blade Runner 3: Replicant Night (1996)
Blade Runner 4: Eye and Talon (2000)

..men af samme forfatter kan jeg også anbefale:

Dr. Adder (1984)
The Glass Hammer (1985)

Genren kaldes vist Sci-Fi gysere.

Jeg må forberede dig på, at nogle af titlerne KUN kan skaffes antikvarisk, da flere er udgået fra forlaget
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-14 08:43

Øeh bøeh... ud over:
Do androids dream of electric sheeps? der på dansk hedder:

Drømmer androider om elektriske får?

..er det altså engelske titler som ikke er oversat til dansk.

Så det kræver en smule sprogkundskaber.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-11-14 11:37

svendgiversen,
vi er jo næsten enige

Jeg har det på samme måde, når jeg læser dine "spørgsmål"

Citat
Jeg gider næsten ikke læse videre, hvorfor kan forfatteren ikke holde sig til sagen?

Når du stiller et "spørgsmål" så følger der også en hel del med, som intet har med spørgsmålet at gøre.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-11-14 11:43

Tak for svaret lgs.