/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Chip-mærkede hunde - Ansvar og kasko
Fra : bigfool
Vist : 809 gange
300 point
Dato : 27-11-14 18:10

Hvis man har kendskab til en hunds chipnummer, er der så nogle steder på nettet, hvor man kan se, om hunden er ansvars- og evt. sygeforsikret, og hvis ja, kan man så også se i hvilket forsikringsselskab?

Takker på forhånd for et kompetent svar

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-11-14 18:24

http://www.chipregister.dk/info.htm

Information

Hvad er Chipregister?
Chipregister er en online database, hvor alle gratis har mulighed for at registrere sine dyr, der er chippet eller tatoveret. Alle der finder et dyr, der er chippet eller tatoveret har så mulighed, for at søge på chipnummeret eller tatoveringen og få ejerens oplysninger på dyret.

Hvorfor?
Baggrunden for at lave et fælles online register, der er tilgængeligt, er et simpelt håb om at bringe så mange dyr som muligt hjem til deres ejere. Der findes et register for katte, et lovpligtigt register for hunde, samt lister hos de forskellige foreninger for dyr, men for at tage højde for alle dyrearter samt et fælles sted at søge oplysninger online for foreninger, offentlige instanser og ikke mindst private personer, har vi valgt at lave chipregisteret.

Hvem?
Alle, der har et eller flere dyr, der er chippet eller tatoveret, kan registrere sine dyr gratis. Og alle der ønsker at finde ejeren på et vildfaret dyr der er mærket, kan søge i chipregister efter ejeren. Det kræver ingen godkendelse eller lign. for at søge i chipregisteret.

Hvordan?
For at registrere et dyr, kræver det at man har et chipnummer eller en tatovering, så klikker man på linket ”Tilføj nyt dyr”, så kommer der en formular op, hvor man indtaster de relevante informationer – Hvis ens dyr er både tatoveret og chippet, kan begge felter udfyldes, derefter klikker man på knappen med ”Tilføj dyr” hvorefter man skal bekræfte de indtastede oplysninger – kontroller at oplysningerne er rigtige og at der ikke er tastefejl, hvis der er fejl i oplysningerne, så klik på knappen ”Ret information” og du vil få mulighed for at ændre oplysningerne. Når alle informationer er korrekte, så klik på knappen ”Bekræft” og dit dyr er nu tilføjet i registeret. Du vil ca. 5 minutter efter oprettelse modtage information på e-mail om tilføjelsen, samt dine login oplysninger til brug, hvis det er nødvendigt at ændre ejer, e-mail adresse, telefonnummer eller når dyret går bort.

Oprettet dyr - ny ejer?
Har du overtaget et dyr der allerede er oprettet i registeret, så skal du kontakte den tidligere ejer, for at få udleveret brugernavn og kode, så ejeroplysninger kan blive opdateret og koden ændret. Du kan altid tjekke om dyret allerede er oprettet ved at søge på dyrets chipnr. eller tatovering.

Personlige oplysninger
Dine oplysninger vil kun blive vist, såfremt at det nøjagtige chipnummer eller tatovering er indtastet i søgefeltet – Det er ikke muligt at søge med joker eller wildcard.

Hunde
Hunde skal være mærket og registeret på hunderegister.dk ifølge den danske lovgivning. Så finder du en hund, kan du altid finde ejeren, igennem myndigheder, der har adgang til hunderegisteret - læs mere om hvem der har adgang på hunderegister.dk

For at komme tilbage til forsiden - klik her

Copyright © 2007 - Chipregister.dk

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-11-14 18:25
Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-11-14 18:27

Der næsten ikke den ting man ikke kan finde ved at Google...

http://www.hunderegister.dk/Faq.aspx

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 27-11-14 18:30

Hej marken84

Dér har jeg været inde, men som du kan se på forsiden, er der pt. kun 822 dyr registreret, og der er nok mindst 1 million katte/hunde registrerede i DK, så det er ikke det rigtige sted på nettet, hvis det altså findes.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 27-11-14 18:57

Citat
Hvis man har kendskab til en hunds chipnummer, er der så nogle steder på nettet, hvor man kan se, om hunden er ansvars- og evt. sygeforsikret

Nej, det er der ikke.

Accepteret svar
Fra : Klatterup

Modtaget 300 point
Dato : 27-11-14 21:50

Du kan henvende dig til enten politi eller en dyrlæge for at få aflæst chippen

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-11-14 22:12

Det har altid været mit indtryk, at man skal have fat i politi, Falck eller dyrlæge for at få aflæst chippen og finde ud af hvem der ejer hunden/katten.

Heraf fremgår det, at det kun er myndigheder og andre med særlig autorisation, der kan se i registret:
Citat
Myndigheder- og andre med særlig autorisation kan hente information i vores database ved at klikke her. Indsæt dit citat her

http://www.hunderegister.dk/Search.aspx

Som hundeejer kan man se information om sig selv og sine hunde, ved hjælp af de oplysninger der er på registreringsattesten:
Citat
En hundeejer kan se information om sig selv og sine hunde ved at klikke her. Brugernavn og adgangskode findes på hundens registreringsattest.

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 28-11-14 12:05

Tak for svaret Klatterup - Du kom lige en hundehale før Troldepigen

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 28-11-14 13:52

Mange tak bigfool - jeg havde lige selv været den vej, altså dyrlæge.