/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
NemId - Javascript hvordan
Fra : Eyvind
Vist : 717 gange
50 point
Dato : 23-11-14 19:31

Java aplet udgår jo snart.....................og der skal logges på via javascript.

Men hvad skal der gøres, eller går det helt af sig selv.
Er der noget på computeren, som skal hakkes til eller fra.

En lille enkel køreplan ville være lækkert.

Jeg sætter lave point så flere kan set svaret.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 60 point
Dato : 23-11-14 19:58

Det går helt af sig selv du skal intet gøre, DanskeBank har allerede log ind med javascript og det fungerer fint i Internet Explorer desværre har Firefox problemer med at køre deres javascritp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-14 20:20

Ok jeg prøver, og det er netop DanskeBank, hvor jeg indtil nu har valgt "log in via Java"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-14 11:38

Jow jow - det går fint på min gamle XP (bruges kun til banken)

Men min ellers fine Mint 17 kan kun logge på med Java i DanskeBank.
Så hvad er det mon der mangler i Mint.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-11-14 13:08

Kun til oplysning: Jeg har lige været på Danske Bank uden Java med min Ubuntu 14.04 computer, hvordan javascriptet virker kan jeg ikke forklare

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-11-14 14:22

I mindst 3 måneder har jeg via min bærbare Linux/elementary været i stand til at logge ind på Danske Bank uden problemer.
Jeg bruger også den bærbare til at læse Digital Post fra det offentlige.

Den stationære med win 7, der opgav jeg at logge på med java.

Eyvind,
har du ikke så mange "maskiner" med enten det ene eller det andet? Jeg mener at have læst, at du også bruger linux og der er der ingen problemer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-14 16:46

Ans - Mint 17 er en Linux ubuntu udgave som hedder Mint og jeg har seneste udgave 17.
Mint 17 kan logge på DanskeBank via Linuxudgaven af Java.
Mint kører som dualboot under win 7 med opstartsvælger på en udskiftelig harddisk (bærbar)

Jeg har en lille ældre bærbar som også har udskiftelige harddiske (2-3 sec. om at skifte)
Den har jeg hidtil og delvis stadig brugt til bankbesøg e-boks osv
og som lille server ved særlige lejligheder.

Linux ubuntu Mint 17 ligger også på en 16 Gb pendrive og kan gå i banken med Java.

Min Android tablet går fint i banker og e-boks

Jeg ville jo gerne gå i danske bank med Mint 17 uden Java
Men jeg kan ikke se hvorfor den ikke vil.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-14 22:36

Ikke alle sites er forberedt på en NemID løsning vha. Javascript i stedet for JAVA løsningen.

Især IKKE for offentligt 'tvangsdigitalisererede' borgere, selvom 'afløseren' burde være på "trapperne":

http://www.version2.dk/artikel/danskerne-slipper-java-til-nemid-paa-offentlige-hjemmesider-71905

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-11-14 14:29

Hvilken browser bruger du på Mint ..Eyvind?

1.) http://www.version2.dk/artikel/google-traekker-stikket-paa-nemid-platform-i-chrome-til-linux-58826
2.) Lignende problem:
Citat
Tak for de hjælpsomme svar. Jeg kører Mint (nyeste version) & bruger Firefox. Det er bankens hjemmeside, der fortæller mig, at jeg ikke kan betale via firefox (Danske Bank). Ellers har den virket fint. Jeg har talt med it support fra en anden bank & de har ingen problemer med ffox.

Min bank foreslår en anden browser, men hverken chromium eller opera virker med deres netbank. De har dog lovet at overføre penge uden ekstra gebyr når/hvis jeg ringer til dem, så der er da noget service.

Er der nogen af jer, som har erfaring med andre linux browsere mht netbank?

Kilde: http://www.mybanker.dk/debat/privatoekonomi/6793-netbank-linux

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-14 22:05

Jeg bruger opera, blå.a. fordi jeg godt kan lide kvikknapperne.
Jeg har så 4 knapper med -DanskBank - Nykredit - e-boks - borger dk
Partitionen med Mint 17 bruges ikke til andet.
Indtil videre vælger jeg bare at logge på med Java.
Valget styres af bootmanager "boot-us.com" som har til huse i win7 startpartitionen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-11-14 09:14

http://www.bt.dk/danmark/nu-bliver-nemid-nemmere-du-slipper-for-besvaerlige-java

Citat
Borgere og virksomheder skal ikke foretage sig noget i forbindelse med ændringerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-11-14 11:15

Tak Ans - og det virker fint i linux Mint når jeg bruger firefox.
Men ikke med browseren Opera, heller ikke efterfjernelse af "Java" og geninstallation af Opera.
Der må ligge nogle rester af Opera som tror, at jeg vil bruge java.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-14 13:08

ans -> Er du sikker på det gælder alle platforme? (Windows, Linux) ..og browsere? (Opera, IE, Firefox, Chrome ..og hva' har vi?). Er de testet på f.eks. Linux distributionerne:

MINT, UBUNTU, ..og hva' mer'? :

http://www.computerworld.dk/art/231037/lyn-guide-her-er-de-ti-bedste-og-nemmeste-linux-distributioner

..men som sagt: Alt skulle være klar ..inden udgangen af Novenber
http://www.version2.dk/artikel/nu-kan-du-logge-paa-skat-og-andre-offentlige-hjemmesider-uden-java-73814
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-14 13:11

Eyvind -> Vær opmærksom på at jeg f.eks. heller ikke har kunne bruge Opera browseren (XP Pro) siden sidste JAVA opdatering fra Adobe!

http://www.kandu.dk/Spg172277.aspx

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-11-14 19:41

Verdensbetragtning:
I mellemøsten slås de alle sammen, og lader det gå ud over de civile.
Her i computerverdenen kriges de alle og lader det gå ud over over de civile.

Jeg har lige fået besked fra gmail, at den ekstra gmail-adresse jeg har ikke understøttes i google dk under IRON brovseren.

SRWare Iron

Opera med danske bank under win 8.1
Danske bank logger fint ind uden Java. Så det må være Opera udgaverne til Linux som ikke rigtig fungerer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-11-14 08:22

..ja og XP versionen af opera. Det kan måske hænge sammen med at JAVA 8 ikke fungerer på XP. Man skal derfor bruge seneste version af 7'eren. Nyere versioner af Windows kan benytte 8'eren. Det er muligvis denne forskel på operativsystemers samspil mellem browser og Java ...måske også mellem operativsystem og browser ifbm. javascript ..som er problemet.

Jeg tror der er en forventning i DanID og hos Nets om, at alle har opgraderet deres pc og benytter seneste operativsystem samt browser og man måske derfor ikke har sikret sig bagudkompatibilitet med ældre/anderledes platforme end til Windows7 og iOS (..til MAC). Jeg er ikke sikker på man har gennemtestet med XP og div. browsere til LINUX.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-11-14 08:50

Den offentlige javascriptløsning til NemID gik i luften torsdag 27-11-14:

http://www.version2.dk/artikel/nu-kan-du-logge-paa-skat-og-andre-offentlige-hjemmesider-uden-java-73814

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 01-12-14 10:02

Tak for svaret o.v.n. - ja det er jo nemt nok, nor man benytter den lige vej.

Slutresultatet blev dog en helt anden - nemlig dualboot med win 8.1 og ny win 8.1 hvor den ene kun er til bankbesøg. Den bliver sat til ikke at dele noget som helst med de andre partitioner.