/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Navn på kage?
Fra : o.v.n.
Vist : 1108 gange
27 point
Dato : 23-11-14 17:59

Snakken gik på hvad der skal bages til jul og jeg kom til at tænke på en kage som jeg ikke har set i rigtig mange år, kagen har ikke noget med jul at gøre det var bare da snakken var om kager at jeg kom til at tænke på den.
Selve kagen ligner en sandkage som er smurt ind i smørcreme med knuste karamelstykker udenpå.
Hvad hedder kagen?
Er det en sandkage som er indeni?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-11-14 19:32

Hos os hedder den pindsvinekage.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-11-14 20:07

Tak for navnet pindsvinekage, jeg har søgt lidt på navnet og kan se at nogle stikker mandelspiltter i smørcremen udvendig og andre ruller kagen i kokosmel, det er måske egnsbestemt det med den knuste karamel som jeg husker kagen

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 27 point
Dato : 23-11-14 20:23

Det er forkert husket ifølge http://sproget.dk/leg-og-ler/ordmuseum/gamle-fagudtryk/bagersprog

Det er en nougatkrans.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 23-11-14 20:30

Vi fik altid lyserød creme

Og så var den pyntet som denne på første billede
http://iloapp.glamindenmark.dk/blog/brandtsgrill?Home&page=9

http://vibagergammeldags.blogspot.dk/2013/10/nougatkage.html

Jeg har oldemors håndskrevne opskrift et eller andet sted??

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-11-14 20:53

Interessant.
Den kage har jeg aldrig hørt om, og jeg kommer ellers fra en kage-glad familie.

Ingen sommer hos mormor uden denne: http://www.dr.dk/arkivP4/Kbh/Events/Kongerigets_kager/kagerne_kobenhavn/124430.htm Muuums

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-11-14 22:32

Bingo nu er navnet fundet det er en nougatkage ingen tvivl om det:
http://www.amo.dk/opskrifter/gamle-opskrifter/nougatkage/
jeg kan dog ikke huske at cremen smagte af cognac og det er korrekt at kagen var skåret på langs i 2 eller 3 lag med creme imellem og udenpå.
Den er vist ikke så svær at bage, så måske kommer den bordet i en eller anden anledning måske en julekaffeslabberas

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-11-14 22:41

Citat
Interessant.
Den kage har jeg aldrig hørt om
prøv det er altid sjovt at prøve noget nyt og måske kan du lide kagen og prøve at servere den for din kageglade familie

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-11-14 22:43

Det kunne meget nemt komme til at ske.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-11-14 22:44

Tak for svaret katekismus. faktisk har jeg fået lyst til at bage kagen, måske allerede på lørdag når vi har den tradionelle advendtskransebindedag