/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Udvendig puds.
Fra : fiat9090
Vist : 519 gange
100 point
Dato : 21-11-14 12:08

Kan man pudse mur udvendig i disse dage når man passer på det ikke får frost. Jeg tænker på at det tørrer meget, meget langsomt, kan det ske at hærdningen går af cementen inde det tørrer helt op. Måske et dumt spørgsmål, men alligevel - - -

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 21-11-14 12:16

Læs og bliv klogere...

http://www.kandu.dk/faq.aspx#14

Kommentar
Fra : fiat9090

Dato : 21-11-14 12:37

Mit spørgsmål bliv stillet under rubrikken - murerarbejde - kan det gøres ret meget anderledes ?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 21-11-14 12:52

Du kan sagtens pudse så længe det ikke fryser, men hvad skriver du om cement for? Puds består af læsket kalk og sand. Det giver en hærdet puds, som ikke ved temperaturskift eller varierende fugtighed prøver at trække stenene ud af muren. Det vil du risikere med en cementmørtel. Kalkmørtlen vil også være mange gange bedre til at transportere fugt ud af muren.
Du har ret i, at det tager længere tid om at tørre, men hærdetiden vil stort set være uændret. Glæd dig over, at du slipper for en masse arbejde med at holde det fugtigt mens det hærder.
Når mørtel bliver stiv, er det ikke samme proces som tapetklister der tørrer. Mørtel hærder ved at kalciumhydroxid optager kuldioxid fra luften og bliver til kalciumkarbonat = kridt eller kalksten. Det kræver dels fugtig mørtel, dels kuldioxid, dels ikke for tykt lag, dels tid. Hvis mørtlen tørrer ud, afbryder du processen.
Hvis du mod bedre vidende skulle bruge cementmørtel (det ødelægger altså muren!) til at pudse med, vil cementen begynde at hærde, når du sætter vand til. Hvis det tørrer ud, stopper processen. Hvis det fryser undervejs, spolerer du hærdningen.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 21-11-14 12:55

Citat
Mit spørgsmål bliv stillet under rubrikken - murerarbejde - kan det gøres ret meget anderledes ?

Ja...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-11-14 15:00

Hej fiat9090

Kan du virkelig ikke læse det, der skrives mellem linierne?

Jeg tror, at Marken84 ønsker, at du accepterer et svar fremfor at annullere.

Så når du har modtaget et fornuftigt svar, du kan bruge skal du lukke spørgsmålet.

Når du annulerer virker det, som om vi har spildt vores tid, for vores svar duede ikke.

Det ses sådan http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=283338

Godkendelse af svar
Fra : fiat9090

Dato : 21-11-14 18:22

Tak for svaret pbp_et. Undskyld, jeg burde selvfølgelig have formueret mig lidt bedre i mit spørgsmål, for selvfølgelig bruger jeg kalkmørtel og blander det efter Aalborg Portland´s tabeller. Hilsen - en gør det selv mand.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-11-14 19:21

Efter mål: et mål sand i bøtten, et mål kalkdej og ovenpå to mål sand. Den rækkefølge gør, at det er hurtigere at blande med en større boremaskine og et piskeris. Hvis du blander cement i, risikerer du, det springer af i frostvejr og tager mursten med ( om ét, tre eller syv år) og har sværere ved at ånde/transportere fugt. Blandingen kan sagtens overnatte i spanden med et tyndt lag vand over. Har du et tæt låg, taler vi om uger.
Du kan også købe "K-mørtel" på tør form og blande med vand. Efter min erfaring skal du være omhyggelig med vindretningen, så du ikke indånder mindste støv. Selv køber jeg en bøtte stampekalk i Bauhaus i ny og næ. Blander med bakkesand eller strandsand efter jobbets art.

Husk at vande underlaget godt før pudsning, dagen før og en halv time før.

Kommentar
Fra : fiat9090

Dato : 21-11-14 21:32

Til katekismus. Undskyld hvis jeg har spildt din tid, men for mig er Kandu en brevkasse hvor amatører kan stille spørgsmål og få svar fra jer professionelle. Tak for din venlige henstilling i første linie, ja du må undskylde, men der var ikke meget brugbart svar til mit spørgsmål i din kommentar, så derfor burde den være annuleret. Så skriver du at jeg burde have accepteret svaret fra - marken 84 - helt ærligt, så var der heller ikke noget brugbart at hente der m. h. t. mit spørgsmål.