/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Teste solcelle anlæg
Fra : MonieJacobsen
Vist : 331 gange
100 point
Dato : 19-11-14 17:59

Hej Alle
Er der nogen her der kender "Seaward Solar installation PV150"
Jeg ønsker nemlig, at test mine solceller, for om de fungere rigtigt og optimalt.

PV150 er en megger og den sender en høj spænding ud for, at måle impedansen.
Ødelægger den solcellerne ved en høj spænding? Det er jeg blevet varskoet om
Ønsker meget at undersøge Insulation resistance for solceller.

WEb-link:
http://www.seawardsolar.com/products/pv150-solar-installation-test-kit

Med venlig hilsen
Monnie

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-11-14 19:13

Som med al anden måling er det ikke bare at anskaffe sig grejet, man skal også forstå brugen og tydningen af resultatet.

din forklaring er næsten forkert.
I øvrigt tester den ikke solcellerne men installationen. De kan jo være fint installeret uden at du til noget .

Nej hvis man gør det rigtigt ødelægges cellerne ikke ved en isolationsprøve.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-11-14 20:27

En megger og en flok solceller er inkommensurable, dvs. de har ikke noget fælles mål og intet med hinanden at gøre. Hvis du har en inverter på, som omsætter til 230 Volt veksel, kan netspændingsinstallationen testes FØR inverteren kobles ind.
Solceller leder den ene vej ved tilstrækkelig høj spænding og kan formodentlig ødelægges ved spænding den gale vej.

Hvad med at konstatere om lortet virker. Lige for tiden, midt på dagen, kan systemet vel generere omkring en halvtredsindstyvendedel af mærkeeffekten, så tjek det lige på en solskinsdag.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-11-14 20:31

Den der PV150 er sgu da ikke en megger og laver ikke en snus som ikke kan klares lige så godt af et billigt universalmeter. Sidst jeg købte ét i ALDI var det vist 40 kroner, jeg kom af med, men har set dem i Silvan til 120:-