/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Eksternt drev FAT32 - PC NTFS
Fra : ingelein
Vist : 413 gange
100 point
Dato : 18-11-14 22:28

Hej
Jeg vil sikkerhedskopiere min PC's harddisk som er NTFS. Hidtil har jeg fint kunnet tage back-up af mine billeder i ACDSee pro 6 til en ekstern harddisk, som har filsystemet FAT32 uden problemer, selvom filsystemet ikke er det samme på de to HD.
Nu har jeg imidlertid villet sikkerhedskopiere hele indholdet af PC'ens HD til den eksterne HD, men den stopper pludselig og meddeler at den ikke kan tage mere end 4 GB sikkerhedskopi.
Den eksterne HD er på 1 TB og det er omtrent 100 GB der skal sikkerhedskopieres.
Betyder det at jeg må formatere min eksterne HD til NTFS og dermed slette alt det jeg hidtil har haft liggende på denne eksterne HD?
Formålet med sikkerhedskopieringen er en opgradering af min iMac med Windows til både det nyere Yosemite OS fra Mac og opgradering af Win XP til Win 7.
Ingelein

Kommentar
Fra : prl

Dato : 18-11-14 22:50

Hej Ingelein
Jeg ville flytte data fra FAT32 til anden HD, formatere 32 til NTFS, dette hd format er meget bedre til at udnytte store diske. 1TB er en meget stor disk til FAT32.
Så kan du lave din backup og lægge dine gamle data tilbage.
Husk kun at tage de filer med du selv har lavet, systemfiler kan du sjældent bruge til noget i en opgradering. dog kan du med fordel tage favoritter fra din internet browser og husk din mailfil.

NTFS laver en bedre optimering af filernes fysiske placering på HD, det øger læse/skrive hastigheden, samt beskytter en smule med bad sektors.

Rigtig god fornøjelse med opgraderingen PRL

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-11-14 22:56

Tak PRL
Jeg vil gøre som du skriver. Næste problem er allerede opstået da jeg prøvede at læse de 3,99 GB der var sikkerhedskopieret. (Har googlet mig frem til at der max kan sikkerhedskopieres 4 GB) ad gangen. Men jeg kan ikke åbne BKF. filer. Har så prøvet at downloade en "åbner" til BKF filer, men får en masse andet gøgl, som vil scanne min HD i stedet for. Mærkeligt at Win ikke kan åbne BKF filer, som den selv genererer ved sikkerhedskopieringen.
Ingelein

Kommentar
Fra : prl

Dato : 19-11-14 00:35

Jeg mener helt klart at du skal sikkerhedskopier dine data din filhåndtering, så er du sikker på at kunne læse dem bagefter. Jeg mener også at der findes freeware der kan gøre det i læsbare filer.
Mvh Prl

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 19-11-14 17:23

Hej ingelein

Der er altså lige nogle ting du skal være lidt obs på.

Du skriver både om OS X og XP
OS X har et noget anstrengt forhold til NTFS, Der benyttes normalt FAT32 til eksterne drev der tilsluttes MAC.

Fat32 har ganske rigtigt en begrænsning på 4 GB.

Hvis du gerne vil ændre fra FAT32 til NTFS behøver du nu hverken tømme drevet eller formatere det, det kan klares meget nemt og uden datatab.

Det gøres således:
På Xp finder du først drevbogstavet til den disk der skal ændres, lad os kalde det F: i dette eksempel.
Åbn kommandoprompt --> skriv Convert F: /FS:NTFS og tryk enter.
Sværere er det altså ikke at ændre disken til NTFS

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-11-14 17:33

Citat
Mærkeligt at Win ikke kan åbne BKF filer, som den selv genererer ved sikkerhedskopieringen.

Det kan den da også godt, du åbner den med NTbackup-restore som du også brugte til at lave backuppen med.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-11-14 19:37

Hej Exterminator
Jeg ville gerne åbne Back-uppen for at se om alt var ok
Nu har jeg prøvet at konvertere den externe HD efter din anvisning: Convert D: /FS:NTFS
og jeg kommer også til den sorte skærm (hedder det prompten?), hvor jeg skal indtaste navnet på min eksterne enhed (DRIVE-N-GO).
Derefter kontrollerer den - tæller % og melder færdig. Men der sker bare ingenting.
Når jeg genstarter (for en sikkerheds skyld) og ser på egenskaberne for mit eksterne drev er det stadigvæk et FAT32 drev.
Hm...... Jeg har også googlet spørgsmålet og kom til de samme anvisninger som du har givet. Det funker bare ikke!
Ingelein

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-11-14 20:51

Citat
Nu har jeg prøvet at konvertere den externe HD efter din anvisning: Convert D: /FS:NTFS
og jeg kommer også til den sorte skærm (hedder det prompten?), hvor jeg skal indtaste navnet på min eksterne enhed (DRIVE-N-GO).

Sorry, skulle have forklaret mig tydeligere.

Tryk på start --> kør (eller WIN+R) og skriv CMD --> i den sorte skærm der er fremkommet skal du skrive Convert D: /FS:NTFS

Nu skulle det gerne virke, hvis ikke burde du kunne læse hvad der går galt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-11-14 22:08

hej EXTERMINATOR
Ja, jeg var ikke klogere end at jeg skulle skrive Convert...... i "kør". Herfra kom jeg til den sorte skærm, som ville have navnet på diskenheden - og da det åbenbart virkede - til et eller andet-
skrev jeg diskens navn, som det fremgår af drev D. ........... og det var jo det der blev spurgt om.

Nu har jeg i mellemtiden overført de filer, som var på disk D til en anden ekstern HD og er nu ved at formatere D- disken. Den er på 1 TB, så det tager 7 lange og 7 brede.
Sorry.
Ingelein

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-11-14 22:36

Citat
så det tager 7 lange og 7 brede.

Tvivler på at det går så hurtigt med 1 TB, mon ikke nærmere det er 7 lange og 7 brede ganget med p

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-11-14 17:03

Citat
Tvivler på at det går så hurtigt med 1 TB, mon ikke nærmere det er 7 lange og 7 brede ganget med p

Æv, kan se at kandu.dk har lavet mit fine lille pi tegn om til et p

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-11-14 17:56

Ja, ja EXTERMINATOR
Jeg kunne gætte mig til hvad der skulle stå i stedet for "p". Jeg bruger gerne TT for at udtrykke pi.
Det er nemlig lidt besværligt at skrive det rigtige symbol på et Mac tastatur. Men det passer vist ret godt med de 22/7 eller 3,14.................uendeligt......... Og det tog virkelig ca. 7 timer.
Jeg er dog sikker på at du kan svare på nogle af de andre spørgsmål jeg desværre må stille inden jeg har fået opgraderet min maskine.
Mange hilsner
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 27-12-14 13:00

Tak for svaret EXTERMINATOR.