/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
BEHANDLING AF FYRTRÆS BORD - SØGER GLØD
Fra : rudik
Vist : 569 gange
45 point
Dato : 10-11-14 22:21

Jeg har i dag købt et klapbord hos trævarer, bordpladen er rå fyrtræ og klar til behandling. Jeg vil gerne have at den har samme glød som , vil jeg tro, mit egetræs køkkenbord da den skal hænges op tæt på dette. - Hvad vil i anbefale af behandlig her, er helt ny på området cool
Det jeg søger er glød og lidt mørke til fyrtræsbordpladen.

Billede af pladen: https://billedeupload.dk/?v=1gmM.jpg

Mvh. Rudi

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 10-11-14 23:09

Du får aldrig dit fyrretræsklapbord til at ligne eg. Du kan give det noget mørkt bordpladeolie, men helt godt bliver det ikke. Køb en egetræsplade i et byggemarked og lav klapbord af den.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 45 point
Dato : 11-11-14 07:53

Man kan også prøve at bruge træbejdse, men rammes farven ikke præcis så er det nærmest umuligt at gøre om!

http://www.efarvehandel.dk/produkter/285-brevbejdse/8823-bejdse-62-lys-eg/

Et gammelt husgeråd er: Amoniak (salmiakspiritus) mørkner træ, Klor (klorin) lysner det

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 11-11-14 09:32

Jeg er nu godt klar over at det ikke vil komme til at ligne eg , det er nu heller ikke planen
Men jeg må igang med bejdsen molokyle , tak for husrådet

Godkendelse af svar
Fra : rudik

Dato : 11-11-14 09:33

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-14 12:13

En gang rå, gerne koldpresset, linolie, slibning med papir korn 120 - 240, aftørring to-tre gange efter hinanden giver et meget mere holdbart bord med en dybde og næsten transparens i overfladen