/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grundfugt efter isolering af kældervægge
Fra : lhg1
Vist : 478 gange
100 point
Dato : 10-11-14 13:29

Hej

Jeg har et gammelt hus fra 1927, som havde problemer med fugt i væggene.

Jeg har fået lagt grundmursplade og isolering hele vejen rundt, og vægge er blevet væsentligt bedre.

Dog har jeg fortsat noget grundfugt der kan komme op, lige pt. er gulvene betonlaget, og der er aldrig noget at se. Men ligger jeg et stykke plast ud på gulvet, så samles fugten under dette.

Man har tidligere haft et membran af tagpap på gulvet, men det gav en fornemmelse af fugt i rummet.

Da jeg pt. ikke har gulv på, så overvejer jeg at lave noget huller, bore 1m ned og ligge et stump drænrør, og fylde op med sand? vil dette give mening?

Jeg har planer om at ligge gulvtæppe med en isoleringsplade under i det meste af lokalerne.

Er der nogle der har nogle erfaringer?

Ps. muligheden for at brydegulvet op, understøtte soklen, og ligge isolering i hele gulvet osv. er også en mulighed, det jeg spørger til er om der er andre muligheder.

mvh
Lhg

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 10-11-14 13:59

Det der med at lave lodrette dræn lyder besnærende, men du forhindrer ikke fugten i at komme op til betonlaget over resten af gulvfladen. Stil du en køkkenrulle på højkant i en køkkenvask med vand, så skal du se, at vand kan suges op selv om der er luft lige ved siden af.
Læg du noget på, der kan ånde, alternativt grav alt op uden at huset ramler og læg dampspærre. kapillarbrydende lag osv; det er dog stadig en kælder!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-14 14:03

Du skal hellere finde og fjerne årsagen til fugten, der kommer udefra.

Eksempelvis porøse rør i jorden rundt om huset og udvendig astfaltering af kædervæggene...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-11-14 14:08

Jeg går ud fra at din kælder i det gamle hus er af beton, støbt på stedet.

Sådan beton kan have forskellig tæthed ovefor fugt, men absolut fugttæt beton findes ikke.
Der vil altid diffundere en lille smule fugt igennem ,hvis den omgivende jord er våd, og det er den mindst en del af året. Plader rundt om kælderen fjerner ikke jordfugt, så den bliver knastør.

Når en kælder alligevel kan føles tør er det fordi fugten kan fordampe fra væggens inderside og ventilleres væk.
En kælder uden varme og ventillation bliver fugtig.
Når folk uden fornemmelse for denne sammenhæng, maler med tæt maling eller lægger gummi ,plast , asfalt eller andre tætte belægninger vil frå en ophobning af fugt, fordi den ikke kan fordampe gennem sådanne materialer. .

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 10-11-14 20:31

Citat
Jeg har fået lagt grundmursplade og isolering hele vejen rundt,
Udvendig forhåbentlig, men huskede du drænet i bunden?

Hvis ellers det er lavet rigtigt udvendigt så vil gulvet være tørt med mindre du har en kilde under gulvet (eller et utæt vandrør)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-14 12:06

"Hvis ellers det er lavet rigtigt udvendigt så vil gulvet være tørt med mindre du har en kilde under gulvet (eller et utæt vandrørBlink)"

Alle på nær luftskippere og rumstationsbeboere har en kilde under gulvet. Hvis der ikke er kapillarbrydende materiale under hele huset inklusive grundmursfoden, vil der stige fugt op i konstruktionen

Godkendelse af svar
Fra : lhg1

Dato : 17-11-14 23:50

Tak for svaret pbp_et.