/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ekstra intern HD
Fra : majb1570
Vist : 477 gange
100 point
Dato : 08-11-14 18:59

Hej vi har sat ny HD i sønnens stationær pc. Den er på 3TB. Da vi skulle formatere den var den delt op i 750 GB og 2750 Gb. Vi kunne kun få lov at formatere den store part og kan slet ikke få forbindelse til de 750 GB. kan kun se egenskaber og hjælp. Hvordan samler vi den til 1 stor HD. Han har Asus uefi bios og køre Win 7 pga minecraft

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-11-14 19:23

Prøv at downloade GParted, brænd den på en DVD, og boot på denne. Den starter op med Linux, men partitioneringsprogrammet starter automatisk, og bruges som i Windows. Husk at vælge ntfs når partitionen skal oprettes.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-11-14 19:25

GParted findes her:

http://gparted.org/download.php

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-11-14 20:22

Du kan forsøge dig i diskhåndtering. Ser her hvordan http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/index.htm

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-11-14 20:35

Disken skal selv bruge den del du forsøger at formatere. Den gemmer på oplysninger om hvor stor den er, Så selvfølgelig skal den være skjult eller blokeret.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 08-11-14 23:37

Citat
Da vi skulle formatere den var den delt op i 750 GB og 2750 Gb.

Der er noget galt? hvis det er en 3TB disk.
Citat
Disken skal selv bruge den del du forsøger at formatere. Den gemmer på oplysninger om hvor stor den er, Så selvfølgelig skal den være skjult eller blokeret.

IKKE 750GB = måske 64MB

Prøv om dette kan hjælpe.
http://event.asus.com/mb/2010/disk_unlocker/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-11-14 23:47

Jeg havde helt glemt din lille tipsside..................det er jo meget nemmere at henvise til den end at forklare det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-11-14 23:53
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-11-14 23:58

Min 40 Gb havde kun 37 GB til rådighed
Denne 320 GB har kun 298 GB til rådighed.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-11-14 00:06

Citat
Min 40 Gb havde kun 37 GB til rådighed
Denne 320 GB har kun 298 GB til rådighed.

Husk lige det svindel som alle harddiskproducenter laver. Det reelle regnestykke for størrelsen af et lagermedie er at der går 1024 byte på en kilobyte, 1024 kilobyte på en megabyte, 1024 megabyte på en gigabyte og 1024 gigabyte på en Terabyte. Og sådan regner Windows også. Harddiskproducenterne vil gerne have at deres harddiske virker større end de er og erstatter 1024 i alle led med 1000. Derfor ser der ud somom at der mangler noget, men ikke 750 GB!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-11-14 00:10

Min 60GB viser også kun 55,8 til brug, men sådan er det med alle diske.
Det er måden de regner GB og BIT´s ud på

Citat
This discrepancy causes confusion, as a disk with an advertised capacity of, for example, 400 GB (meaning 400000000000bytes) might be reported by the operating system as 372 GB, meaning 372 GiB
http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabyte

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-11-14 00:11

Citat
Husk lige det svindel som alle harddiskproducenter laver

Det var vi vist enige om.

Kommentar
Fra : majb1570

Dato : 09-11-14 10:54

Kan godt se at jeg har lavet en regnefejl. Det betyder så at Asus kan se 2.2 af 3 TB. Vil prøve jeres svar af i løbet af dagen og se om ikke der er noget der virker..udstyr er købt ved mm vision og de plejer at have noget godt kram så mon ikke den er 3tb og det bare er Asus der fejler.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-11-14 11:07

Den er helt sikker på 3TB, det bør også stå på den - men Asus kan åbenbart ikke læse alt på den

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-14 14:31

I øvrigt er det måske en god idé, at fordele sine data på flere medier, så det hele ikke forsvinder på een gang.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-11-14 14:38

Citat
I øvrigt er det måske en god idé, at fordele sine data på flere medier, så det hele ikke forsvinder på een gang.

Det er rigtigt, men skal man være nogenlunde sikker bør man have to eller flere ens diske sat op i et raid system. Så har man stadig det hele selvom at den ene disk pludselig dør.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-14 14:46

Jeg har så et hjemmebygget data skuffesystem.

Det er en ganske almindelig komode med flere skuffer.
I øverste skuffe har jeg en masse data som ligger på en USB harddisk.
I mellemste skuffe har jeg en masse data som ligger på en USB harddisk.
I nederste skuffe har jeg.........................................

I en anden komode har jeg backup af alle mine styresystemer som kan gendannes.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-11-14 14:52

Citat
Jeg har så et hjemmebygget data skuffesystem.

Det er en ganske almindelig komode med flere skuffer.

Det lyder ganske interessant. Men hvordan løser det majb1570's problem?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-14 16:01

Sorry Majb1570 - jeg lod mig rive med

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-11-14 17:02

Jeg har lige været inde og kigget på det link som "mig-selv" har givet. Kig under "Disk Unlocker - ASUS events", jeg tror at du kan bruge noget her.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-11-14 17:13

Citat
Kig under "Disk Unlocker - ASUS events", jeg tror at du kan bruge noget her.

Hvis dét ikke kan så må der være andet galt - det får da rosende omtale på flere andre forum´s.

Godkendelse af svar
Fra : majb1570

Dato : 01-12-14 16:28

Tak for svaret mig-selv.