/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Ring-FASTNET-op-program (fra adressebog)
Fra : werter
Vist : 340 gange
100 point
Dato : 08-11-14 14:05

På min mac har jeg programmet "Adressebog" hvor også telefonnumre er anført.
Findes der et program hvormed man ved at trykke på et nummer i adressebogen kan slippe for at skulle indtaste nummeret manuelt på sin FASTNETtelefon? Altså et program der kan udsende opringningstoner?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-11-14 14:39

Opkaldstoner? Det troede jeg hørte fortiden i Tlf. modem og FAX enheders tid til?

..er du sikker på en fastnet telefon 'lytter med' efter 'opkaldstoner', når du løfter røret?
Faktisk troede jeg dette ophørte ved overgang fra analoge til digitale signaler over telefonnettet?
Jeg spørger fordi jeg er nysgerrig ..og er "kun" med på en 'lytter' i denne tråd
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-11-14 15:36

Citat
..er du sikker på en fastnet telefon 'lytter med' efter 'opkaldstoner', når du løfter røret?

Faktisk er det ikke din telefon der skal "lytte med" men derimod centralen i den anden ende.
Når du løfter røret tænder mikrofonen og hvis du afspiller DTMF toner opfanges de af centralen i den anden ende og der ringes op.

Centralen kan jo ikke se om det er dig der trykker på en knap på telefonen eller på en anden enhed.

Jeg har stadig en nummersender liggende i skuffen.
Nummersenderen var en slags elektronisk telefonbog hvor man kunne slå numre op lige som vi gør det i en mobiltelefon. Den ligner en lommeregner og kan holdes op til et telefonrør og afspille nummeret så der ringes op.

Der findes masser af software til windows men du skal nok lede lidt for at finde noget der kører OS X
https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=dtmf%20software%20generator

Her er en online version, så kan i jo teste selv http://onlinetonegenerator.com/dtmf.html

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-11-14 15:56

EXTERMINATOR -> Tak. Nu fik jeg min nysgerrighed stillet
Citat
.."lytte med" men derimod centralen i den anden ende.

Betryggende at; mikrofonen tændes og 'centralen lytter med'
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-11-14 16:06

Citat
Betryggende at; mikrofonen tændes og 'centralen lytter med'

Det var da værre i gamle dage da centralen var en person (som sjovt nok altid vidste alt hvad der skete rundt omkring i lokalsamfundet)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-11-14 16:08

Hovsa, der er da en fin forklaring p WIKI: http://da.wikipedia.org/wiki/DTMF

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-14 16:10

En sender som jeg har i mit alarmsystem, kan både sende og modtage opkald / SMS til flere forskellige numre.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-11-14 21:12

Eyvind ->
Citat
En sender som jeg har i mit alarmsystem, kan både sende og modtage opkald / SMS til flere forskellige numre.

Jamen... så kom da med den
</MLLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-14 21:52

Kommentar
Fra : werter

Dato : 31-01-15 17:57

Tak for alle svar og kommentarer.
Jeg har tidl (knyttet til at andet databaseprogram) haft et nummersenderprogram, der fungerede sådan, at når jeg havde markeret et telefonnummer, og løftet fastnettelefonens rør, så kunne jeg få nemmersenderen til at producere de til nummeret svarende toner, og via et kabel sende dem til min fastnet-telefonforbindelse. Jeg kunne høre tonerne ligesom når jeg havde tastet nummeret på telefonens knapper.
Nu har jeg jo så bare skiftet til mac-programmet "Adressebog" og spørger: hvordan jeg få dette program til at udløse afsendelse af nummertoner?

Kommentar
Fra : werter

Dato : 31-01-15 18:01

Specielt tak til EXterminator for mange indspark. JO, jeg er godt klar over, at det er "centralen, der lytter" - jeg har bare ikke været god nok til at forklare mig...