/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
shims og fittings
Fra : svendgiversen
Vist : 503 gange
165 point
Dato : 30-10-14 13:06

Vor nye stige til vor badebro har mistet jord/sand forbindelsen,
så jeg bad vor viking nabo, der iøvrigt er fysik lærer, justere med et par fliser, som jeg smed ned,
så ville jeg selv oven vande, jeg er vandskrækker, efter justere med shims...

Han vidste ikke hvad shims var?
Mere sandsynligt, det vidste min kone heller ikke, og hun vidste heller ikke hvad fittings var??

Begge ord er vel velkendte, de lyder angelsaksiske, men hvor stammer de fra???

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-10-14 14:14

Webster's har ingen etymologi på shims, fittings giver sig selv, da fit blandt andet betyder tilpasse. Direkte oversat tilpasninger.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-14 14:24

Om shims har jeg dummet mig flere gange som ung ingeniør,
der hvor jeg arbejdede var det ofte my´er det drejede sig om, tusindedele mm,
sådan er det heldigvis ikke med vor badebro stige, selv om der er forsvundet et par cm sand.

Men med hensyn til fittings husker jeg især følgende:

Som studerende skulle vi lave et projekt om fittings,
vi gik ind i en af hovedstadens førende boghandler og efterspurgte bøger om emnet,
den unge ekspeditrice troede det var noget uartigt, og henviste os til porno afdelingen...

Kommentar
Fra : a_h

Dato : 30-10-14 15:00

En shim er en tynd og ofte tilspidset eller kilet stykke materiale, der anvendes til at udfylde små huller eller mellemrum mellem objekter. [1] Shims anvendes typisk for at støtte, justere for bedre pasform, eller give en plan overflade. Shims kan også anvendes som afstandsstykker til at udfylde hullerne mellem sliddele.

Her finder du alt hvad du skal bruge indenfor rør og fittings. Vi har alt fra det galvaniserede, messing, kobber, alupex, sort m.fl

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-14 15:35

Helt rigtigt a-h, det ved vi jo alle/allerede, men hvor stammer udtrykkende fra?

Ikke fra shame, at skamme sig, og heller ikke noget uartigt for fittings...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-14 16:44

I min verden er shims metalskiver til at justere en afstand - tilpasnings stykker - Engelsk.

Fittings er tilpasnings dele - Engelsk.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-10-14 21:05

Shim
: Et tyndt ofte tilspidset stykke materiale (træ, metal eller sten), der anvendes til at udfylde rummet mellem ting (som for support, nivellering, eller justering af pasform)

Oprindelse af SHIM

oprindelse ukendt
Først kendte anvendelse: 1860

http://www.merriam-webster.com/dictionary/shim

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=shim

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-14 21:22

Nu nærmer vi os noget mere konkret om oprindelserne, 1860 eller 1890; UK or US?

Da jeg arbejdede med hydraulik, var fittings diverse omløbere/skruer der sikrede tætning,
det samme som man har, ved langt lavere tryk, i dagligdagens VVS og andre systemer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-14 21:22

Ordet shims kan sikkert have flere betydninger alt efter hvem der bruger det.

I maskinverdenen som jeg har kendskab til er shims de meget tynde ringe/skiver som bruges i gearkasser eller på motoraksler i pumper. Et Engelsk Australsk Amerikansk firma "Hobart" bruger betegnelsen shims i deres R-lager om disse tynde skiver.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-10-14 01:04
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-14 09:04

Så er det kat vel barberet.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 165 point
Dato : 31-10-14 09:57

Nåhjo, men Svend efterlyste jo oprindelsen til ordet shim(s), så det er svært at se den barberede ged. Det ser ud som om alle vi kommentatorer sagtens ved hvad shims er, men etymologien mangler.
Ordet kendes dog fra grevskabet Kent i 1700-tallet som et tyndt stykke træ eller metal monteret på en plov til at styre den afløbende jord.
Fra skotsk kendes shim som en meget overfladisk plov benyttet til at skrælle et tyndt lag jord af mellem rækkerne i en roemark, det der på godt dansk hedder en radrenser.
Selv har jeg brugt shims til at udjævne niveauet på etagedæksbjælker før lægning af gulvbrædder - de var tynde brede trælister i forskellige tykkelser. Jeg bruger også shims under stålene i stålholderen på min drejebænk for at ramme den rette højde.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-14 10:36

Tak for svaret pbp_et.

For de ældste shims, fittings kniber det mere med...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-14 10:45

Php_et - Du ved godt at der findes justerbare stålholdere ikke.
Jeg brugte sådan en i stedet for mellemlæg.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-10-14 12:10

> Eyvind det ved jeg godt, men enten er de rævedyre eller også for slatne til at man kan køre uden ruflen. Var jeg professionel og skulle producere, var det en anden snak. Nu er jeg pensionist og leger med dyret for hyggens skyld.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-14 17:08

Ok - jeg betalte heller ikke for dem i 60'erne - jeg brugte dem bare.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-14 17:30

Vanskeligt at justere shims på 10 - 20 my, som vi bruger i hydraulik.

Vor badebro stige har nu fået et par fortovs fliser under fødderne,
ca 5 mm for høje, men jeg venter med shims af den størrels orden,
det hele sætter sig nok efterhånden. Som mureren sagde, det retter sig i tapetet.

Hvorfor ingen oplysninger om fittings?