/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændeovn eller pilleovn
Fra : siggiBit
Vist : 922 gange
20 point
Dato : 28-10-14 14:37

Hej,
Vi har besluttet os for at købe brændeovn, men så blev vi forleden anbefalet at købe pilleovn i stedet. Er der nogle af jer, der har erfaringer med pilleovne vs brændeovne?
Vi har denne i tankerne http://denmark.morsoe.com/morsoe-pilleovn-p30-p31 - vil det være en god investering, mener I?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 28-10-14 15:02

Ja nogle pille ovne larmer ufatteligt meget, så du skal sørge for at forhandleren giver 120% garanti for evt. støjgener, du skal også huske at der skal være plads til pille-påfyldnings - aggregatet og husk at en pose/sæk piller har en vis vægt så når alderen trykker skal du måske bruge en "kulskovl" til påfyldning!
Jeg kender et ældre par der blev nødt til at afskaffe pille-ovnen og måtte købe en varmepumpe der støjer lidt mindre, men støjer!
MV2

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-10-14 15:41

Du skal også være opmærksom på, at en pilleovn støver en del, hvis ikke den er holdt helt ren.
Den er lettere at styre temperaturen med end en brændeovn, men hyggen går af det når man skal høre på en elektrisk blæser hele tiden.
Desuden er en brændeovn væsentlig billigere.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 28-10-14 16:29

En pilleovn er ikke "bare lige".
Få den demonstreret hos forhandler, hvor den skal være i drift, så I kan høre støjen.
Sæt Jer GRUNDIGT ind i vedligeholdelse. Noget skal gøres DAGLIGT, UGENTLIGT og MÅNEDSVIS (kender flere, som troede at ovnen "passer sig selv")
Brug KUN de træpiller fabrikanten anbefaler. Der er stor forskel på 6 mm og 8 mm piller.
Undersøg prisen på brændskål. Denne er en sliddel, som skal udskiftes med mellemrum.
Få den monteret og sat i drift af forhandler .. for igen: Det er IKKE "bare lige"

Da det er en ret stor investering, skal I IKKE "slå til" før I er 100% sikre på valget!

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 28-10-14 23:16

Tak til svarerne - jeg var 1. ikke vidende om pilleovnens eksistens og 2. jeg er den lykkelige ejer af en alm. lille Morsø-brændeovn - næh, den dag kan jo komme, hvor min Morsø skal udskiftes, og da er de hidtil givne svar også for mig værdifulde.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-10-14 10:20

Som andre også skriver: Pilleovnen støjer, støver ved påfylding, skal vedligeholdes = koster penge. Brændeovnen den kende I sikkert i forvejen. De kommer ingen vedligeholdelsudgifter.

Kommentar
Fra : siggiBit

Dato : 16-12-14 13:57

Tusind tak for alle svarene :D Det virker vist til, en brændeovn er det bedste valg, når man - som mig - ikke orker alt det vedligeholdelse og støv, I skriver om.
Lgs - hvilken brændeovn har du? :)

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 16-12-14 15:16

Jeg har en ovn, der nok nærmest svarer til nr. 3142 i flg. sortiment hos Morsø http://denmark.morsoe.com/klassiske-ovne. Den skal primært være hovedleverandør af varme til et boligareal på ca. 40-50 m2 - altså supplere centralvarme.
Det klarer den til UG - både hus og jeg er bedagede.
Skortensfejeren roser den altid.
Pris (kun ovn uden skorsten) i marts 2005: 8.000.
Et plus, der er vanskeligt at sætte pris på, er fremskaffelsen og håndteringen af ordentligt brænde.
GOD FORNØJELSE!
Mvh lgs