/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Er Grønland stadigvæk dansk?
Fra : Loggi
Vist : 626 gange
69 point
Dato : 25-10-14 09:02

Jeg ved de har fået selvstyre, men er de stadigvæk ulovligt besat af Danmark? Øh jeg mener, er de stadigvæk en del af det danske kongelige?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-10-14 09:20

Ja

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 25-10-14 11:18

Ja - og med sælstyre.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 25-10-14 11:20

De er sammen med Færøerne en del af kongeriget med selvstyre. "Ulovlig besat" Hvad mener du med det? Alle lande har på et tidspunkt været "Ulovlig besat" Spørg bare Indianerne, Skåne og sikkert også Norge. Også her hjemme kan det overvejes. Er Jylland og Fyn ulovligt besat af Sjælland? Hvad med Bornholm?

Kommentar
Fra : grow

Dato : 25-10-14 11:21

Igs. Den med "sælstyre" er fin.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-10-14 11:22

De er kun under os når de vil have penge.

Under forløbet med at finde ud af hvordan man kunne udnytte de dyre jordarter som kun findes i større mængder Kina og Grønland var selvstyret parat til at forurene groft med uranholdigt jord som et biprodukt og invitere en masse kinesiske arbejdere til jobbet, og tillade at meget af indtjeningen hos entreprenørerne blev placeret i skatteskjul.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-14 11:32

Nu skal I være ordentlige over for grønlænderne...

Som en grønlænder engang sagde,
"tænk at være betragtet som anden rangs person i sit eget land".

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-14 11:34

Vi kan ikke være bekendt, at behandle, det okkuperede land som som Grønland jo er, som vi gør.
Valg af det Grønlandske flag viser jo også at de ikke vil tilhøre de Nordiske lande.
Vi drønede derop sammen med ham Egede for at omvende folket.
For at de kunne blive rigtige Danskere fyldte vi dem også med spiritus og sygdomme.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 25-10-14 12:50

Grønland er stadig en del af rigsfælledsskabet, med udvidet selvstyre.
I øvrigt et udmærket sted at sende de 20.000 syrere til, der er ingen der siger at Danmark ikke må huse vore uindbudte "gæster" i de nordlige provinser!
MV2

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-14 13:52

Nok lidt koldt for dem, og langt dyrere der, med opvarmning.

Og ja vi nordboere var der jo også, men vi kunne ikke klare klimaet, som inuitterne kan:

Eksempelvis behøvede vi slæde meder af jern , mens de brugte frossen is, hvem er så klogest?

http://www.denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Gr%C3%B8nland/Gr%C3%B8nlands_samfund%2C_kultur_og_historie/Gr%C3%B8nland_(Historie)

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 25-10-14 14:51

De kan arbejde sig varme eksempelvis med cykler der er koblet til generatorer og på den måde lave strøm til diverse behov - så laver de heller ikke unoder (hvilke unoder kan man lave på indlandsisen?) og de vil søge tilbage til Syrien ret hurtigt, jeg tror at de kun kan klare én nat og én dag - på den måde får de fleste lyst til at rejse hjem!
Nok en betragtning,
MV2

Kommentar
Fra : Loggi

Dato : 26-10-14 00:19

Modersvilje. Hvorfor tager du ikke på ferie i Syrien og hygger dig lidt med korsfæstelser, krimminelle bander, halshugninger og syreangreb?
Det skulle være ret hyggeligt, jeg forstår slet ikke hvad syrerne vil heroppe når de kan feste derhjemme.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-10-14 05:43

Jeg forstår ikke at man bare sådan flygter når ens land er i så stor fare, hvis de mænd der nu bliver flygtninge fik deres familier ud i sikkerhed vendte om og med gevær i hånden tog kampen op mod bla: IS og andre som vil bestemme over dem, det er faktisk det Kurderne gør med held selvom de ikke får meget hjælp af verden, Tyrkerne skulle måske hjælpe dem istedet for at modarbejde dem for der kommer en dag efter IS og her ville det være meget nemmere at tale sammen hvis man havde hjulpet dem.
Jeg ved godt at ikke alle kan klare sig på slagmarken, de kunne nok hjælpe på andre måder, måske på sygehuse osv:
Det mange Danskere undre sig over er at mange Syrere måske ikke behøvede at rejse helt til Norden for at kunne leve i et land hvor der er fred.
alan57

Kommentar
Fra : Loggi

Dato : 26-10-14 11:40

Ja hatten af for kurderne. De må have nosser af stål. Men de er jo også vant til at blive trynet ligesom jøderne blev det og palæstinenserne bliver i dag (sjovt nok af selv samme jøder).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-10-14 12:39

Undskyld, men jeg troede spørgsmålet drejede sig om Grønland, ikke om Syrien?

Noget jeg ikke forstår fra min historie undervisning, Hans Egede tog vist til Grønland,
fordi han troede de gamle nordboere fortsat var hedninger, og så mødte han skrællingerne??

Var nordboerne på Grønland ikke allerede kristne, inden de uddøde???

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-10-14 17:14

Troede at flygtninge blev ´tildelt´ et land - i modsætning til dem der ankommer til DK af omveje (og har betalt masser af penge for det - måske fordi vi har det godt i Norden), og BEDER om at må lov at blive.
Men det har heller ikke noget med Grønland at gøre.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-14 17:23

Modersvilje skrev det her før spørgsmålet løb af sporet
Citat
Grønland er stadig en del af rigsfællesskabet, med udvidet selvstyre.
ja det er korrekt, men det er ikke korrekt at skrive
Citat
er de stadigvæk ulovligt besat af Danmark?
Grønland er ikke ulovlig besat, hvor får du den skøre ide' fra?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-10-14 20:47

Flygtninge får ikke tildelt et land, de flygter derhen, hvor de tror de får det bedst,
lige nu alt for mange til Danmark, og det har vi slet ikke råd til.

Her får de næsten lige så god mad, som de der sidder i fængsel,
langt bedre mad end vore ældre på plejehjem, der får uge gammelt frossen mad.

Så det med at sende dem til udkants Danmark/Grønland er tilsyneladende en god ide,
så rejser de nok snart hjem når de begynder at fryse, men AK, vi må forsørge dem,
og også holde dem varme, og det er helt sikkert langt dyrere på Grønland.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 26-10-14 21:20

Jeg tror ikke at jeg skrev ulovligt besat
Grønland vil selv og de fik første forsøg, der ender med at landsformandinden må gå pga. korruption! Det lader til at selvstyret/uafhængigheden af Danmark fortrinsvis er af grådige årsager fra en lille magtelite sikkert "Made in Denmark" men ikke desto mindre af nogle mennesker der vil skide på miljøet og "grave guldet" hjem til sig selv! Her er det de kan tjene kassen på flygtningelejre! Hoved svaret på spørgsmålet om Grønland er en af Danmarks nordlige provinser og som sådan en del af det danske Kongedømme "Ja det er Grønland"!
MV2

Kommentar
Fra : Loggi

Dato : 26-10-14 22:22

Ulovligt var nu bare for sjov. Men det har altid undret mig at man bare kommer sejlende og planter et flag og kalder det ens eget land.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 26-10-14 22:30

Svarene løber lidt af sporet, men det gjorde det oprindelige spørgsmål også. det rigtige svar er det, modersvilje skrev. indtil 1953 var Grønland en dansk koloni, Færøerne var et dansk Amt. Danmarks Riges Grundlov fra 1953 ændrede ved dette, fordi FN var annet efter 2. verdenskrig og alle internationale politiske strømninger gik i retning af at ophæve kolonivældet i Verden. Derfor blev franske, engelske, spanske og protugisiske kolonier selvstændige op igennem 1960-erne og 70'erne. Men vurderingen hos de ledende politiker i Danmark var, at Grønland med en meget lille befolkning uden uddannelsesmæssige kompetencer ikke var parat til at udgøre en selvstændig nation. Man så også en fare for, at et kæmpestort landområde kunne falde i hænderne på kommunistiske eller andre interesser, der ikke harmonerede med dansk og vesteuropæisk sikkerhedspolitik, Danmark var jo netop blevet medlem af NATO. Det lykkedes for Danmark gennem forhandlinger med USA og andre ldende FN-nationer at få opbakning til den model, der så blev indført ved 1953-grundloven, nemlig at Grønland og Færøerne blev en del af det danske Rigsfællesskab. Det er derfor, der i Folketinget er 2 grønlandske og 2 førøske medlemmer, ofte kaldet de nordatlantiske mandater. Grundloven bestemmer i § 1: "Denne grundlov gælder for alle dele af Danmarks Rige" og Grønland omtales nogle steder i loven.
Efter 1953 har Grønland i flere omgange fået tillagt stadig mere suverænitet, senest for få år siden også retten til at disponere over sin undergrund. Men Gønland er stadig en del af Rigsfællesskabet og det har den betydning, at Grønland ikke kan føre selvstændig udenrigspolitik og sikkerhedspolitik, den må afgøres af DK og GR i fællesskab. GR er selvfølgelig dybt afhængig af de midler, der tilføres over finansloven, adskillige milliarder kroner årligt. Besættelse er således et ganske misvisende ord i denne forbindelse. Spørgsmålet er, om det vil være forsvarligt at overdrage de sidste dele af suveræniteten til GR, f. eks. ved at GR selv bestemmer sin forsvars- og udenrigspolitik. Der tales ikke så højt om det, men frygten ho danske politikere kunne måske være den, at GR kan risikere at blive regeret at korrupte personer, der er til fals for den højstbydende stormagt eller kapitalmagt, og derved blive en risikofaktor for sine omgivelser og allierede.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-10-14 13:03

Modersvilje:
citaterne er fra 2 forskellige indlæg, det sidste citat i mit indlæg er fra det oprindelige spørgsmål og naturligvis ikke skrevet af dig

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 27-10-14 18:00

Hej jeg ved ikke så meget om Grønland, men jeg ved at de vil have selvstændighed men så skal de heller ikke have penge af de danske skatteyder og det er sku ikke noget jeg ønsker, at vi skal betale for hele festen og ikke nok med det så er de åbenbart også folk der er mere eller mindre korrupte bla: flere politikere,
Hvorfor skal vi finde os i dette vanvittige system?
alan 57.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-10-14 20:37

alan57 har helt ret. Så længe de er en del af Rigsfællesskabet, hænger DK på dem. Men så har vi minsandten også lov til at stille krav, for eksempel at de danske statsrevisorer skal have adgang til at revidere deres regnskaber. Tænk engang, det har regeringen (også den forrige) ikke ment var rimeligt overfor grønlænderne. Har I hørt om andre der forærer milliarderne væk uden at se et revideret regnskab? Men det er selvfølgelig ikke regeringens egne penge, det er jo dine og mine.

Kommentar
Fra : Loggi

Dato : 27-10-14 22:00

Så med andre ord er Danmark altså et af verdens største lande.

Accepteret svar
Fra : lgs

Modtaget 69 point
Dato : 27-10-14 23:25

Du skriver således Oldboston:

Citat
alan57 har helt ret. Så længe de er en del af Rigsfællesskabet, hænger DK på dem.

Det, der falder mig for brystet, er, at vi "hænger på dem". Det var jo ikke grønlænderne, der bad DK om at kolonisere dem, så det er mildest talt malplaceret at bruge det udtryk!
Er der så nogle grønlandske politikere, der har taget ved lære af måske ikke så meget vor danske politiske adfærd men mere den typiske adfærd i demokratier under udvikling, er en helt anden sag, som man med rette kan bebrejde dem. Aleqa Hammond er et sådant eksempel.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-10-14 07:30

Citat
Flygtninge får ikke tildelt et land, de flygter derhen, hvor de tror de får det bedst,

Ikke hvad jeg skrev eller mente, men flygtninge fra opsamlingslejre.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 28-10-14 08:04

Ikke fordi at jeg kender alle Grønlandske politikere, men flere af dem jeg kender er personer, jeg ikke ville købe en brugt bil af og man kan ikke putte det ind under at det er der mange der gør som er nye demokratier.
Grønlandske politikere har jo haft Danmark som model, alligevel rager de til sig og jeg er ked af at de stadigvæk høre under Danmark.
Da de opdagede at de måske havde masser af gode ting i deres undergrund, steg råbet på at løsrive sig fra Danmark så højt, at vi kunne høre det her i Danmark, endda uden telefoner.
alan57

Godkendelse af svar
Fra : Loggi

Dato : 29-10-14 07:58

Tak for svaret lgs.