/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Næstekærlighed
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 979 gange
400 point
Dato : 20-10-14 23:57

Hvad mener Gud egentlig med næstekærlighed...?

Gælder næstekærligheden også, til de 20.000 syrere som buldrer ind over den danske grænse..?
Eller fortolkes Næstekærlighed som: Kærlighed til venner og bekendte, naboer og bekendskabskredse"

Eller rager det ateister en høstblomst med næstekærligheden, blot det er staten og kommunen der betaler gildet for den såkaldte næstekærligheden?

Til slut. Findes ordet næstekærlighed i islam..?

Jeg erkender, at det er et svært spørgsmål. Men der er også masser af point at tjene

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 21-10-14 11:22

Citat
Hvad mener Gud egentlig med næstekærlighed...?

Læs og bliv klogere http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx

Citat
Gælder næstekærligheden også, til de 20.000 syrere som buldrer ind over den danske grænse..?
Eller fortolkes Næstekærlighed som: Kærlighed til venner og bekendte, naboer og bekendskabskredse"

Ja selvfølgelig...

Citat
Eller rager det ateister en høstblomst med næstekærligheden, blot det er staten og kommunen der betaler gildet for den såkaldte næstekærligheden?

Spørg dem...

Citat
Til slut. Findes ordet næstekærlighed i islam..?

http://www.religion.dk/islam/nstekrlighed-i-islam

Citat
Jeg erkender, at det er et svært spørgsmål. Men der er også masser af point at tjene

Hvad skal vi med de totalt ubrugelige points?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-14 11:41

Du skulle hellere spørge om der findes en gud, hvis han findes må han være en mærkelig en?

Der er over en miliard kristne og næsten lige så mange muhammedanere af forskellig slags,
men der er lige så mange buddaer og hinduer, hvem siger at vi/jøderene har den sande gud??

Det med at Jesus overtog vore synder og det med Helligånden, hvem tror på det i dag???

Men bortset fra korstogene mod de "vantro", har det kristne syn på barmhjertighed nok
hjulpet mange, men med vor bedre viden, nok mindre og mindre...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 21-10-14 12:02

Citat
Du skulle hellere spørge om der findes en gud, hvis han findes må han være en mærkelig en?

Det er jo at vende tingen på hovedet, det har jo aldrig været Guds mening det skulle ende sådan som det er nu -

Gud sagde: »Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! De skal herske over havets fisk, himlens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle krybdyr, der kryber på jorden.« v27 Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem. v28 Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden!«

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 21-10-14 12:16

Alle ved da at de kristne har patent på næstekærlighed, det var dem der opfandt det, det er dem der har defineret det (i biblen, Søren Krarup kan oplyse om det politisk korrekte definition, hvis du er i tvivl), alle kristne bliver helt automatisk næstekærlige når de bliver døbt og ingen andre end kristne kan være næstekærlige.

Jeg er hedning, jeg har derfor selvfølgelig ikke forstand på næstekærlighed, så jeg blander mig udenom.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-10-14 14:12

Citat
så jeg blander mig udenom.

Det var da noget af en selv-erkendelse,efter du har beriget Kandu med disse visdomsord:
Citat
Alle ved da at de kristne har patent på næstekærlighed, det var dem der opfandt det, det er dem der har defineret det (i biblen, Søren Krarup kan oplyse om det politisk korrekte definition, hvis du er i tvivl), alle kristne bliver helt automatisk næstekærlige når de bliver døbt og ingen andre end kristne kan være næstekærlige.

Hvad angår næstekærlighed,virker det fint.....så længe man bliver betalt godt for det.
Undersøg selv,hvad cheferne får i hyre,i diverse hjælpeorganisationer. Her tænker jeg ikke mindst på "Red Barnet".

M.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 21-10-14 14:29

Jeg kunne så ikke helt lade være med at blande mig. Jeg er selvfølgelig helt enig med Mosebaek, enhver der arbejder i en hjælpeorganisation, med nødhjælp, for folkekirken, er udsendt til de fattige, f.eks. Læger uden Grænser, med flygtninge, her eller i udlandet, bør selvfølgelig gøre det gratis, af ren næstekærlighed.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-10-14 14:54

Jeg forstår godt din ironi,fun2. Mere tumpet er jeg dog ikke.
Det er ikke folkene "i marken",jeg harcelerer over. De gør helt sikkert et kæmpe stykke uegennyttigt arbejde. Og til en løn,de lige kan overleve for. Har et indre drivkraft.

Næh,det er cheferne herhjemme,ved de store blankpolerede maghoni skriveborde,jeg tænker på.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-14 14:54

Næstekærlighed er ren egoisme.
Forklaring: Når man hjælper andre, har man det rart med sig selv.
Altså må det være egoisme.

Ps. Det er ikke det samme som, at blive bidt af hunden man fodrer. For det er ikke særlig rart.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 21-10-14 15:02

Mosebaek, hvis vi ser bort fra ironien, så går jeg ud fra at cheferne i nødhjælpsorganisationerne får ca. det samme i løn chefer i tilsvarende organisationer og virksomheder. Det er nødvendigt at aflønne dem godt, for at tiltrække kvalificerede chefer.

Eyvind, jeg ved som sagt ikke hvad næstekærlighed er, jeg er hedning. Men jeg tror du kan finde nogen der mener at næstekærlighed givet af egoistiske grunde er egoisme, og ikke ægte næstekærlighed.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-14 15:06

Og hvem er så egentlig din Næste, som du skal udøve din kærlighed på?

Jeg vil oversætte det til: Dine nærmeste,
lige nu min nye kone, hendes barnebarn på besøg, og min lille hund,
langt væk fra de ukendte, nok uskyldige syrere, men som jeg slet ikke har noget tilfælles med.

Næstekærlighed drejer sig om at være god ved sine nærmeste,
og trods god vilje kan vi, lille Danmark, jo ikke forsørge hele Mellem Østen.

Iøvrigt har jeg løbet på ski med Poulsen fra røde kors, en meget hyggelig fyr,
hver aften delte vi en Sydtyroler og havde det sjovt, i de Østriske alper for år tilbage.

Han er nu hængt ud, nok lidt forkert, ikke Bjergekærlighed i stedet for Næstekærlighed.
Min kone støtter nu kun Læger uden Grænser, mens min bror stadig er aktiv i Røde Kors.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 21-10-14 15:18

Nu er det som bekendt ypperstepræsten Søren Krarup der definerer hvem din næste er, og jeg er som ateist slet ikke kvalificeret til at udtale mig om næstekærlighed. Men skulle jeg komme med et bud skulle "næste" oversættes til "den i nød", men det kan jeg forstå på Krarup er en kætterisk og landsskadelig udlægning og den slags medmenneskelighed der fører direkte til fordærv.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-10-14 15:23

Citat
Iøvrigt har jeg løbet på ski med Poulsen fra røde kors, en meget hyggelig fyr,

Et fint eksempel. Jørgen Poulsen`s "næstekærlighed" svandt en del ind,da han øjnede chansen for at erhverve sig trekvart mill. fra Dansk Røde Kors. Helt igennem en "sympatisk" fyr.

Nu vil jeg ha`min middagsblund.

M.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 21-10-14 15:58

Kommer religion fra Gud eller er religion menneskets påfund?
Læs 10 citater, der prøver at definere religion

Der findes mange definitioner af religion. Her har du en oversigt over 10 fremtrædende personers definitioner.

http://www.religion.dk/religionskritik/10-definitioner-af-religion

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-14 16:58

Citat
Det er nødvendigt at aflønne dem godt, for at tiltrække kvalificerede chefer.
Citat

Eller også tiltrækker det bare forlorne "golddiggere", som hykler til en fed løn.

Egoisme er efter min mening ikke kun et dårligt begreb.
Fun2 - læs og især forstå.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-14 18:12

Med eller uden, en ikke særlig omsorgsfuld/social/kærlig Gud?

http://da.wikipedia.org/wiki/N%C3%A6stek%C3%A6rlighed

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-10-14 19:27

Jeg "popper" lige op for at fortælle, jeg er skam med og læser alle indlæg - endda med den største interesse.

Jeg faldt over disse sætninger - skrevet af samme person.
Citat
Jeg er hedning, jeg har derfor selvfølgelig ikke forstand på næstekærlighed, så jeg blander mig udenom.

Citat
Jeg kunne så ikke helt lade være med at blande mig.

Citat
Eyvind, jeg ved som sagt ikke hvad næstekærlighed er, jeg er hedning. Men jeg tror du kan finde nogen der mener at næstekærlighed givet af egoistiske grunde er egoisme, og ikke ægte næstekærlighed.

Citat
Nu er det som bekendt ypperstepræsten Søren Krarup der definerer hvem din næste er, og jeg er som ateist slet ikke kvalificeret til at udtale mig om næstekærlighed.

Jeg konkluderer: Det må ikke være nemt at være Plejer på Sct. Hans Hospital.

På gensyn - og må Jeres Gud være med Jer!
Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 21-10-14 19:47

Prøv at erstatte "næstekærlighed" med "empati" som her beskrevet i Gyldendals "Den Store Danske" og stil de samme spørgsmål, som så ikke bliver så farvede af modstillingen Kristendom - Islam.

"Empati, indføling i en person eller andet levende væsen, ofte i følelsesbetonede situationer; evne til at indleve sig i og sætte sig i en andens sted.

I den empatiske proces bliver vi enten ført med i den andens sindstilstande eller deltager selv aktivt i forsøget på at identificere os med dem og derigennem forstå vedkommende.

Den empatiske indlevelse er således en del af grundlaget for social forståelse, ikke mindst hvad angår nonverbal kommunikation mellem fx forældre og børn.

Ordet empati kommer af græsk empatheia 'sindsbevægelse, lidenskab', af en- og afledn. af pathos 'lidelse, lidenskab'.

Åbenheden over for og evnen til både at gøre sig til klangbund for den anden og samtidig fastholde en balanceret vurdering af pågældende, af situationen og af sig selv varierer utvivlsomt ganske meget hos mennesker."

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-10-14 20:31

Ahaaaa, altså følelser for andre mennesker. Ens moral....etc...
Jo absolut. Et godt bud, lgs.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-10-14 21:03

Citat
Og hvem er så egentlig din Næste, som du skal udøve din kærlighed på?

Jeg har en veninde, der engang kom med en formulering jeg godt kunne lide.

"Din næste er dem, der vil dig det godt."

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 21-10-14 21:11

Jeg synes at det er lidt synd for fjolset Tommy at der ikke er nogen der gider diskutere indvandring, det er jo åbenlyst og som altid formålet med Tommys "spørgsmål".

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-10-14 21:51

Godt gættet, fun. Men jeg er nu alligevel ikke imponeret for jeg skrev jo:
Citat
Gælder næstekærligheden også, til de 20.000 syrere som buldrer ind over den danske grænse..?

Så......jo, når emnet handler om at definere næstekærligheden må indvandringen nødvendigvis medtages.

Men jeg ser også i div. indlæg, at Kristendommen bliver lagt lid for "had" - og modsat skrives ikke et eneste ord om muslimers næstekærlighed -eller mangel på samme.
Nu havde lgs et interessant skriv vedr. empati versus næstekærlighed. Nu fristes jeg til at spørge om følgende:
Når vestlige journalister får skåret halsen over, og hovedet adskilles fra kroppen af en muslimsk bøddel, alt imens seancen bliver filmet og offentliggøres...
Hvad kalder man det..? Næstekærlighed, empati...?

Eller er det fordi, som du skriver:
Citat
Krarup er en kætterisk og landsskadelig udlægning og den slags medmenneskelighed der fører direkte til fordærv

Mig bekendt, har Krarup aldrig bedrevet ugerninger i stil med ovennævnte islamisk næstekærlighed.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 21-10-14 22:26

Tommy, jeg tror du skal lære at læse og citere korrekt, jeg har aldrig påstået at Krarup har begået ugerninger som at kappe hovedet af andre.

At IS kapper hovedet af folk har ikke noget med næstekærlighed at gøre, på samme måde som nazisternes gaskamre ikke havde noget med næstekærlighed at gøre. IS påstår at de er muslimer, i virkeligheden er de bare banditter, Hitler pyntede sig med kristendom, men han var også blot en krigsforbryder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-14 22:29

Jeg er ikke medlem af nogen religion og har aldrig være det. Jeg prøver dog på at følge Landets love, som vist delvis er baseret på Kristendommen.

Et forsøg mere på forklaring næstkærlighed = egoisme, som jeg syntes er en god ting.

Næstkærlighed er ikke noget man skal men en handling som er lystbetonet, fordi der kæres for nogen.
Handler man af lyst, er det fordi man har en vis nydelse af at se, at det glæder andre.
Egoisme er vel, at sørge for nydelse for en selv, som det er at glæde andre.
Nå men det mener jeg altså bare.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 21-10-14 22:44

Eyvind, jeg har stadig ikke forstand på religion, men mig bekendt står der i den tykke bog:
"Du skal elske din næste som dig selv." Det tyder ikke på at det er noget der styres af lyst, men noget du netop skal.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-10-14 23:07

fun, du skriver:
Citat
Hitler pyntede sig med kristendom, men han var også blot en krigsforbryder.
Pas nu på, du har jo for vane at påstå ting, som er helt hen i vejret.
Hitler havde samme religiøse overbevisning som dig, fun. Han var ateist. Og af samme grund kunne han oprette SS-divisioner som udelukkende bestod af muslimske soldater. Hovedbeklædningen var Fez'er med distinktioner med SS og hagekors.
Fik du øje på koblingen....

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-10-14 23:10

Citat
Tommy, jeg tror du skal lære at læse og citere korrekt, jeg har aldrig påstået at Krarup har begået ugerninger som at kappe hovedet af andre.
Jeg skrev jo heller ikke, at du havde påstået det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-14 23:15

Der står ikke at man skal, men at hvis man elsker sin næste, så skal det være som man elsker sig selv..................................men det hører jo straks op det med at måtte elske, hvis man går i gang med næstes hustru som jo kan være meget sød.

Jeg har heller ikke forstand på religion.................det er der vel heller ikke nogen som har forstand på, da det er en tro, og så er det vel individuelt hvordan det opfattes.

I øvrigt er der et lille problem i menneskehedens start.
Adam og Eva avlede Abel og Kain som gik ud og formerede sig....................med hvem.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 21-10-14 23:27

Tommy er som sædvanligt fuld af løgn, bedriver citatfusk osv. Tommy ved jo godt at nazismen pyntede sig med kristendommen, men det passer ikke i Tommys forskruede verdensbillede, så han snakker udenom.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 21-10-14 23:45

Lidt om Nazisterne og kristendom:
http://historienet.dk/his/hvad-mente-nazisterne-om-religion

Hvor man kan læse:[CITAT] Men mange af medlemmerne af NSDAP var kristne, heriblandt Hitler. Han var oprindeligt katolik, men konverterede i 1933 til den protestantiske bevægelse Tyske Kristne./CITAT]

Hitler og nazisterne styrede religionen i det omfang de kunne, ville gerne betragtes som kristne, for at vinde kristne tilhængere.

Pointen er at der historisk har været en lang række kristne krigsforbrydere, kan kristendommen lastes for dem alle? Anders Behring Breivik betragtede sig selv som kristen, er det så også kristendommens skyld at han slog de mange unge ihjel på Utøya?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-10-14 23:47

Citat
Tommy er som sædvanligt fuld af løgn, bedriver citatfusk osv. Tommy ved jo godt at nazismen pyntede sig med kristendommen, men det passer ikke i Tommys forskruede verdensbillede, så han snakker udenom.
Ja ja...fun, bliv endelig ved med at udstille din uvidenhed.
Du er nu igang med at omskrive verdenshistorien

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-10-14 23:54

http://www.religion.dk/viden/hitler-vendte-sig-mod-den-etablerede-kristendom

Læs, fun og du bliver klogere - LÆS DET HELE..!!!!

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 21-10-14 23:58

Tommy, dit lille fjols, prøv lige at læse hvad jeg skrev ovenfor:
Citat
Hitler og nazisterne styrede religionen i det omfang de kunne, ville gerne betragtes som kristne, for at vinde kristne tilhængere.

Måske kunne du også læse resten af det jeg skrev?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-10-14 00:06

Man kan også spørge om IS er muslimer? Nej det er de ikke, ikke mere en nazisterne var kristene. IS er primært en forbryderbande, der udfylder et magttomrum som er skabt i Irak og Syrien, de lever højt på at plyndre og sprede skræk, de har ingen chance for at danne en funktionsdygtig stat. Det rod der er i Irak er et direkte resultat af Bush og Foghs fejlslagne krigsindsats. Rodet i Syrien er et resultat af en årelang borgerkrig, som vesten har vendt det blinde øje til, imens vi lod diktaturet udføre krigsforbrydelser. Ja IS er nogle terrorister og banditter, der skal bekæmpes, men de er der som direkte følge af vestens fejlslagne politik.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-10-14 15:07

Jeg tror fun2,har politiske ambitioner. Med denne katekoriske udmelding:
Citat
Jeg er hedning, jeg har derfor selvfølgelig ikke forstand på næstekærlighed, så jeg blander mig udenom.

....og derefter,beriger os med 10 (ti) mere eller mindre uforståelige indlæg,må han være opstillingsberettiget for det nye Pakistaner parti.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-10-14 19:08

Kære fun, undskyld jeg først kan komme til tasterne nu, men sagen er den, jeg er altså nød til at arbejde for de penge jeg skal betale i skat.
Som Helle så rigtigt siger: "Skatteborgernes penge kan kun bruge én gang. Hvis I vil beriges, så koster det!! Men da alle ikke kan få, må folkepensionisterne - altså dem, som byggede Danmarks velfærdstat op, så til gengæld æde 9 dage gammel smørrebrød. Ikke alle kan til gode ses i dette samfund. Der skal jo prioriteret...sådan er det jo."
Og det må vi gi' hende ret i.

Nå men til sagen.....Du skriver - og det er dit held, at det forfattet meget sent på aftenen. Derfor er du er lovligt undskyldt - du var overtræt.
Citat
Man kan også spørge om IS er muslimer? Nej det er de ikke
Jo det er de!! Endda i ren uforfalsket form. De tænker og handler nøjagtigt som deres står i deres manual.

Citat
ikke mere en nazisterne var kristene.
Du bliver ved med din historieforfalskning i håbet om, at når man kan trække nazikortet er enhver diskussion vundet.
"Kortet" duer ikke mere!

Citat
IS er primært en forbryderbande, der udfylder et magttomrum som er skabt i Irak og Syrien, de lever højt på at plyndre og sprede skræk, de har ingen chance for at danne en funktionsdygtig stat. Det rod der er i Irak er et direkte resultat af Bush og Foghs fejlslagne krigsindsats.
Vedr. Irak krigen. Jeg vil ikke diskutere dette spørgmål i denne tråd.
Men kort tilføje: Hvordan den krig skal anskues kommer helt an på hvilke briller man tager på. Du har så valgt de mørke...husk den hvide stok og det gule armbind med 3 prikker.
Villy og Helles bombninger af Libyen har sikkert ikke gjort sagen bedre.

Men lad os kigge lidt på, hvem disse sataner er, som kalder sig ISIL.
Der er tale om en ekstremt yderligtgående, militant sunni-muslimsk gruppe, der ønsker at skabe et islamisk khalifat i Irak og Syrien. Gruppen er vokset ud af en række andre militante jihadistiske grupper, som eksisterede i Irak under Irak-krigen, blandt andet den, der blev ledet af den dengang notoriske Abu Musab al-Zakawi, der blev berygtet for sin blodige og brutale terrorisme. Hans gruppe skar halsen over på sine fanger for rullende kameraer.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-10-14 19:49

Tommy, dit vås, dine løgne og udenomssnak har intet med næstekærlighed at gøre, så jeg ser ingen grund til at spilde tid på det i denne tråd.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-10-14 20:09

Ak ja, uanset religion skal vi være gode mod hinanden,

og hvem sagde det: Vende den anden kind til? Her er jeg ikke enig.

Næste kærlighed er for mig stadig, kærlighed til mine nærmeste,
og så kan vi: USA, Nato, FN m fl bombe IS og dermed mange flere uskyldige så meget de vil.

Næste kærlighed er, uanset hvilken gud man tror på, at vi skal være gode mod hinanden...

.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-10-14 20:30

Citat
Tommy, dit vås, dine løgne og udenomssnak har intet med næstekærlighed at gøre, så jeg ser ingen grund til at spilde tid på det i denne tråd.
Ikke forstået, du kender intet til næstekærlighed. Se blot
Citat
Jeg er hedning, jeg har derfor selvfølgelig ikke forstand på næstekærlighed, så jeg blander mig udenom.
Citat
Eyvind, jeg ved som sagt ikke hvad næstekærlighed er, jeg er hedning.
Citat
og jeg er som ateist slet ikke kvalificeret til at udtale mig om næstekærlighed.
Citat
Eyvind, jeg har stadig ikke forstand på religion,
Og det tiltrods skriver du:
Citat
Tommy, dit vås, dine løgne og udenomssnak har intet med næstekærlighed at gøre

Derfor må jeg atter engang konkludere, dit Plejepersonale på Sct. Hans må ha' nogle ret hårde dage.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-10-14 20:33

Hvad mener svendgiversen dog med: "og så kan vi: USA, Nato, FN m fl bombe IS og dermed mange flere uskyldige så meget de vil."

Er det noget du vil uddybe, Svend ?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-10-14 20:58

Jeg tror sgu snurretoppen fun2,er gået i selvsving. Magen til selvydmygelse..................

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-10-14 21:34
Accepteret svar
Fra : lgs

Modtaget 400 point
Dato : 22-10-14 23:30

For nu at komme tilbage til dine spørgsmål, Tommy, anskuet med brugen af "empati" i stedet for "næstekærlighed":

[CITATHvad mener Gud egentlig med næstekærlighed...?][/CITAT]

Er empati en gudgiven evne? Kan det f.eks. ikke være en evolutionær gavnlig evne?

Citat
Gælder næstekærligheden også, til de 20.000 syrere som buldrer ind over den danske grænse..?
Eller fortolkes Næstekærlighed som: Kærlighed til venner og bekendte, naboer og bekendskabskredse"

Empatien i forhold til disse 20.000 kan sagtens være til stede sammen med behovet for at beskytte ens eget samfunds overlevelse - og det er vel også hvad du vil nå frem til?!

Citat
Eller rager det ateister en høstblomst med næstekærligheden, blot det er staten og kommunen der betaler gildet for den såkaldte næstekærligheden?

Ateister, agnostikere eller empatikere vil vel blot foretrække at se en vis form for retfærdighed, her f.eks.: Iraq - først undertrykte sunnier (Saddam) alle og i særdeleshed shiiter - Saddam væk: Shiiter til fadet - vinderen tager det hele - sunnier ude i kulden (selv om der er varmt som i helvede) - never ending story - jeg som agnostiker får røde knopper over i det hele taget at skulle betale på nogen som helst måde for deres never ending horror story - så langt rækker min empati ikke.

Citat
Til slut. Findes ordet næstekærlighed i islam..?

Det er tidl. besvaret bedre end jeg vil kunne - men min erfaring med praktiseret islam noget steds beskrevet siger mig, at empati ikke lige er et begreb der falder mig ind, når ordet islam nævnes.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-10-14 16:19

Tak lgs, nu nærmer vi os konsensus.
Og må tilføje, at regeringen har ikke empati overfor det danske folk.

Problemet er ikke 10 eller 20.000 indvandrede. Problemet er ISLAM og det bliver et kæmpe problem. Henled venligst opmærksomheden på Canada, det samme vil ske i Danmark, Sverige, Norge..................
Australien ser ud til at ha' fundet "melodien.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 23-10-14 16:38

Citat
nu nærmer vi os konsensus

næh, vi nærmer os ikke i og med, at vi hele tiden har været enige - men der er en vis håndskyhed over for at bekende kulør i problemet islam.
Mikael Jalving har i Jyllandsposten i dag et af sine skarpsindige og lige til sagen blogindlæg - læs også hans "Efter os, syndfloden" fra den 25.9.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-10-14 17:14
Kommentar
Fra : fun2

Dato : 23-10-14 18:21

Tommy startede med at spørge:
Citat
Hvad mener Gud egentlig med næstekærlighed...?

Da der jo ikke findes nogen gud, og da gud ikke derfor ikke kan mene noget om noget og endnu mindre ytre noget som helst om næstekærlighed, finder folk jo selv på hvad de mener næstekærlighed er. Tommy er selvfølgelig helt enig med ypperstepræsten Krarup, der også står for folkekirkens tolkning af begrebet næstekærlighed. Som hedning kan det godt se ud som om dette syn på næstekærlighed mest er baseret på bekvemmelighed og kynisme. Men man er jo nok kætter, landsforræder og tosset, hvis man kan få sig til at sige Tommy imod.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-10-14 19:02

Hold da op, atter et "interessant" indlæg fra den radigale fun2.
Jeg troede da, du var hoppet af
Citat
Jeg er hedning, jeg har derfor selvfølgelig ikke forstand på næstekærlighed, så jeg blander mig udenom.
Citat
jeg ser ingen grund til at spilde tid på det i denne tråd.
Ja......de radigale har jo for vane: Så vil de - så vil de ikke - så vil de.....osv...

Men siden du har beriget os med et indlæg, så lad mig dog kigge lidt på, hvad du har skrevet.

Du skriver bl.a.;
Citat
Da der jo ikke findes nogen gud, og da gud ikke derfor ikke kan mene noget om noget og endnu mindre ytre noget som helst om næstekærlighed,
fun2, der er bare én faktuel forkert ting ved din påstand - og det er: Der er ingen i denne verden der har modbevist at Gud ikke findes.
Mener du, at Allah findes...?

Citat
Tommy er selvfølgelig helt enig med ypperstepræsten Krarup, der også står for folkekirkens tolkning af begrebet næstekærlighed.
Er jeg det...? Du gætter stadig.

Citat
Som hedning kan det godt se ud som om dette syn på næstekærlighed mest er baseret på bekvemmelighed og kynisme.
"På bekvemmelighed og kynisme"...? Over for hvem dog...?

Citat
Men man er jo nok kætter, landsforræder og tosset, hvis man kan få sig til at sige Tommy imod.
Nej ikke for at sige mig imod. Historiebøgerne viser jo med al tydelighed, at det radikale segment var landsforrædere - og.....det er næsten utilgiveligt det her, at de radikale ikke har forandret sig - stadig landsforrædere og stadig kætterisk. Sååå.... jo, du har på en måde ret.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 23-10-14 20:59

Jeg gentager lige igen for idioten Tommy, jeg er ikke radikal.

Citat
Der er ingen i denne verden der har modbevist at Gud ikke findes.
Mener du, at Allah findes...?

Der er ingen der har bevist at der findes nogen gud. De religiøse har indrettet sig så mageligt at man ikke kan bevise at deres guder findes eller ikke findes. Jeg tror ikke at der findes nogen guder, hverken Gud, Allah, Odin, Budda eller nogen anden.

Selvfølgelig er du 100% enig med ypperstepræsten Krarup, det viser alt hvad du skriver jo.

Citat
På bekvemmelighed og kynisme" ...? Over for hvem dog...?

Bekvemmelighed over for dig selv, kynisme over for din næste.

Citat
Historiebøgerne viser jo med al tydelighed, at det radikale segment var landsforrædere
Mere vrøvl og nonsens. Og jeg er stadig ikke radikal.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-10-14 21:54

Jamen så må idioten jo hellere svare fun2.
Citat
Der er ingen der har bevist at der findes nogen gud. De religiøse har indrettet sig så mageligt at man ikke kan bevise at deres guder findes eller ikke findes. Jeg tror ikke at der findes nogen guder, hverken Gud, Allah, Odin, Budda eller nogen anden.

Nu skal du passe på din argumentation lille funto, sagen er nemlig den, at der i flere tusinde år - ja der er endda skrevet en bog/biblen om, at Gud findes. Det er vi vel forhåbentlig enige om....??

Så kom der nogle ateister (i hvilket årstal ved jeg ikke, men det er også lige meget) og postulerede, at der ingen Gud findes. Ingen beviser fra deres side udover overbærende småfnis overfor præster, nonner og andre gejstlige. Men sjovt nok, vi hører aldrig ateisterne offentligt - hverken i Radio - eller i TV, fremføre med høj og tydelig stemme, at Allah ikke findes.

Hvem skal nu bevise hvad ? Ifølge dansk retssystem er det tvivlerne der bærer bevis byrden.
Kan de det..? NEJ!
Kan videnskabsmændene... NEJ!
Videnskabsmændene leder stadig efter liv på andre planeter. Liv på andre planeter kunne være det endegyldige bevis på, at der hverken findes Gud Fanden eller Allah. Men som sagt, der ledes og efterforskes stadig -og uden resultater.

Det øvrige som du skrev har jeg argumenteret for - henvist til historiebøgerne om, så det gider jeg ikke engang til. Du forstår det alligevel ikke.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 23-10-14 22:11

Tommy, unge mand, i starten troede menneskene ikke på nogen guder, dvs. de var hedninger. Men så kom der nogen og påstod at der var en gud, at den gud havde lavet hele verden. Igen beviser, blot et luftigt postulat. De gav sig til at skrive en tyk bog om deres selvopfundne gud hvori de fortale hvordan de mente deres gud var. Dem der havde opfundet guden ville også have alle ateisterne til at tro på denne gud, de ville også have at den gud man havde opfundet skulle bestemme over folk. Det er så i øvrigt ligegyldigt om denne gud hed Allah, Gud, Budda eller noget helt syvende.

Tag nu bare emnet for denne tråd, næstekærlighed. Der står ikke ret meget i den der bog som de religiøse ledere i sin tid skrev om hvordan man skal forstå begrebet næstekærlighed, så folk, de skriftkloge og ypperstepræsterne opfinder deres egen definition, og bagefter påstår de at det er noget gud (som de selv har opfundet) har bestemt.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-10-14 22:48

Nøj hvor er du klog og indsigtsfuld fun2, det er da mærkeligt
du ikke har drevet det videre end du har

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-10-14 23:12

Jamen dog, funto. Nu regner du vel ikke med, at der dengang fandtes aviser, radio, fjernsyn og internet til spredning/forkyndelse af Kristendommen. Næææh, det tog sin tid.
Men lad os se sagen ud fra et historisk perspektiv.

Kristendommen begyndte med Jesusbevægelsen. I tre år gik Jesus rundt i landet og forkyndte for folket og helbredte de syge. Omkring år 30 blev han korsfæstet, men tre dage efter henrettelsen forkyndte hans disciple, at han var opstået igen. Denne opstandelsesforkyndelse blev dynamikken i kristendommens udbredelse. Og tiden gik, som den har for vane. Ca. omkring år 700 kom forkyndelsen - og dermed kristendommen til Danmark.
På Jellingestenen fra år 965 står der, at Harald Blåtand gjorde danerne kristne. Men som skrevet længere oppe, havde andre forsøgt at indføre kristendommen i Danmark.

Yes, så blev du lidt klogere funto. Og det er ik' så ringe endda.

Husk, at bede dit fadervor inden du lægger dig til at sove. Her er lidt hjælp:

Fadervor, du som er i himlene!
Helliget vorde dit navn,
komme dit rige,
ske din vilje
som i himlen således også på jorden;
giv os i dag vort daglige brød,
og forlad os vor skyld,
som også vi forlader vore skyldnere,
og led os ikke i fristelse,
men fri os fra det onde.
Thi dit er riget og magten og æren i evighed!
Amen.

Godnat min ven og sov sødt. Husk, at holde hænderne op over dynen.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 23-10-14 23:35

Tommy, du vrøvler som sædvanligt, det begynder dog at blive mere pinligt end det plejer, tror du ikke du skulle prøve at få lidt hjælp, eller sætte dig ind i det du skriver om?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-10-14 23:52

Citat
tror du ikke du skulle prøve at få lidt hjælp, eller sætte dig ind i det du skriver om?
Lad mig lige - inden min sengetid, give dig et lille fif, funto.
Viden om historien er en god ting. Lån af historiebøger på det lokale bibliotek er også en god og brugbar teknik.
Til slut - men måske det bedste råd, lad dig ikke indoktrinere af de radigale.

Natter natter.

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-10-14 20:34

Tak for svaret lgs.