/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Paragon Rescue Kit
Fra : o.v.n.
Vist : 454 gange
200 point
Dato : 18-10-14 01:23

Jeg har hentet og installeret den gratis Paragon Rescue Kit på min staionære med Windows 8.1 harddisken støjer og jeg har en mistanke om den måske er på vej til at stå af.
Hvis jeg har forstået manualen korrekt så kan jeg oprette en total backup af hele harddisken, jeg har tænk mig at lægge den backup på en ekstern harddisk, men hvad så?
Den dag jeg ikke kan starte computeren fordi harddisken ikke dur mere, kan jeg starte fra den eksterne harddisk eller skal jeg bruge en boot cd?
Måske står det i manualen men mit engelske med tekniske ord er ikke så godt at jeg har nået bunden af de 51 sider, så hvis nogen af jer ved hvordan man bruger programmet så vil jeg blive glad
http://www.paragon-software.com/home/rk-free/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-10-14 04:45

Kender ikke Paragon, jeg bruger dette gratis program og har ikke haft fejl med det endnu.
Jeg laver et image af disken - og skal jeg så skifte disk, smider jeg den CD jeg brændte ind og ellers bare klikker på Recover, og den går igang med at lægge image filen på den nye disk.
Har ikke fejl ved at lægge et image over på en SSD disk eller andre.
http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html
Og som du skriver ? går disken, er det bare ind med CD og så finde Image filen, som kan gemmes hvor det passer dig.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-10-14 04:52

Citat
kan jeg starte fra den eksterne harddisk eller skal jeg bruge en boot cd?

Du skal have et ´boot´ media fra programmet du har lavet din backup med, det burde kunne lade sig gøre da jeg også booter fra et usb stik (som også kan indholde et image) men prøv dig frem, det ødelægger intet bare ved at se om du kan lave en boot disk/ med backuppen på - bare den kan findes af programmet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-10-14 05:09

Jeg har lige prøvet din ´løsning´ med Aomei, og det virker efter hensigten, og jeg lå Boot programmet og Image filen over på en disk der var fyldt med film og musik.
Jeg ville dog ikke klikke på fortsæt, da jeg ikke har behov for at gendanne.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-10-14 05:11

Det var altså en USB disk (450MB) - ved ikke om en intern disk kan gøre det samme.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-10-14 05:39
Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 18-10-14 07:57

Du skulle hellere klone din harddisk, på den måde får du en tro kopi med boot og det hele!

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 18-10-14 08:37

jeg har flere gange lavet total backup af min hdd som jeg så lægger i bunden af min stationær jeg har et par gange haft brug for den sidste gang blev jeg kaperet så formaterede jeg og satte så den anden i og lavede så igen en backup når jeg havde fået den opdateret

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-10-14 10:10

At klone en disk (sektor efter sektor) er helt fint, men på den måde kommer der fejl og mangler med fra den gamle disk - jeg tænker på dårlige sektorer, og hvis den som beskrevet allerede nu opfører sig tosset, ville jeg ikke gøre det, men selvfølgelig hvis man har plads til det, kan man lave lidt af hvert hvis det ene ikke skulle virke efter hensigten.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 200 point
Dato : 18-10-14 14:08

Det bedste er at bruge f. eks. Paragon Backup and Recovery Free 2041,og lave et total image af disken, f. eks. Over på en ekstern disk. I installations mappen af programmet er der en folder der indeholder en ISO fil til at brænde en boot cd. Efter at have lavet et komplet image. Skifter du hd'n i maskinen til en ny, booker maskinen med den brændte boot cd, som åbner en boot version af Paragon programmet, vælg restore, find frem til image på din eksterne disk og start. Så burde det gå rimelig smertefrit. Dog vil jeg råde dig til ud over image at lave en backup af dine data først.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-10-14 16:32

Har lige prøvet om jeg kunne starte op fra intern disk og det kunne jeg, jeg skal dog først klikke mig ind med F12 under opstart og vælge disk jeg vil boote med, så der er rimelig mange muligheder.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-10-14 17:39

Skal måske lige nævne for god ordens skyld at mine bootfiler er udpakket, altså de ligger ikke som en ISO fil.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-10-14 11:41

Tak for svaret Brassovitski. naturligvis er det sådan.
Rescue Kit navnet siger jo at den er til brug når skaden er sket
Backup and Recovery er den jeg vil bruge

Tak til alle for forslag