/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Ebay free shipping, hvordan?
Fra : o.v.n.
Vist : 588 gange
100 point
Dato : 11-10-14 22:49

Engang imellem køber jeg små dimser gennem Ebay og jeg undrer mig over at en lille brugt computer dims til 30-40 dkr. kan sendes gratis fra Korea eller Kina til mig i Danmark. Den samme dims koster det dobbelte i Tyskland og England og så kommer der porto oveni.
Hvem betaler portoen når pakken sendes fra for eksempel Kina?
Det skal tilføjes at jeg er absolut tilfreds med varerne, det er ikke fordi det er noget skrammel det som kommer fra fjernøsten

Kommentar
Fra : Loggi

Dato : 11-10-14 23:30

Det siger jo bare lidt om den reelle værdi af varen. Eller det er fordi du skal vende tilbage en anden god gang. Det er også fordi at de regner ned opsalg.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-10-14 09:11

Der ligger faktisk noget interessant historie bag frimærke- og pakkepriser hos postvæsnerne i samtlige lande i verden.
Engang blev både breve og pakker pålagt transportpris når de krydsede en grænse og det vil selvklart sige en høj slutpris når der skulle et brev fra Egypten over land til England, dertil kom det kæmpe arbejde med at mærke og stemple ved grænsen hver gang der kom postsække i transit...........og postmestre der var korrupte og selv bestemte.
Ved et verdensmøde for postministre og embedsmænd for godt 150 år siden blev man så enige om at det var afsender som betalte hele portoen i afsenderlandet, og så var det op til de enkelte lande at bestemme udlandsprisen som også skulle være realistisk.

Forskellen på vareprisen ligger naturligvis i meget lavere løn og omkostninger, men også at der ikke er dyr told.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 12-10-14 20:34

har selv undret mig over deres PP priser, man kan købe et lille usb stik til mobilos for 5.- med post.
Jeg tror mange firmaer har aftaler med posten, ment på den måde at de betaler en fast årlig sum, hvor de så kan sende alt hvad de lyster = ellers kunne man tro at deres postsystem ville bryde sammen, for de tjener ikke meget ved det.
Hvis du lægger mærke til det, så er der også de varer hvor du skal betale næsten 150.- for posten = fra samme land.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-10-14 01:38

Tak for svaret mig-selv. jo jeg har lagt mærke til at nogle steder er der fragtpris lagt på og andre steder er gratis fragt og det fra samme land