/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Persondatalov / Grundejerforening
Fra : taliskoko
Vist : 923 gange
200 point
Dato : 09-10-14 19:20

Må en grundejerforening på Generalforsamlingen beslutte at offentliggøre navn, adr. og tlf. på medlemmerne af foreningen på dennes hjemmeside.

Jeg tænker; nogen har hemmelige telefonnumre (af forskellige årsager) og
hvad siger Persondataloven ikke mindst om emnet ???

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-10-14 19:29

Hvis man har hemmeligt nr., kan man jo blot lade være med at oplyse det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-14 19:31

Citat
at offentliggøre navn, adr. og tlf.
Må ikke videregives uden personens tilladelse.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-10-14 20:01

Nej, det må de ikke. Det er ikke bare ulovligt, det er direkte dumt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-10-14 20:35

Pus hundene på DEM...
https://www.youtube.com/watch?v=ZZ3ZB5xGca0
Hvis (foreningen ved det eller ikke) så er det stadig dig selv der skal stå for det beskidte arbejde = at holde TLF nummeret væk fra andre, sørgeligt - men sandt - andre må videre give ? næsten alt - nu om dage/ om det er på nettet eller andre steder..
Føler LIDT med dig.

Citat
Generalforsamlingen beslutte at offentliggøre navn, adr. og tlf. på medlemmerne af foreningen på dennes hjemmeside.

JA, du har selv smidt dine oplysninger, og som andre er inde på ? OPLYS > dem om dit problem.
Hvordan skulle andre medlemmer ellers kunne kontakte dig eller andre,
det kunne da ellers se skægt ud hvis du ikke er at finde nogen steder i DERES forening, som egentlig skal stå til ansvar for både et og meget andet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-10-14 20:40

Citat
Hvordan skulle andre medlemmer ellers kunne kontakte dig eller andre

Går ud fra at du er et de mennesker - og som sådan har alle ret til dit nummer ? med mindre og så videre, ellers giver det ikke mening? med bestyrelser.
Med mindre du hedder Stien backer eller glistrup osv = VITS
der kan alt lade sig gøre - bare IKKE for en almindelig ´skide´ Dansker der bare vil hjælpe andre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-14 21:50

Der må godt stå persondata (dog ikke personfølsomme data) i en forenings register.
Da disse data er en forudsætning for registrering i foreningen er det ok.
Men men men - disse data må ikke videregives. At sætte disse data på en hjemmeside er det samme som at videregive persondata.
At det så ikke overholdes er en ting.............................men det er ikke lovligt er en anden ting.
En generalforsamling kan ikke stemme om ændring af persodataloven.

Ps. I vores lille grundejerforening er alle som står på hjemmesiden blevet spurgt først.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 13-10-14 12:16

de foregående svar er udmærkede, og Eyvinds svar er helt dækkende for situationen. Den praktiske tilgang til at få ændret hjemmesiden vil jo nok være den, at du taler med et par andre medlemmer, og så retter i sammen henvendelse til formanden og beder om få fjernet de hemmelige numre.

Der er også en anden praktisk løsning, nemlig at foreningens hjemmeside ikke skal være offentlig tilgængelig - men kun for et lukket forum. For det er vel i grunden kun medlemmerne, der har brug for at komme ind på hjemmesiden, hvis de skal bruge hinandens adresser eller tlf? Hvis der kun er adgang il siden ved at logge sig ind med et kodeord, som alle i foreningen kender, så kan man vel knap nok sige, at oplysningerne ligger offentligt tilgængelige, så er det kun en snæver kreds, der kan læse dem. Kan problemet ikke løses på den måde?

Jeg ser bort fra teoretiske muligheder om at invoævere myndighederne og den slags. Det er sagen for lille til, ingen vil interessere sig for at gøre noget ved det, og det vil der kun komme ærgrelser og tidsspilde ud af. Så derfor: prøv at snakke med et par af naboerne ogs e, om I kan bruge nogle af de forslag, der findes i de forskellige svar i kandu.dk God arbejdslyst1

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-14 15:41

En lukket hjemmeside er også videregivelse af persondata.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 14-10-14 19:08

Citat
Må en grundejerforening på Generalforsamlingen beslutte at offentliggøre navn, adr. og tlf. på medlemmerne af foreningen på dennes hjemmeside.

Nej det må de ikke, det er det korte svar.

Hvorfor de ikke må fremgår af Persondataloven

Persondataloven Kapitel 2 Definitioner:

Citat
§ 3. I denne lov forstås ved:

1)   Personoplysninger:
Enhver form for information om en identificeret eller identificerbar fysisk person (den registrerede).

Og videre:

Citat
3)   Register med personoplysninger (register):
Enhver struktureret samling af personoplysninger, der er tilgængelige efter bestemte kriterier, hvad enten denne samling er placeret centralt, decentralt eller er fordelt på et funktionsbestemt eller geografisk grundlag.

Kapitel 4 Behandling af oplysninger:

Citat
§ 6. Behandling af oplysninger* må kun finde sted, hvis

1)   den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil,

*Behandling af oplysninger er bl.a offentliggørelse af sådanne registre/lister

Så følger nogen undtagelser hvor registrerede ikke behøver give samtykke, men det omhandler offentlig myndighedsudøvelse, retslige forpligtelser og den slags og altså ikke noget der kan lovliggøre en grundejerforenings offentliggørelse af personoplysninger uden forudgående samtykke fra de registrerede.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-12-14 16:38

Ked af det men i har faktisk ikke helt ret, kun delvist.

Hvis i forudsætter at hjemmesiden er tilgængelig for ALLE har i ret, men er den kun tilgængelig for medlemmerne, ja så tager i fejl.

Hvis vi skal tro datatilsynet (og det skal vi vel trods alt) så er det tilladt.
Læs mere her: http://www.datatilsynet.dk/erhverv/foreninger/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-12-14 19:11

Fra EXTERMINATOR,s henvisning.
Citat
Datatilsynets opfattelse, at en forening i medfør af reglerne i persondatalovens kan registrere almindelige oplysninger som f.eks. indmeldelsesdato, id-oplysninger, evt. tillids- eller hvervsposter m.m.

id-oplysninger = må bestemt være kun medlemsnummer.

Og i øvrigt snakkes der ikke om lukket hjemmeside, og da medlemsskabet af grundejerforeningen ikke er frivillig, er jeg sikker på, at hver enkelt skal spørges først.

Godkendelse af svar
Fra : taliskoko

Dato : 18-12-14 07:08

Tak for svaret dova.