/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
DødeNigt
Fra : svendgiversen
Vist : 581 gange
152 point
Dato : 09-10-14 14:25

gættede jeg på i Hjemmets krydsord Grubleren som svar på Drivert,
måske rigtigt, men hvorfor siger man sådan?

De døde rører sig jo ikke så meget, ligesom Dødbidere,
men anden stavelse Nigt, det lyder som forkert Germansk??

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 09-10-14 14:41

Som du jo nok allerede har fundet ud af, er der ikke noget der hedder sådan svendgiversen

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=d%C3%B8genigt

Du er jo ikke ubekendt med brugen af en computer og internettet...

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 152 point
Dato : 09-10-14 15:28

Døgenigt, en. ['dø·???nigd, -?negd] = person, som p. gr. af dumhed, dvaskhed olgn. ikke duer til at ell. (nu især) p. gr. af dovenskab ikke gider bestille noget!

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=d%C3%B8genigt

MV2

Kommentar
Fra : poten

Dato : 09-10-14 15:30

Citat
gættede jeg på i Hjemmets krydsord Grubleren som svar på Drivert,
måske rigtigt, men hvorfor siger man sådan?

Hvilket svar fandt du så rigtigt i Grubleren?

Det har garanteret ikke været DødeNigt da dette ord ikke eksisterer i nogen ordbog...

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-10-14 15:52

Sidste del af ordet, kommer, som man læse på modersviljes glimrende link, af nicht, dvs. intet. Første del er vist en form for at "du" i betydningen at "virke" eller "kunne bruges".

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-10-14 16:21

Tak for svaret modersvilje.

Har rettet i min grubler...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 09-10-14 16:35

Citat
Som du jo nok allerede har fundet ud af, er der ikke noget der hedder sådan svendgiversen

Sandheden er åbenbart ilde hørt hva' svendgiversen?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 09-10-14 21:28

Du er som altid velkommen!
MV2

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 09-10-14 22:44

Citat
Du er som altid velkommen!
MV2

Selvfølgelig er han det...

Det er jo ikke det det drejer sig om!