/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hjælp til fejlsøgning af Denon DRA-f109
Fra : lyhne1
Vist : 721 gange
100 point
Dato : 06-10-14 15:07

Hejsa

Jeg håbede lige, der var nogen herinde, som havde et godt bud på, hvordan jeg måske kan undslippe at sende min receiver til reparation..

Den fungerer sådan set rigtig fint, bortset fra at der intet lyd er
Display og knapper er fine, og den reagerer helt fint, men der kommer intet lyd, hverken fra højttalere, eller via hovedtelefonstikket i fronten...
forløbet op til fejlen kendes ikke, da jeg først lige er kommet ind over opgaven (hvis jeg kan fikse det, får jeg et billigt anlæg)
Jeg har forsøgt en software reset, men uden effekt..

Har i nogen gode bud?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-10-14 15:11

Check diverse mute indstillinger

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 06-10-14 16:05

Hvad er det for et apparat?

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 06-10-14 16:59

Det er en Denon receiver (forstærker med indbygget radio)

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 06-10-14 17:40

Har du prøvet de analoge indgange? Signalvejen fra analog indgang, via volume kontrol og hovedtelefonforstærker, er ikke raketvidenskab, der er ikke ret mange fejlmuligheder. Jeg kan ikke umiddelbart finde et diagram til forstærkeren, men du burde kunne regne det ud, bare ved at se på printet og følge ledninger. Er højtalerne fuldstændig stille, selv om du skruer helt op?

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 06-10-14 17:53

Tak for bud
Fun2-> jeg har prøvet at afspille Dab, og en analog indgang (aux1) uden lyd.
Det var præcis det jeg tænkte, det er jo netop ikke raketvidenskab.. Så jeg håber det kan lykkes:)

Jeg kiggede på printet lidt tidligere, men var i tvivl:)

Jep, der er ingen lyd overhovedet, hverken fra høretelefoner eller højttalere..

Kommentar
Fra : dk

Dato : 06-10-14 19:40

lyder som om der har været en kortslutning på højtaler ledning, som har medført
at sikring er sprunget på udgangen, jeg ved pt ikke om du selv kan skifte den, for man kan ikke
selv på en avr-3808

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 06-10-14 21:51

Jeg har nu kigget lidt ind i boksen, og kan ikke se noget der sidder løst eller lign.. det håbede jeg ellers på..

Hvis der er gået en sikring, kan jeg så se det et sted? Jeg kunne kun finde én af de der rørsikringer, den så fin ud, men den sad også i forbindelse med trafoen, så det er jo ikke den..

Jeg kan ikke se en mulighed fr at uploade billeder herinde, kan man det? Jeg tog nemlig et par billeder af indmaden.. måske nogen af jer kunne blive kloge på det?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 06-10-14 22:33

Du kan uploade dine billeder til peecee.dk og så poste et link til billedet.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 07-10-14 05:51
Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-10-14 16:02

Det er ikke let at fejlsøge over internettet, på en receiver man ikke kender, men lad mig prøve med et par tip:

På det første billede har du strømforsyningen nederst og forstærkeren og kontrollen øverst. Nederst på det øverste print sidder der to store metaldåser, det er kondensatorer. De stabiliserer sandsynligvis en +/- forsyning til forstærkeren, så du bør kunne måle en spænding på dem, jeg vil gætte på ca. 30 volt. Prøv om du kan måle nogen spænding der, du bliver nok nødt til at kunne komme til på undersiden af printet.

På strømforsyningsprintet sidder der to tre-benede "dimser" på hver deres køleprofil, hvilke spændinger kan du måle på dem? Det kunne også være interessant at vide hvilke spændinger du kan måle på de ledninger der går fra strømforsyningen til forstærker printet.

Jeg kan desværre ikke se nogen sikringer nogen steder, og der er ikke noget der ser svedent ud.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 08-10-14 08:47

Hej Fun2

Mange tak.. Jeg kan ikke finde multimeteret.. Så jeg skal lige have fat i et..
Jeg har nogenlunde styr på, hvad der er modstande, kondensatorer og transistorer.. jeg har da engang bygget et stroboskop (via et samlesæt men har intet grej længere, og så er det en hel del år siden.. så jeg husker ikke så meget

Jeg så lige på din profil, hvor du holder til.. vi er i samme by.. så måske du skulle have lov at kigge på det, hvis du mener du har et bud på at lave den?

mit dilemma er at der sådan set stadig er garanti (blandt andet derfor kan jeg ikke komme til undersiden af printet, da det er plomberet) men det er fra en engelsk webshop, så det koster jo minimum 300,- at sende dertil, og så er det uvist om jeg også skal betale for at få det retur (afventer svar fra butikken)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-14 10:08

På min reciever fra Technics er sikringen (..bortset fra den til strømforsyningen, som er en alm. burn fuse) et relæ. Hvis det er relæ sikringen der slår fra? Da virker alle knapper og display stadig, men der er ingen lyd. Er dette tilfældet? Så er det næsten helt sikkert en kortslutning. Alternativt ...som det ind imellem er på min reciever ...skidt og møj (..læs støv), men din ser nu ret clean ud. Min reciever har dog mekanisk blæser ved strømforsyningen og en tur med støvsugeren ved luftindtaget ca. hvert andet år klarer problemet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 08-10-14 13:42

Det er måske lettest at få den repareret hos forhandleren, hvis der stadig er garanti på den. Har Denon ikke en international service, så du kan få det lavet i Danmark?

Jeg kan ikke påtage mig at lave det. Min profil tekst er fri fantasi, jeg troede jeg havde fået den lavet så skæv at ingen ville tro på den...

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 08-10-14 14:58

Haha! JA, jeg så bare der stod Næstved, så tænkte jeg det var oplagt Jeg lagde faktisk ikke mørke til resten.. Men nu tror jeg den er så fin, så ingen kan tro på den

Desværre har Denon ingen international service, lader det til. I hvert fald ikke hos Hifi-klubben.. Måske jeg skulle høre importøren ad.,