/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Regnormenes liv
Fra : lgs
Vist : 428 gange
100 point
Dato : 03-10-14 23:25

Jeg vil ikke gå P. O. Enquist i bedene, men alligevel - jeg har et lille parti "brolægning" ved indgangen til mit hus. Om aftenen, når jeg tænder lyset derover, har jeg nu 2 gange bemærket en regnorm ligge der i sin fulde længde, men kun i få øjeblikke for så LYNHURTIGT - og jeg mener LYNHURTIGT - at forsvinde i det hul, som den øjensynligt hører hjemme i.
Det, jeg finder påfaldende, er den hurtighed, hvormed den bevæger sig - modsat hvad jeg ellers i haven har bemærket, hvor netop langsomhed er tilfældet.
Er der forskellige slags regnorme? Det er der sikkert - nogen her, der har styr på det?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 03-10-14 23:48

Den ligger normalt IKKE med sin fulde længde over jorden; den har nogle centimeter af halen nede i hullet. Når den mærker vibrationer fra dine skridt eller mærker, at lyset skifter hurtigt på grund af skygge eller genskin fra dig, trækker den sig sammen og ændrer længde fra omkring 20-25 centimeter til omkring 5. Det kræver træning at fange dem, min egen personlige rekord er omkring 12 liter på en aften (men det er over 50 år siden). Den lokale skadedyrcentral dyppede dem i gift og lagde dem i muldvarpegange og betalte 5 kroner literen. På en god aften kunne jeg score op til 2½ gange min storebrors ugeløn, han var dengang i lære som maskinarbejder. Det er bedst med rolige bevægelser, så de ikke mærker vibration og med rødt lys, som de er næsten ufølsomme for. De har ingen øjne men lysfølsomme celler i huden, som de i øvrigt også føler og smager med, huden altså. Den store regnorm skal være hurtig for at klare sig mod pindsvin, tudser og andre ormeædere.
Af regnorme er der her til lands vel omkring 20 forskellige arter. En meget almindelig er kompostormen/brandormen, som lever i visse kompostbunker i næsten ufattelige mængder. At tage dem med på fisketur er bare ren katastrofe, fordi de stinker afskyeligt, synes fiskene. Jeg sad en gang i et træ og kiggede lige ned på min agnede krog, hvor fiskene blev tiltrukket af ormens bevægelser. Når de kom hen på 15-20 cm afstand, stak de af som om de havde brændt sig. Da jeg lugtede til mine fingre, forstod jeg godt hvorfor, de hedder eisenia foetida, stinkende regnorm.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-14 23:50

Åhjo, forresten: Under flugten spænder den nogle pigge ud mod siderne af sin gang, så halen bliver nede og kan trække resten af dyret ned.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-10-14 12:35

Citat
At tage dem med på fisketur er bare ren katastrofe, fordi de stinker afskyeligt, synes fiskene. Jeg sad en gang i et træ og kiggede lige ned på min agnede krog, hvor fiskene blev tiltrukket af ormens bevægelser. Når de kom hen på 15-20 cm afstand, stak de af som om de havde brændt sig. Da jeg lugtede til mine fingre, forstod jeg godt hvorfor, de hedder eisenia foetida, stinkende regnorm.

Interessant oplysning.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-10-14 15:29

Når man graver haven skal man være heldig for at finde nogen over 15 cm, de større er forlængst krøbet ned i deres gange helt op til en meter nede npår det rumsterer på overfladen.

Når far og jeg skulle have orm til fisketuren startede han vanderen i 10 minutter når det var blevtet tusmørke, og når det var blevet helt mørkt brugte vi så et svagt lys til at få øje på og fange dem inden de smuttede ned, og trådte selvklart meget forsigtigt.
Det var kun til ålefiskeri, fladfisk bider som regel ikke på regnorme.

Man skal i øvrigt også være hurtig til at få spaden under en sandorm.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 04-10-14 16:19

og så den med at få regnormene dem til at "strømme " op

Mig og en kammerat der fangedemane ål "forvandede " også plænen og satte så 2 gebe i jorden med ca 10 mtrs afstand . Tilsluttede med et par krokodillenæb 22o v direkte fra stikkontakten ( det var før nogen havde opfundet HFI relæ ) ventede 20 min afbrød spændingen til grebene SÅ KUNNE DER SAMLES REGNORM.

I dag med HFI relæ mv kræves der jo en 220 til 220 v skilletransformator , men det er sikkert stadig ulovligt og man skal saftsusemig passe meget på -mærkeligt vi overlevede :)-det tgjorde ålene ikke.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-10-14 17:50

Det er de stærkt røde kompostorme/brandorme, der stinker og støder fiskene væk; de store regnorme fra plænen kan de fleste fisk lide, lige fra skaller til gedder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-10-14 19:26

Men hvis du kan hoppe som en solsort, vil de orme komme op fordi de tror det regner og de vil helst ikke drukne.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-10-14 19:48

Citat
vil de orme komme op fordi de tror det regner

Det mener jeg at mange vadehavs fugle har lært, når de står i sandet og skal have dagens middag.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 04-10-14 20:34

Ja, jeg har ofte moret mig over synet af måger på græsarealer her i byen, der står og "tripper" på samme sted åbenbart med det formål at lokke middagen frem.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-10-14 21:03

Citat
de store regnorme fra plænen kan de fleste fisk lide, lige fra skaller til gedder.

I gamle dage hentede jeg tit et par stykker i haven, til de store akvariefisk og de var væk med det samme.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 05-10-14 11:06

Tak for svaret pbp_et. Fornem forklaring!