/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Vilde katte i naturen ?
Fra : Øjenvidnet4
Vist : 783 gange
200 point
Dato : 03-10-14 19:16

http://jyllands-posten.dk/opinion/breve/ECE7063484/loes-dog-naturens-kattepine/

Dette link er hentet fra DJ's hjemmeside forleden - har vi virkelig så store problemer med vilde/herreløse katte ?

Lad os få nogle meninger på bordet !!

ØV4

Håber alle brave jægere har fået lidt på tasken den sidste tid !!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-10-14 20:52

Citat
Ud over de 500.000 herreløse katte komme alle de katte, som har en ejer, men som ikke holdes hjemme. De strejfer omkring i naturen og tager alle de dyre- og fugleunger, de kan.

En normal huskat strejfer max 500m, så medmindre man bor klods op af naturen er det vel lidt af et angreb på katte ejere.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-10-14 20:59

Hader Katter,der er mindre end Los`en. De har taget vore Solsorter unger,her i sommer. Skyd dem,og fred så Haren. Den er virkelig truet.
Endvidere,kan døde Katte sagtens bruges til noget fornuftig. Kræver bare en god Hvidvin.

http://peecee.dk/upload/view/442979

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-10-14 22:07

Allerførst, kære Øjenvidne, tak for at bringe lidt liv i "jægertråden"

Som jæger er det nok ikke :
Citat
Ring 114
Jeg fristes derfor til at komme med en opfordring: Ring 114 – altså til politiet – hvis der strejfer en kat rundt på din grund, eller hvis du oplever en strejfende kat i naturen.
der skal bruges - altså, hvis man som jæger tager ansvar for naturen. Jægeren har nemlig en pligt til selv at "bortskaffe" problemet.
Rådet skal under alle omstændigheder følges, hvis det er hr. Danmark - uden jagttegn

På den nye jagt som jeg deltager i (en del af Svendstrup skoven - efter gyllegården blev skippet) havde vi faktisk en del problemer med herreløse katte. Kattene var lidt genkendelige, da de var pjusket, i dårlig forderstand og enorm aggressive - hvæste ad helvede til, hvis man kom for tæt på.
Vi gjorde så det, hvergang der var et konsortiemedlem ude at gå en tur medbragte han et våben - 22' eller en hagler, og mødte han en vildkat med ovennævnte kendetegn, blev den simpelthen skudt.
Efterhånden havde vi indkredset problemet således, at der kun var de "tvivlsomme" katte tilbage. Dette problem blev løst ved en lille annonce i lokalbladet med teksten: Hvis Deres kat....etc
Det hjalp sku på det

Mosebaek skriver:
Citat
fred så Haren. Den er virkelig truet.
Det udsagn er både rigtigt - og forkert. Syd på - altså Midt- Sydsjælland og i sær Lolland-Falster, der vrimler det med harer. Det ville være direkte uforsvarligt at frede dem....pgra. faren for sygdom

Imorgen skal vi forøvrigt på harejagt, på de marker som ligger tæt op til skoven.
Da det er på Sjælland er der ingen fare for vi støder på legetøjs-kampvogne, leverpostejsbakker og hvad sindsyge personer ellers kan finde på at gemme i stubben.

Knæk og bræk til alle..!!!

Mvh.
Tommy.

Accepteret svar
Fra : Provsten1

Modtaget 200 point
Dato : 05-10-14 08:30

Lad mig starte med at give Tommy ret med hensyn til "manglende" aktivitet på jagtsiden. Jeg tolker det derhen, at hovedårsagen til den manglende interesse er det faktum, at vi har formået at lukke munden på storskryderen, forfatteren og løgnhalsen fra Hedensted/Løsning området ! Og det var for mit vedkommende hovedårsagen til min deltagelse på siden !
Emnet med de vilde katte er godt valgt - personligt har jeg aldrig kunnet forstå det had mange jægere lægger til katte ! Vist snupper de lidt vildt, men de store frådende uhyrer man forsøger at gøre dem til er skudt helt over målet ! Jeg har også skudt katte, men kun når de har været syge - så har man pligt til det ! Men at en kat tager en fasan eller en agerhøne, harekilling eller småfugle, kan ikke bringe mig i affekt. Tænk på alle de skadedyr de også tager !!!
DJ's forslag om at gøre det lovpligtigt at chipmærke alle katte, er syg. Ideen om at alle (tam)katte skal holdes hjemme ligesom alle andre hus- og kæledyr, er ligeledes fuldstændig uden for al sund fornuft. Men hvor er det typisk for pamperorganisationen DJ - jeg er ret sikker på at hovedparten at DJ's medlemmer ikke deler den opfattelse som formanden lægger op til !

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-10-14 10:20

Til mig-selv: Enig !!

Til mosebaek: -og katten skal være gennemstegt !!!

Til Tommy: Kære ven - du er vel ikke bajut !!!

Til Provsten: Kære Provst - jeg er meget enig i dine skriverier. Jeg har heller aldrig helt forstået det had som visse mennesker har mod katte. I byerne kan vildkatte være et problem, men man må huske på deres store nytteværdi overfor mus og rotter.
Mange private elsker deres katte og hvorfor skal disse mennesker lægges for had ? Som mennesker bør vi kigge indad og tænke os om: Lad være med at anskaffe dig et dyr, medmindre du virkelig brænder for det ! Det være sig katte, hunde, kanariefugle, akvariefisk, skildpadder m.m.fl.
DJ's fremturen overfor katte som værende et problem, taler i mine øjne for sig selv. Man tåler ikke "fremmed" indtrængen af nogen art, så derfor skal alt der ikke lige passer ind i "pampernes" kram, skydes !!!
En anden "invassiv" art er bosiddende i det midt/østjyske - typer som ham er sgu' langt mere skadelige end kattene !! Men man afliver da ikke "mennesker" blot fordi de er dumme, og er medlem af en en bestemt jagtorganisation, vel ??

ØV4

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-10-14 11:31

Citat
Mange private elsker deres katte og hvorfor skal disse mennesker lægges for had ? Som mennesker bør vi kigge indad og tænke os om: Lad være med at anskaffe dig et dyr, medmindre du virkelig brænder for det ! Det være sig katte, hunde, kanariefugle, akvariefisk, skildpadder m.m.fl

Når jeg tænker på hvor mange skadedyr mine katte hat taget gennem 20 år, syntes jeg nærmere at katten skulle roses for det arbejde - istedet for at stå for ´skud´ af katte hadere og andre der mener de skader vildtlivet.
Vil næsten påstå at en kat IKKE kan fange en rask hare eller lignende, mine har kun taget mus/rotter og små fugle, mange med små skavanker.

Jeg har også oplevet mange, der anskaffer sig et såkaldt ´modedyr´ bare for at være smarte, og senere for at få dyrene aflivet fordi de ikke aner en DYT om dets leve vilkår, samt mange hunde ejere der slår deres hund fordi de ikke kan finde ud af at kontrollere den, på den ene eller anden måde.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-10-14 12:13

Jeg må jo nok hellere moderere mig lidt. "Had" er jo et stærk ord. Lad mig nedgradere det til "Had/kærlighed".
Jeg er klar over,at vilde katte godt kan kaldes for nyttedyr. Ta`r sikkert mange skadedyr. At de tager et par Solsorter,i ny og næ,hører selvfølgeligt også med til naturens orden.

Faktisk er det mest min bedre halvdel,der er sure på dem. (Godt hun ikke læser Kandu). Grunden er at de har valgt et bestemt bed i haven,til deres nødtørft. Og høflige som de jo er,dækker de pænt "bæerne" til. Når hun så ligger på knæerne og luger,er fanden løs........

Men en gang Hjortetaksolie,har nu afhjulpet problemet en hel del.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-10-14 23:06

Citat
Til Tommy: Kære ven - du er vel ikke bajut !!!
?????? Nej det er jeg ikke !!

Væk med alle vildkatte. De er forhutlet og fyldt med sygdomme, og kan ikke klare sig.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-10-14 14:33

En overgang troede jeg, at en eller anden virus havde bredt sig til denne tråds deltagere - og at alle var enten bisat eller begravet, men Gudskelov er der atter liv i kludene.

Det påhviler vel også enhver god jæger at skaffe en forhutlet nødlidende kat fred på denne elendige klode. Her er det ikke nok at katten ser sulten ud; den skal virkelig være nødlidende eller syg.

En køn quindelig dyrlæge er flyttet ind som ny nabo, og hun har fire katte og en yderst venlig langhåret gravhund. Selv om jeg har iagttaget rester efter solsorte etc. er jeg, lige nu, tilfreds med kattenes uegennyttige arbejde med at fjerne mine mosegrise fra vores skrænt - og så får hunden lidt ekstra motion.

Bortset fra det hører katte ikke hjemme i vores fauna.

Sønnen og min ringhed var på pürsch i går. Formålet var at få fat på en af de store bukke på reviret. Ingen rådyr at se, men jeg har aldrig tidligere set så mange hjorte før - altså i vores skov. En 14-ender forsøgte at løbe en ung hind træt - lige foran mig, tre stanghjorte øvede sig i at bekæmpe hinanden, og en 16-ender tonsede rundt med fire hinder - også mindre end 50 meter fra stedet, hvor jeg nød en cigar med tilhørende god kaffe. Ude på marken stod seks hinder tæt sammen - og studerede de store hjortes arbejde. Desværre forsvandt samtlige rådyr fra skoven, og vi måtte gå hjemad med uforrettet sag mens en endnu større hjort stod og brølede mod solnedgangen.

Mvh.
Tonganeseren - en glad far hvis yngste søn har fundet en sød kæreste som på mindre en halvanden måned har forvandlet ham til en yderst behagelig mand. Tidligere, når vi lavede noget sammen, kunne tonen imellem os være rimelig barsk, men nu lytter han squ - og er høflig. Et sandt mirakel.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 06-10-14 16:15

Dejligt også at høre fra dig, Tonganeser. Det er sgu' da en voldsom masse aktivitet med hjorte, du har banket ned på dit revir !!
Dejligt at høre om din "uvorne" søn, som er blevet from som et lam !! Det må da, som du skriver, være et mirakel ! Når han nu er blevet så sød, kunne du jo give ham en lille gave som påskønnelse, f.eks. i form af en kattekilling !!!

Men dejligt at høre fra jer igen - håber alle er ved godt helse og at jagtens gudinde tilsmiler jer med nogle gode oplevelser og lidt til gryderne.

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-10-14 15:39

Mit revir, ejet af familien, ligger mellem Tisvilde Hegn og Valby Hegn - og lidt længere borte ligger Grib Skov. Det er almindelig kendt, at krondyrenes trækker ad samme rute - gennem mit revir. Om sommeren har vi mellem 30 og 60 krondyr på kost og logi, og den slags koster. Afgrødetabet er enormt og skoven er, på det nærmeste, slidt ned til "sokkeholderne". Vi har det hele: Skov, agerjord, engdrag og 4 egnede moser, hvor dyrene kan trives. Tilbage er så 2 mindre mosehuller, hvor rådyrene endnu kan være i fred. Der er en del trafik i Valby Hegn og Tisvilde hegn - af kondiløbere etc,. og dyrene har nok fundet ud af, at eneste sted uden daglig uro er på vores revir - og et par naboers ejendomme, hvor der også er optimale vilkår.

Men, men, men . . . i hegnene fodrer man massivt, med henblik på kongejagterne i november, og som regel trækker kronvildtet medio oktober væk fra vores revir, dog efterladende nogle få ældre hinder, et par stanghjorte og måske en rigtig stor hjort, som ikke gider rende rundt i Grib Skov, hvor andre yngre store hjorte venter på at udfordre ham. Man må jo kende sine begrænsninger, noget som visse andre ældre jægere endnu ikke har fundet ud af; og her skal der ikke nævnes navne etc. .

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 08-10-14 06:34

De vildkatte er sku ikke til at holde styr på, jeg har en på ejendommen, den har en aller helvedes mani med at kradse mig på ryggen

SHV, nu også indehaver af en løvblæser

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 08-10-14 10:24

Tonganeser, så får du da lidt værdi af kongehuset, når man sådan forsøger at holde på hjortene !
Herligt ! Der er vist ikke nogle her på siden der forstår den med "de ældre jægere", som du ikke vil nævne navn på ?

Sandheden kan ikke holde styr på sine tomcats - gu' ved om han her denne morgen har haft en lille (løv)blæser på ?

Lad mig citere følgende:
"Cigaretter, whisky og nøgne pier,
Jeg ved godt hvad der lurer i jeres fantasier.
Det der kradser og klør, og en pige der vil.
Det har fanden skabt,
men vorherre hjalp til"

Org. tekst/melodi: Tim Spencer Dansk tekst: Poul Henningsen

ØV4

Godkendelse af svar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 09-10-14 08:03

Tak for svaret Provsten1.