/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
A-kasse medlem i 7 mdr. Dagpenge?
Fra : BrianP02
Vist : 891 gange
100 point
Dato : 01-10-14 18:54

Hej
Kan man via karantæne-regler få dagpenge udbetalt, selvom man endnu ikke har været medlem af A-kasse i ét år?

Var det ikke sådan i gamle dage, at man kunne få 5 ugers karantæne og så være dagpengeberettiget efterfølgende, selvom man ikke havde været medlem i 1 år? Eller husker jeg bare helt forkert....

- Jeg har været medlem i 7 mdr., og nu ophører min job-sæsonkontrakt snart pr. 31. okt., så skal lige finde ud af, hvilke muligheder jeg har.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-10-14 19:38
Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 01-10-14 19:48

Nej, du skal have været medlem af A-kasse i et år og have et halvt års sammenhængende fuldtidsarbejde for at være dagpengeberettiget

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-10-14 19:49

Og forrresten, så har reglerne ALDRIG været sådan som du mener at kunne huske, men tidligere var det bare et krav med ½ års medlemsskab og ½ års arbejde

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 01-10-14 20:01

dova:

Du glemmer deltids-medlemskab, som jeg har, da jeg kun arbejder 29 timer pr. uge. Jeg har aldrig snakket om fuldtids-arbejde/medlemskab.

Mht. karantænen så har det nok været fordi, jeg selv sagde mit job op dengang så... Men jeg kan ikke huske det. Kun at jeg havde 5 ugers karantæne, hvorefter jeg så kunne få dagpenge. Det er rigtig mange år siden.
Det lader i øvrigt til at karantæne kun er max. 3 uger i dag.

Nå men det vil jo så sige, at hvis jeg ikke finder arbejde, så kan jeg kun få kontanthjælp - selvom jeg er i a-kasse og fagforening på 7. måned nu. Æv!

Godkendelse af svar
Fra : BrianP02

Dato : 09-10-14 14:55

Tak for svaret dova.