/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Forfordelt
Fra : svendgiversen
Vist : 701 gange
104 point
Dato : 01-10-14 17:47

Hvis man er forfordelt, får man så noget foran/før de andre, som man skal dele med, nej vel.

Tværtimod får man mindre end de andre, men hvorfor hedder det så ForFordelt?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-10-14 18:41

Nu skal du bare høre her, svendgiversen. Du har faktisk både ret.....og uret.

Eks. Min bror blev forfordelt ved at få en større arv efter vores far end mig.
Derfor blev jeg forfordelt.

Forfordelt kan - desværre bruges - negativt som positivt.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-10-14 18:49

Nogle ord har to betydninger som er meget forskellige, en traditionel der findes hos ældre sprogbrugere, og en ny som findes hos yngre. Den nye betydning af ordet er ofte nærmest modsat den traditionelle. Det er dette der gør sig gældende ved ordet forfordele, der hos de ældre betyder 'behandle ugunstigere end andre', 'give nogen for lille en del i forhold til andre', 'forurette', 'snyde', mens det hos de yngre betyder 'foretrække', 'begunstige', 'favorisere', 'give nogen for stor en del i forhold til andre'.
Hapset her
http://biblioteksvagten.dk/single_question.asp?quid=150024:24e11c1b-d967-b764-d1c7-858272fa6c4b

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 01-10-14 20:04

Forfordelt vil sige, at der er nogen som har fået før dig. Og ikke at du står først i køen. Jeg ved det, for jeg er meget tit blevet "forfordelt" og det var aldeles ikke morsomt. Men det er nok et ord som ikke bruges mere.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-10-14 20:22

Så Klatterup,
det med ForFordelt er måske snarere at andre har delt kagen/rovet/arven før os/dig?

Så "forfordelt" er nok ikke at tildele os lidt før de andre, men at man har fordelt det meste før os? Det havde jeg ikke tænkt på, da min kone sagde forfordelt, lige modsat min opfattelse...

Jeg savner stadig end ordret fortolkning af betydningen ForFordelt??

Accepteret svar
Fra : prio

Modtaget 104 point
Dato : 01-10-14 21:24

Ordet forfordele er et bøvlet ord, fordi det i dag benyttes i 2 modsatrettede betydninger.

Ordet stammer fra det tyske ord Vervorteilen - "fejlfordele" - og det oversættes så direkte til dansk som forfordele.

http://www.b.dk/kultur/hvorfor-hedder-det-forfordele

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 02-10-14 08:29

Forfordelt er et såkaldt "Pendulord" altså et ord der over tid har ændret betydning til det stik modsatte.
Læs mere op dette http://da.m.wikipedia.org/wiki/Pendulord
/Janus

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 02-10-14 08:34

Igen et eksempel på et gammelt ord der undervejs får en helt anden betydning end det oprindeligt havde.

Sproget er jo ikke en statisk størrelse, det ændrer sig jo hele tiden.
Der vil til stadighed komme nye ting på bordet vi kan undre os over, så du bliver ikke "arbejdsløs" foreløbig Svendgiversen...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-10-14 10:48

Tak for svaret prio.

Og min kone hplder stædig fast på den gamle negative betydning.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 02-10-14 11:05

Citat
Og min kone holder stædig fast på den gamle negative betydning.

Det er jo også det rigtige og oprindelige betydning!