/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udskiftning af vinduesgreb
Fra : pedroso
Vist : 1051 gange
200 point
Dato : 29-09-14 22:05

Hej! Jeg har et gammelt vindue, som har nogle gamle og ret uhåndterbare lukkegreb.

Selve vinduet er af en god kvalitet, træet er noget hårdt der ligner ædeltræ, og jeg synes det er synd at skifte hele vinduet.

Jeg tænker at udskifte med et paskvikgreb. Men er det til at have med at gøre? Man skal jo have hele lukkemekanismen ind i bundrammen...

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 29-09-14 22:07

Paskvilgreb skulle det have været. Det er et tophængt vindue, og det sidder i stueniveau, så det er let at komme til.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-09-14 00:01

Noget af et projekt da paskvilbeslaget som du ganske rigt skriver skal ind i rammen, men det kan klares med en overfræser.

http://www.beslaco.dk/varekatalog.aspx?query=paskvil

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-09-14 09:44

Du skal lige være opmærksom på, at rammen kan have en udformning der gør, at der ikke er nok plads til låsekassen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-14 10:47

Er vinduet tophængt eller topstyret eller noget helt tredje?
Citat
gamle og ret uhåndterbare lukkegreb
det er ikke en særlig nøjagtig beskrivelse af hvordan vinduet lukker nu, men du skal regne med at der være udfræsning til paskvil og greb i rammen og udfræsninger til lukkeblik i karmen, hvis der er gods nok i rammen, du har en overfræser og er en fingersnild handyman så er det intet problem at ændre lukkemetode til paskvillukning.
Har du overvejet om der måske er andre og måske også nemmere måder til at lukke vinduet?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 03-10-14 09:00

Det er tophængt, fik jeg ikke skrevet det?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-10-14 09:54

Citat
Har du overvejet om der måske er andre og måske også nemmere måder til at lukke vinduet?

Medmindre man vil gøre det mere besværligt og montere et løst paskvilgreb med blik i begge sider for at få en skæv energislugende ramme til at makke ret.............eller noget primitivt som et par anverfer.

Vi kender jo de gamle tophængte, den enkle mekanisme i bunden bliver slidt