/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Lang boot time på Lenovo z500
Fra : andreas598a
Vist : 497 gange
155 point
Dato : 28-09-14 13:12

Hej

Jeg har en Lenovo z500 touch, som af en eller anden grund er længe om at starte op forinden den viser lenovo logoet. Når det er vist er der i og for sig intet problem med at få den til at køre, og fra den har vist det går der ikke mange sekunder fra den er inde ved login screen
Har tjekket harddisken for fejl ved hjælp af kommandopromt, men den kunne ikke rette nogle af de fejl der var?
Ved ikke om der er nogle der kender andre løsnings muligheder for at løse dette problem?

Hilsen Andreas

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-09-14 14:45

Prøv med IOBIT - http://www.iobit.com/

Advanced Systemcare og alle de andre programmer derfra er geniale...

Kommentar
Fra : andreas598a

Dato : 28-09-14 14:49

Det vil jeg lige forsøge mig med - vender lige tilbage

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-09-14 15:29

Citat
men den kunne ikke rette nogle af de fejl der var?

Og hvilke fejl var det så?
Hedder system drevet C:
Hvilken kommando brugte du i kommandopromt? chkdsk/f/r burde kunne rette fejl og mangler, ellers er der noget mere alvorligt galt.
Hvis disken har dårlige sektorer, kan den have svært ved at starte op, prøv at tjek med dette:
http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html

Kommentar
Fra : andreas598a

Dato : 28-09-14 17:43

Har brugt sfc /scannow og der fortæller den at der er nogle filer den ikke kan rette.
Det chkdsk har jeg prøvet dog med kommandoen chkdsk C: /f og det kører fint igennem uden problemer
Vil lige prøve kigge på linket
Det iorbit har gjort at når jeg foretaget fejlfinding af hardware og enheder kommer der blue screen of death.... :S

På forhånd tak

Kommentar
Fra : andreas598a

Dato : 28-09-14 17:51

Programmet viste ingen fejl hvad angår harddisken :)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-09-14 18:31

Citat
Har brugt sfc /scannow og der fortæller den at der er nogle filer den ikke kan rette.

Hvis du bruger den kommando, skal du have din installations-disk i dit cd/dvd drev, ellers virker det ikke, og på den måde gendanner du ALLE filer der hører til dit system, og det er ikke altid hensigtsmæssig da den også fjerner eventuelle program drivere/ opdateringer som er nødvendige for at virke.
Mene du kan jo prøve i START/ SØG at skrive msconfig og gennem det, prøve at slå alt andet end MS fra.
Men har du først kørt sfc/scannow, så kan der bliver problemer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-09-14 18:34

Citat
Har brugt sfc /scannow og der fortæller den at der er nogle filer den ikke kan rette.

Nu skriver du ikke hvilket system du bruger, men på XP? måske andre, skulle man først fjerne diverse service-packs/ opdateringer før det hele virkede som det skulle.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-09-14 18:38

NB, har du selve install skiven kunne du prøve at skrive en ny boot-record.
Sæt skiven i drevet og boot fra den og på et tidpunkt kommer du til ? help/ reparer og der klikker du dig ind og i kommandopromt skriver du enten eller begge = FIXBOOT eller FIXMBR
ved ikke om det vil hjælpe på din opstart, men noget tror jeg du har lavet i uorden.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-09-14 18:41

Citat
kommandoen chkdsk C: /f

Det skal være CHKDSK/F/R
din kommando tager ´kun´drev C: men du skal tjekke hele disken.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-09-14 18:42

Og lad være med at afbryde, selvom det tager laaaaaaaaang tid, sidst jeg havde en dårlig disk, gik jeg i seng og dagen efter var den ikke færdig endnu, men den var der også mange fejl på i filsystemet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-09-14 19:11

Øh - Lenovo logo kommer da før opstarten af windows.

Har du en bootbar CD / DVD og kan du boote op på den.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-09-14 20:19

Citat
Har du en bootbar CD / DVD og kan du boote op på den.

Det undrer også mig = SFC/SCANNOW???

Kommentar
Fra : andreas598a

Dato : 28-09-14 20:49

Syresystemet er windows 8, men ja det er forinden Lenovo logoet kommer, der står den bare med sort skærm og kommer ingen vegne før efter et godt stykke tid
Har optimeret computeren førhen, men det løste hellere ikke problemet
Har ikke boget cd/dvd med styresystemet, har dog lenovos one key funktion hvis den kan løse det :)

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 28-09-14 21:24

Hvorfor slukker du din computer - hvorfor ikke bare lade den gå i sleep mode...

Når jeg åbner skærmen vågner den på ca. 2 sekunder og er klar til brug fra hvor jeg slap den.

Når den er i sleepmode holde den strømmen i mindst nogle uger.

Min bærbare genstarter jeg kun ca. en gang om måneden aht opdateringer.

Kommentar
Fra : andreas598a

Dato : 29-09-14 19:52

chkdsk/f/r har ikke virket
vil lige prøve FIXBOOT eller FIXMBR
Er af den overbevisning det vil være godt en gang i mellem for den at slukke helt ned, så den ikke altid kører :)
Forøget spørgsmålet med point løbende

Kommentar
Fra : andreas598a

Dato : 29-09-14 20:46

FixBoot eller FIXMBR virkede ikke, får følgende besked "FixBoot" (eller den anden) is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file.
Har selv prøvet fra avancerede start, men der er det hellere ikke muligt
Har prøvet at udføre reperation af windows fra avanceret start også, men det virker heller ikke

Håber stadig der er nogle der har mod på at hjælpe :)

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 29-09-14 21:20

Det lyder til at styresystemet er defekt - Måske der er behov for en geninstallation.

Du kan eventuelt installere et styresystem nr. 2 - så du bagefter stadig kan tilgå dine gamle filer. Men du skal nok ind og rode med UEFI/Legacy i BIOS

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 29-09-14 21:20
Kommentar
Fra : andreas598a

Dato : 29-09-14 21:48

Ud fra at have kigget på linket der, lader det ikke til at det er noget der er muligt med windows 8
Har prøvet og søgt på det, men kan ikke rigtig se det skal kunne lade sig gøre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-09-14 00:02

Jeg tror ikke det er styresystemet - som jo kører fint EFTER Lenovo logo har vist sig.
Men jeg er lidt i tvivl.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 30-09-14 07:21

Prøv eventuelt at gå ind og resette BIOS.

Et vildt skud:
Det kan være at der en "start-up delay" af en slags, som forekommer når der mangler keyboard/mus/RAM...Så hvis du kan se en timer i BIOS på 30 sekunder, kan du prøve at sætte den til 1 ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-09-14 08:49

Se om ikke det kunne være Lenovo's preinstallerede programmer som 'gør knuder':

http://www.version2.dk/artikel/10000-studerende-uden-internet-i-halvanden-dag-lenovo-software-lammede-netvaerk-57201

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-09-14 11:49

Kom til at tænke på om du måske havde sat din boot forkert, så den gennem dette!! står og tænker.
http://www.billedeupload.dk/images/to8Oe.jpg

Kommentar
Fra : andreas598a

Dato : 30-09-14 22:36

Umiddelbart med boot forkert hvad tænker du så på? Det ligner meget hinanden mit og så billedet, ud over jeg har win 8 og så står der noget andet under "skrivning af fejlfindingsoplysninger"
Er ikke ramt af det i artiklen med de preinstallerede programmer, men kan evt. se om der er andre ting galt. Har opdateret mine drivere fuldt ud fra lenovos hjemmeside og intels med netværkskort

Hvis du tænker under start i joblisten står der 2 sekunder for bios tid, men hvordan resetter man den? :)

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-10-14 19:27

Citat
Det ligner meget hinanden mit og så billedet

Ok, tænkte bare om der var st sekunder på.

Ellers prøv om dette kan hjælpe dig, prøv at se under
MBR (Master Boot Record) Tools og prøv FIXBOOT - FIXMBR kommando
http://www.hiren.info/pages/bootcd

Kommentar
Fra : andreas598a

Dato : 03-10-14 08:29

Der står antal sekunder 0 - 30
"Vis en liste over operativ systemer i 0 sekunder"
"Vis indstillinger for genoprettelse i 30 sekunder"

Ingen af dem er dog markeret af, så kan ikke ændre antal sekunder

Prøver lige kigge på det master boot og FIXBOOT/FIXMBR

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-14 09:42

Når Windows endelig er startet op.
Har du så været i enheds håndtering - og er der noget som indikerer fejl med gule anmærkninger.

Accepteret svar
Fra : hundejens

Modtaget 155 point
Dato : 05-10-14 18:41

Jeg vil anbefale dig at holde dig fra Advanced systemcare og lignende programmer, da det er meget tvivlsomt om de gør nogen forskel. Jeg vil råde dig til at gøre følgende:

Download malwarebytes og kør en skanning og fjern det skidt der måtte være.

Download derefter Ccleaner og brug den til at fjerne alle de programmer fra startup, som du ikke har brug for starter automatisk op sammen med computeren. Fjern iøvrigt alle programmer på computeren, som du ikke har brug for, med Ccleaner.

Kør derefter almindelig rens med Ccleaner og efterfølgende registerrens.

Har du et ordentligt antivirus-program, ellers download og installer det gratis Avast antivirus.

Du kan med fordel også køre Adwcleaner, som fjerner diverse skidt og kanel, Ask toolbar, etc.

Download og kør derefter Combofix.

Hvis intet af ovenstående hjælper, så opret dig på www.spywarefri.dk, og bed eksperterne om hjælp.

Her er et link til den bedste og mest troværdige side, hvor du kan finde mange andre gode programmer at prøve:

http://www.bleepingcomputer.com/download/windows/

Pøj pøj :)

Kommentar
Fra : hundejens

Dato : 05-10-14 18:43

Jeg glemte lige den her, som er et godt stykke værktøj:

http://www.bleepingcomputer.com/download/windows-repair-all-in-one/

Kommentar
Fra : andreas598a

Dato : 06-10-14 14:00

Tror efterhånden alle mulige og tænkelige løsninger har været på banen.
Har prøvet fuldt ud med Ccelaner og har endda pro udgaven

Kører Eset som antivirus så det vil jeg mene jeg har

Vil lige prøve med det combofix, og se om det er en mulighed

Problemet er stadig dog ikke løst

Angående enhedshåndtering er der ingen fejl i denne menu