/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
gl. hd. i ny pc
Fra : Jamsemor
Vist : 351 gange
500 point
Dato : 27-09-14 01:16

Jeg står og skal flytte til udlandet og forsøger i den forbindelse at minimere min bagage.
Så opstår spørgsmålet..... kan jeg tage hd fra min gamle (stationære) pc, købe en ny pc senere, montere den gamle hd og benytte den som primær hd?
Jeg vil nødig skulle "flytte ind" i en helt ny pc uden alle de programmer jeg benytter.
Jeg er klar over, at der kan blive noget med drivere, men spørgsmålet er om det er noget der kan løses?
Jeg kører med Vista.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-09-14 01:46

Citat
Jeg vil nødig skulle "flytte ind" i en helt ny pc uden alle de programmer jeg benytter.
den nye computer du køber er sikkert med Windows installeret, det vil sige at du skal tage den harddisk ud som er i computeren og sætte din gamle harddisk ind i stedet for, installere drivere og aktivere Windows.
Jo det kan lade sig gøre men er kan ikke anbefales, de programmer du har kan med næsten 100% sikkerhed også installeres på en Windows 7 computer og sikkert også på Windows 8 så hvorfor ikke tage springet og opgradere? Windows Vista har aldrig været særlig god og forsvandt hurtigt da Windows 7 kom i handelen.
De programmer du har på den gamle computer skal installeres fra enten en CD du har købt eller fra fra en installations fil du henter på internettet, det vil tage lidt tid at installere programmerne men det vil være en bedre løsning end din ide' med at bruge den gamle harddisk, du kan sætte den gamle disk ind i den nye computer og bruge den som gemme disk og have alle dine billeder, dokumenter med mere, uden at overføre dem til den nye harddisk, du kan så slette Windows på den gamle disk og få mere gemmeplads, der er plads til en ekstra harddisk i alle stationære computere

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-09-14 07:32

Citat
Jeg står og skal flytte til udlandet og forsøger i den forbindelse at minimere min bagage.
Så opstår spørgsmålet..... kan jeg tage hd fra min gamle (stationære) pc, købe en ny pc senere, montere den gamle hd og benytte den som primær hd?

Nej det kan du med 100% sikkerhed ikke, du kan ikke regne med at købe en PC med nøjagtig samme hardware som din gamle PC, så nej den går ikke, du kan bruge HD som ekstra HD med dine data på, surt, men så'n er det!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-09-14 08:58

Jeg ville tage den harddisk med som datalager, sammen med en USB harddisk læser.
Og så ville jeg lave et image (spejlbillede) af partitioner med styresystemet (C:)
Dog er det noget vanskeligere, hvis nogle af programmerne er lagt på en anden partition.

Det kan hvis man er meget heldig, lade sig gøre at flytte systemet, over på en maskine der ligner.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-09-14 09:08

Citat
Det kan hvis man er meget heldig, lade sig gøre at flytte systemet, over på en maskine der ligner.

Man skal da være usandsynligt heldig hvis det skal virke, der bliver da ikke anden end bøvl og en ustabil PC ud af det, installationen er "mærket" til gammel PC med dens hardware, så lad vær med at spilde tid på det og bare blive irriteret over at det ikke virker 100%!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-09-14 09:20

Det kan ikke lade sig gøre så simpelt er svaret. Den windows der ligger på din disk er aktiveret ved at der er taget et aftryk af din samlede hardware, der udefra er der dannet en kode. Bare serienummeret på cpu'n er et nyt, vil forhindre at windows kan bruges på en anden maskine. Glem det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-09-14 09:28

Ud fra at der ligger standarddrivere i Windows skulle man tro at en HD kunne finde fodfæste i en anden computer der endda kunne være helt identisk hvad hardware angår, men sådan fungerer det ikke, og desuden kan der blive problemer med licensen hvis det er OEM.

En ældre computer eller ældre programmer er kun nostalgi, bortset fra hvis man har en bunke spil der ikke kan afvikles på en nyere, jeg har f.eks. installeret Office 2007 på min nye 8.1 bærbare men har stadigvæk den gamle lidt i brug da jeg har data som skal over i den nye.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-09-14 10:58

Jeg taler altså ikke om teori, men noget jeg har prøvet et par gange med held.
Nå men OK - det er ikke så lige til at gøre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-09-14 16:03

Køb hellere den nye bærbare nu og kopier hele indholdet af din gamle stationære til et nyt underbibliotek: Old Hd.
Det gjorde vi og har nu god tid til at flytte det vi vil gemme over, og slette resten.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-11-14 21:06

Citat
...kan jeg tage hd fra min gamle (stationære) pc, købe en ny pc senere, montere den gamle hd og benytte den som primær hd?

Nej...