/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hess varmeanlæg med luftudskiftning
Fra : white_wizard
Vist : 1077 gange
20 point
Dato : 14-09-14 01:07

Hej

Jeg har et Hess varmluftanlæg i huset som jeg godt kunne tænke mig at få påbygget noget luftudskiftning/genvinding på. Er der nogen der har erfaring med dette?

Att bruger 3773- har fundet et opslag du har kommenenteret for 9 år siden hvor du skrev at det kunne lade sig gøre men ikke hvordan. - jeg kan dog ikke skrive privat til denne bruger, er der nogen der kan hjælpe med kontakt?

på forhånd tak
Anders

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-14 18:51

Det er temmelig simpelt. Du skal have fat i ventilatorstyring sådan at dit Hess anlæg altid kører en eller anden form for minimum luft. Så etablerer du et bette kanalsystem der suger fra vådrum og køkken. Indblæsningen hælder du i halen af Hess'en i recirkulationsindtaget. Hvis ikke huset er for stort er Nilans lækre lille CT150 næsten født til opgaven.

Årsagen til jeg ikke kan fanges på privat beskeder, er et sandt bombardement fra brugere der bare skal score gratis hjælp.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-14 18:55

Brug en rigtig fagmand (ikke en tilfældig elektriker og for guds skyld ikke AirTjek og lignende fidusforetagener), gerne en der laver tingene (og indregulerer dem) iht VENT ordningen. Vil man selv, så ingen problem i det, men brug fagmanden og få hjælp til dimensionering og ISÆR indregulering der.

Kommentar
Fra : mortover

Dato : 22-11-14 17:15

3773 du virker som om du har ret godt begreb om Hess' luftvarmeanlæg. Jeg har et familiemedlem med konkrete problemer på et 40 år gammelt anlæg. Geografisk er vi i Bramming ved Esbjerg. Kender du nogen (eller vil du selv) der er værd at få til at se på det?