/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Ophavsret på webtekst
Fra : nbang
Vist : 315 gange
100 point
Dato : 10-09-14 01:37

Jeg producerede et website for min hustrus enmands-virksomhed i 2012, og gjorde et stort arbejde ud af IKKE at kopiere tekster og billeder fra andre hjemmesider med ophavsret. Også, af markedsføringsmæssige årsager, fordi at google belønner det unikke web-arbejde. Som jeg har forstået det, har jeg automatisk ophavsret til indholdet på det website som jeg producerede. Men jeg kan jo faktisk ikke bevise, at det er MIG der er ophav - men det er det altså.

Nu sidder jeg her et par år efter og scanner nettet for brancherelaterede virksomheder med websites, der har kopieret fra MIN side. Og jeg har fundet frem til 5-6 sites, der helt eller delvist har kopieret tekst fra min side. Man kan jo nemt finde frem til siderne, ved at søge på længere tekstfraser fra sin sit website. Som sagt straffer google dubletter, så jeg er jo meget interesseret i at få kopierne elimineret og omskrevet, og jeg føler faktisk også at nogle har lukreret på det store arbejde som jeg brugte meget tid på i sin tid. Jeg har henvendt mig til en enmands-virksomhed, der simpelthen har kopieret en hel sides tekst fra mit site. Uden svar indtil videre.

Kan jeg registrere indholdet på mit website til en ophavsretlig instans, før jeg begynder at bede konkurrenterne om at skrive deres egne tekster eller retsforfølger dem? og er der nogle der ved om der er en offentlig instans, som man kan henvende sig til i sådan en slags sag?

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 100 point
Dato : 10-09-14 07:32

Der er jo Ophavsretsloven https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=129901
og lignende link er der jo en del af - spørgsmålet er blot at få ret - det er sikkert en hel anden sag...

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1VFKB_daDK600DK600&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#newwindow=1&q=ophavsretsloven

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-09-14 18:44

Citat
Men jeg kan jo faktisk ikke bevise

Så har du jo lidt af et problem.

Med mindre du har den originale tekst liggende med ´diverse tags = år dato´ som beviser at du var først - og det kan også svindles med.
Og mig bekendt kan man ikke bare lige dømmes for at have ´sakset´ en linie eller to fra andre´s sider, så var dette forum lukket for mange år siden.
Citat
Som sagt straffer google dubletter

Kender ikke lige dét problem, men hvis du mangler at få ´penge´ eller andet, så må Google kunne afgøre sagen, da de/ og dig? har den originale tekst liggende, og kan spore sig til ´dine´ duplikanter.
At forsøge at sagsøge andre, er en tabt sag i Danmark - så skulle du hellere prøve i US
(der kan ALT lade sig gøre)

Godkendelse af svar
Fra : nbang

Dato : 12-09-14 14:25

Tak for svaret marken84.