/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win 7 købt - fået noget forkert?
Fra : ingelein
Vist : 628 gange
50 point
Dato : 08-09-14 16:50

Hej
Jeg har købt en Windows 7 til opgradering af XP.
http://www.kontorlinienit.dk/Windows-7-Home-Premium-SP1-OEM--64-bit--Danish-MICROSOFT/cat-p/c/p3814959
I dag har jeg modtaget pakken, men kan se at der står: Pakke til OEM-systemkonstruktører - kun beregnet til systemkonstruktører.
Mere kan læses på http://www.microsoft.com/oem
Jeg tør ikke åbne pakken før jeg ved om jeg er "systemkonstruktør" og kan bruge den modtagne Win 7.
Hvem ved besked?
Ingelein

Accepteret svar
Fra : sferling

Modtaget 60 point
Dato : 08-09-14 17:17

OEM-udgaven låses til den PC den installeres på første gang.
Du kan geninstallere så mange gange du vil på samme maskine, men Windows-kopien lever og dør med maskinen.
Det er også den udgave man får, når man køber en ny maskine med Windows på.
Udgaven man kan flytte til en nye maskiner kaldes som regel 'retail' eller 'full' og koster op til det dobbelte.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-09-14 17:38

Den ville jeg passe på med at bruge, især når du bruger den på en Mac/virtuel - men er langfra sikker.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-09-14 17:40

Det bedste ville være at ringe til dem, hvis de er til at træffe.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-09-14 20:11

Citat
Jeg tør ikke åbne pakken før jeg ved om jeg er "systemkonstruktør"

Det er du hvis du laver og sælger computere.

Det er dog ikke noget du skal tage så bogstaveligt.

Hele ideen med OEM er at den er billigere da Microsoft IKKE yder support, det er systemkonstruktøren der skal yde support.
I dit tilfælde vil det altså sige at du skal yde support til dig selv (eller gøre som du plejer, spørge på kandu.dk)

Hvis du ikke regner med at skulle ringe til Microsoft og bede om hjælp kan du roligt tage pakken i brug.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-09-14 20:16

Hej EXTERMINATOR
Tak for svaret. Jeg har googlet mig til forskellige svar og kan se at det du skriver er ok. Jeg er dog lidt nervøs for hvordan det virker på en iMac - og om det får indflydelse på brugen af den delte HD til Mac og Win.
Ingelein.
Jeg har iøvrigt ikke fundet andre versioner af Win 7 end denne - måske har jeg ikke kigget grundigt nok. Men alle nævner OEM i beskrivelsen. Mon det også først fremgår af pakken at de er til "systemkonstruktører" only ?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-09-14 21:56
Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-09-14 23:15

Citat
Jeg er dog lidt nervøs for hvordan det virker på en iMac

Det virker fint, ikke noget at være nervøs for

Citat
Mon det også først fremgår af pakken at de er til "systemkonstruktører" only ?

OEM = Original Equipment Manufacturer eller på dansk systemkonstruktør/systembygger

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-09-14 23:18

Glemte lige:
Citat
og om det får indflydelse på brugen af den delte HD til Mac og Win.

Nope, windows er den samme, så ingen forskel.
Forskellen er kun selve licensen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-09-14 23:21

@katekismus
Tak for linket - men der var slet ingen Win7 retail udgaver til salg. Kun Win 8
@EXTERMINATOR - tak for svaret. Jeg havde selvfølgelig googlet mig frem til hvad OEM betyder, og jeg opfattede det bare som om "sælger" havde lov til at sælge skiven.
Ingelein

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-09-14 00:02

Du kan ikke opgradere fra XP til Win 7 eller 8. Det kræver en 'ren' installation. Køre Windows på en iMac. Bop, bop, hvorfor så ikke bare købe en ordentlig Windows maskine? Halv pris for dobbelt ydelse.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-09-14 10:27

@brassovitski
Svar venligst på det jeg spørger om og lad være med at sælge mig andet
Ingelein

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 09-09-14 17:57

"Hele ideen med OEM er at den er billigere da Microsoft IKKE yder support, det er systemkonstruktøren der skal yde support. "

Jeg mener at det er vigtigere at man ikke kan flytte en OEM-udgave, men andre kan vel mene at supporten fra MS er noget værd. Kommer nok an på ens brug og tilgang.

Ellers er det sådan at MS er begyndt hellere at ville sælge OEM og ikke tilbyder så meget på 'retail'-området. Det er ikke så godt for os, som flytter rundt på hardware, for vi kan kun bruge retail-versioner.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 10-09-14 10:29

Jeg har jo absolut ikke forstand på imag. Det må jo være en xp der kører inden i imacen. kan denne ting opgraderes ?. skal det være en 64 bits udgave er xp en 64 bits udgave og kan denne virtuelle maskine køre 64 bit. findes xp overhovedet i 64 bit. Kan være skiven indeholder både 32 bit og 64 bit.
Det gav vist flere spørgsmål end svar hej hej.
hilsen Steen østre elkjær EDB.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 03-10-14 10:16

Tak for svaret sferling. Der er kun
OEM versioner tilbage til salg i DK

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 03-10-14 21:08

Ok - det var ærgerligt - måske, hvis du senere vil flytte Windows til en anden maskine.

Skal det være win 7 og du ikke ønsker at handle udenlandsk, er det vel så ikke noget at gøre ved det. Win 7 er nu også et fint OS.

Ellers skal du gå over til win 8.1, som kan fås i retail-udgave på linket fra katekismus:

Windows 8.1 32-bit/64-bit DVD DK - Retail
          Pris 725.-

Det har jeg selv gjort, men jeg hører så også til dem, der ikke irriterer mig over de nye ting i win 8 - andre finder win 8 uhyre irriterende og holder sig til win 7, som såvidt jeg husker også først har 'end of lifecycle', dér hvor opdateringer holder op, som det lige er sket med XP, i 2020.

Den retail-version, de har til salg, er så 'Standard', som nogenlunde svarer til 'Home Premium', som din win 7 udgave.