/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af vinduer og fugt
Fra : palle22
Vist : 405 gange
145 point
Dato : 08-09-14 11:34

Jeg har et hus, hvor jeg skal have malet vinduer. Vinduerne har fabriksmaling, og er ca 10 år gamle - der er ingen afskalning.

Gælder reglen om, at det skal have været tørvejr et par dage før jeg maler dem, og at fugtprocenten max må være 18? Eller gælder det kun for ikke tidligere behandlede vinduer? Maleren jeg har kontakt til siger det sidste, og vil gerne male i morgen ( det regner i dag og har regnet de sidste dage), men jeg vil gerne være sikker på at malingen holder i mange år.

Skal jeg lade ham gå i gang?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-09-14 13:19

Ja.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 145 point
Dato : 08-09-14 13:22

Har før malet vinduer i regnvejr, som holder endnu - bare gammel beskyttelse er intakt.
Har også prøvet det modsatte, og sommeren efter kunne jeg begynde forfra - når fugten var forsvundet.

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 08-09-14 13:29

Tak for svaret mig-selv.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-09-14 13:30

Stol du trygt på maleren og hans erfaringer!

Kommentar
Fra : Malertips

Dato : 10-10-14 21:28

Det er en god ide at vente et par dage efter det har regnet med at male, så er du helt sikker på at det er tørt. Du kan læse på http://malertips.dk/male-vinduer/ at træfugtigheden i vinduer skal gerne være mellem 9% og 15%