/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Vand og varme afregning efter fraflytnin
Fra : ME.alexander
Vist : 559 gange
100 point
Dato : 05-09-14 16:25

Hej Kandu!

Jeg har i dag modtaget afregningsopgørelsen for mit vand og varmeforbrug i min tidligere lejlighed.

Jeg fraflyttede i februar månede, og har betalt både vand og varme igennem a conto.

Desværre så viser det sig at a conto'en har været dybt urealistisk da regningen lød på til sammen 7.000 kr for beboelsesperioden (vi boede der i ca. 6 måneder), hvoraf blot 3000 kr bliver dækket af vores a conto beløb.

Restbeløbet er blevet opkrævet til at være 10 dage efter at min tidligere udlejer har sendt regnskabet til mig, hvilket jeg synes lyder ret underligt.

Kan det virkelig passe at udlejer har ret til at fastsætte et a conto beløb som er så lavt at det umuligt kan have været realistisk for udlejer (baseret på viden for tidligere beboere i lejemålet, senest før os boede der en familie på 5, vi var blot 2).
Og er det lovligt blot at give 10 dages betalingsfrist? Vi mener jo selv at det er udlejers fejl at have taget så lidt i a conto betaling om måneden.

Det skal siges at det er første gang at jeg bor til leje hvor det ikke har været kollegie, så mine spørgsmål er baseret på meget ringe viden om hvordan hele det her system med vand/varme betaling foregår.

Mvh
Alexander

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-09-14 21:57

Jeg kan ikke besvare dine spørgsmål, men det er mit indtryk, at det boligselskab jeg bor i går ud fra det forbrug, der tidligere har været i lejemålet.
Men jeg tror desværre ikke, at der er nogle klare regler på dette område.

Hvis i nu er flyttet til en anden lejlighed, så snak med naboerne om hvad de betaler i á conto varme, selvfølgelig kan der være forskel på, om man bor i stuen, på 1. sal, i gavl eller ikke-gavl o.l., men derfor kan det alligevel bruges som en rettesnor for, om det er helt skævt.

Jeg har nu boet i min nuværende lejlighed i 2 år, sidste år fik jeg en mindre efterregning, sandsynligvis fordi, at tidligere lejer ikke opholdt sig ret meget i lejligheden.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-09-14 23:09

Tag evt. kontakt til LLO og forelæg den situationen...

http://www.lejerneslo.dk/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-09-14 21:24

Citat
Det skal siges at det er første gang at jeg bor til leje hvor det ikke har været kollegie,

Første gang, er som regel altid en god lærestreg, det være sig bil eller ejerbolig/ andet.
Det kan godt være normalt med det beløb, da en boligforening regner/ fastsætter ud fra sidste års rengskaber.
Og 7000.- er ikke meget for vand/ varme - nu om dage, men du kan jo vente til den endelige opgørelse kommer, eller se sidste års rengskab.
Og 10 dage mener jeg er rimeligt for en efterregning, du har trods alt haft fra Februar måned? til at forvente at skulle af med penge eller få penge tilbage.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-09-14 08:41

Du har vel aflæst målerene da du flyttet?

Der er nogle der har 20 grader og der er nogle der gerne vil have 24-25 grader?

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 07-09-14 12:28

Citat
Og 10 dage mener jeg er rimeligt for en efterregning, du har trods alt haft fra Februar måned? til at forvente at skulle af med penge eller få penge tilbage.

Min forståelse er at a conto beløb udregnes fra udlejers side på baggrund af viden om hvad forbruget har været tidligere. Så jeg antog at det lå i en nogenlunde korrekt prisleje, og dermed at vi ikke fik en efterregning på næsten 4000 kr. Så desværre har vi ikke lagt til side til dette.

Citat
Du har vel aflæst målerene da du flyttet?

Der er nogle der har 20 grader og der er nogle der gerne vil have 24-25 grader?

Må indrømme jeg ikke helt forstår hvad du mener? Varme selskabet sørgede for at aflæse målerne, det er ikke os selv der gør det. Og det er ikke regningen jeg betvivler men udlejers fastsættelse af a conto beløbet og betalingsfristen.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 07-09-14 12:49

Nogle vil have 20* i stuen andre 24*, og mig bekendt koster det ´kasse´ at have 24*.
Og derfor kan Aconto sikkert være sat lavt, til dem der kun har 20* i stuen - mens dem der fyrer mere, også skal forvente en større efter regning.
Og almindelig betaling af efter regning er 10 - 14 dage, HVILKET man ser på alle Girokort og lign.
Har du ikke pengene, så tal med foreningen om det, det er bedre end undlade at betale eller overskride dato for betaling.

Godkendelse af svar
Fra : ME.alexander

Dato : 07-09-14 12:52

Tak for svaret mig-selv.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-09-14 12:53

Citat
været dybt urealistisk da regningen lød på til sammen 7.000

Det syntes jeg nu heller ikke er særligt dyrt, i boede 2 personer.