/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Moms eller ikke moms på fejlindbetaling
Fra : Leo.pedersen
Vist : 716 gange
100 point
Dato : 03-09-14 08:37

Hej

For nogle år siden indbetalte en kunde en faktura to gange.

Idet kunden mange gange igennem årene havde betalt alt alt for sent - og aldrig betalte rykkergebyrer eller renter - så valgte jeg ikke at informere kunden om dobbeltindbetalingen. (beløbet er ikke større end at det jeg kan forsvare det over for mig selv).

Du er den over 3 år gammel - og dermed er der indtrådt forældelse (han har heller ikke opdaget det - og opdager det helt sikkert aldrig).

Så jeg vil indtægtsføre i regnskabet.

Selvfølgelig skal jeg betale skat af "indtægten" - men skal jeg også afregne moms?

Så vidt jeg kan se - så er den form for indtægt ikke nævnt i momsloven.

Er der nogen som ved om der er faldet dom i den form for sager - eller der på anden måde er et retsgrundlag?

Venlig hilsen

Leo Pedersen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-09-14 09:02

Ikke særligt troværdigt firma du har, når du laver sådan noget:
Citat
Selvstændig med virksomheden "Erhvervsbogføring" www.erhvervsbogfoering.dk.

Men bevares, alt begynder jo i det små.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 03-09-14 09:13

Kære "mig-selv"

Tak for dit indlæg - som ikke på nogen måde besvare mit spørgsmål - men du kender nok ikke svaret.

Jeg har 100% god samvittighed over at beholde dobbeltindbetalingen.

Den udgør langt mindre end de rykkergebyrer og renter som jeg igennem det kundeforhold har måtte slette - fordi kunden efter flere rykkere kun betalte det oprindelige faktura beløb.

Det er før sket at kunder har betalt forkert og jeg har altid sendte penge retur (på nær denne ene indbetaling) - så det er derfor jeg ikke ved hvad momsreglen er for dette emne.

Håber der er nogen som kan komme med et godt svar på spørgsmålet.

Venlig hilsen

Leo Pedersen

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 100 point
Dato : 03-09-14 09:47

Hej Leo,

Fra tidligere indlæg her, ved jeg du har styr på tingene.

Jeg kender ingen afgørelser eller lignende der omhandler det tilfælde, du beskriver, men min "logik" siger mig, at der IKKE er moms på det, da det er en finansiel transaktion, som ikke er momsbelagt.

Kommentar
Fra : Plyster

Dato : 03-09-14 11:10

Du siger selv, at kunden ikke har betalt tidligere pålignede renter og gebyrer.

Hvis dobbeltbetalingen kan dække de tidligere tilbageførte renter og gebyrer, hvorfor splitter du så ikke beløbet op i manglende indbetalte renter og gebyrer, så undgår du momsproblematikken

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-09-14 09:12

Den form for indtægt er ikke nævnt i momsloven.

Det giver vel sig selv, at momsloven ikke tager højde for tyveri.

Godkendelse af svar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 08-09-14 10:19

Tak for svaret Bille1948.