/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Når det lyner( el spøgsmål)
Fra : supermans2014dk
Vist : 246 gange
20 point
Dato : 31-08-14 13:21

Hej.
Har et problem med strømmen. Når det tordner og lyner så, slår mit el relæ fra. Ellers kører det fint, også når det kun regner. Relæet er fra 1960 erne.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-08-14 13:53

Hvis alt var i orden, ville relæet ikke slå fra. Måske har du en lille afledning til jord, som bliver værre når der kommer vand udendørs, typisk en havelampe. Prøv at fjerne stik fra udvendige stikkontakter.
Relæer fra 1960 var typisk HFI-relæ, som bør udskiftes med HPFI-relæ.
Relæet sidder foran alle gruppeafbrydere, og kan kun udskiftes af en elektrikker. Han kan samtidig måle (Megge) hvilken gruppe der får relæet til at udløse.
VH Palle

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-08-14 16:19

Hvis du bor et sted med luftledninger til elforsyningen, er det helt på sin plads, at HFIrelæet slår fra i overhængende torden. Selv her i København, slog én af mine grupper fra i nat/morges, da lynet ramte et hus 40 meter væk.
Det virker altså som det skal. HF står for høj følsomhed.
Jeg har flere steder med luftledninger i tordenvejr oplevet, at der kom flotte blå udladninger fra vægudtagene og har da også som underviser brugt det som regneeksempel ved undervisning i samspil mellem magnetisme og elektricitet.
En god ide vil være, at du næste gang det lyner i området tager netværkskablet ud af computeren og i øvrigt tager hele computergruppen ud af stikkontakten (PC, printer, scanner, netdrevet højttaler, monitor/skærm mm.) Det kan godt være, forsikringen dækker på nær selvrisiko men den erstatter ikke alle dine dokumenter, fotos mm.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 31-08-14 22:01

Måske du kan finde fejlen næste gang der er optræk til uvejr ved at afkoble de grupper som du tror der forårsager fejlen. Hvis du på denne måde finde frem til hvilken gruppe det er så kan du prøve at finde ud af inden for gruppen hvad det er der laver fejlstrøm.

Jeg fandt selv ud af at når mit udendørslys var tændt og det regnede - samtidig med at jeg brugte ovnen - så gik HPFI relæet. Fejlen skyldes at mit udendørs lys havde nogle våde samledåser - og da jeg fik rettet det - så har jeg aldrig siden set udfald.