/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
bo og statusopgørelse
Fra : silentgirl
Vist : 260 gange
100 point
Dato : 29-08-14 12:03

Nogle herinde som ved, hvor lang tid det tager for skat at godkende status og boopgørelse efter dødsfald.
Der står de har en frist på 3 mdr, men kan jo være, at nogle har erfaring med kortere tid???

Vil bare gerne have det overstået nu, da det er det sidste der mangler nu, skats godkendelse.

Kommentar
Fra : Plyster

Dato : 29-08-14 12:20

Jeg har aldrig hørt om, at SKAT er meget hurtigere end den tidsfrist de selv nævner. Jeg har selv været ude for, at en tidsfrist på 8 uger i en anden sag, selvom det var en enkelt og ligetil sag, tog samtlige 8 uger. Mit råd er at du indsender hurtigst mulig og anmoder om en hurtig afgørelse i følgebrevet. Det hjælper dog nok ikke.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-08-14 14:22

De har vel en vis ekspeditionstid uanset om det er en straight sag hvor der ikke er formue eller et firmaregnskab.
Jeg mener at det var 4-5 uger da jeg prøvede det i 2004, men der er jo røget en del medarbejdere siden.

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 30-08-14 11:01

Det er meget individuelt. Jeg har haft hvor det hele var på plads selvangivelse var indsendt, ejendomsskat betalt, bankoplysninger indberettet og skifteretten havde alting på plads.
Alt var færdigt indenfor tidsfristen.
Hvis der er aktier, store formuer etsc. har jeg hørt fra andre at det tog over 2 år.

Håber det kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : silentgirl

Dato : 30-08-14 11:17

Ok tak for svar. Tror nok jeg skal regne med de 3 mdr fra når status og årsopgørelse er skrevet og sendt. Det er gjort, da det er privat skifte med både ejendom og formue. Men 2 år tror jeg næppe, det kun hvis man har hyret en bobestyre/ advokat. Vi har rådighed over huset og formuen nu, men vi vil helst ikke tage hul på noget endnu, før vi ved hvad arveafgiften lyder på.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-09-14 07:41

Citat
Vi har rådighed over huset og formuen nu, men vi vil helst ikke tage hul på noget endnu, før vi ved hvad arveafgiften lyder på.

Det er vel ikke til at vide før man kender friværdien efter salget.

Mn mors sag var enkel, der kom et brev fra skifteretten at formuen var opgjort til et beløb som der ikke skulle betales afgift af.
Det undrede mig dog lidt at der aldrig kom en årsopgørelse fra SKAT.

Kommentar
Fra : silentgirl

Dato : 01-09-14 11:12

Huset skal ikke sælges, det beholder vi så det nemt nok med det. Vi slipper ikke for afgift desværre, da han havde en meget stor formue, plus huset.