/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Wifi med d-link router
Fra : Oldboston
Vist : 454 gange
100 point
Dato : 28-08-14 18:03

Jeg har anskaffet en D-link Router wifi AC750, fordi jeg i sommerhus gerne vil kunne være på nettet med mere end en enhed af gangen. Bærbar pc, smartphone, tablet. De forskellige enheder kan let finde D-link og få forbindelse med den. Men det, jeg ikke kan finde ud af er: Hvordan skaber jeg forbindelse fra D-link til internettet. Jeg har et mobilt bredbåndsabonnement hos Oister og stikker normalt blot usb-stikket fra Oister ind i min bærbare PC, skriver adgangskoden på den Mobile-partner menu, der dukker op. Men nu skal USB-stikket jo sættes i D-link routeren i stedet........og hvad er mon så næste step. Jeg kan ikke læse mig til det i D-links manual, mon der er nogen af jer, der kender til D-link og ved, hvordan man bærer sig ad? Jeg kunne selvfølgelig ringe til Oisters kundeservice, men vil hellere spørge her i kandu først.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-08-14 19:42

Jeg kender ikke den router. så vidt jeg kan se af d-link hjemmesiden , findes den i to udgaver , hvoraf den ene er med et dsl modem.

Lever den tilbage. den duer ikke til dit formål.
Hvis din mobiltelefon er med android system skal du bare indstille den til at være WIfI server. Så enkelt er det. Se i brugsanvisningen hvordan.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-08-14 01:20

Enig med transor, du burde have købt en 3G router eller bruge en smartphone som router, kan du ikke fortryde købet?
En 3G/4G router er slet ikke så dyr, se et eksempel her:
http://www.computersalg.dk/produkt/717344?varenummer=717

Accepteret svar
Fra : stone47

Modtaget 100 point
Dato : 29-08-14 09:11

Vi ved ikke om det simkort der går ind i normal smartphone, så kan den som foreslået sættes til at give andre adgang. Telia solgte en router hvor man satte sim kortet i siden og sagen var klar.
Så er det op til Oister at fortælle dig hvad de sælger og hvad der kan lade sig gøre.
Hvis du lader den eksisterende Oister køre med din baerbare, giver din baerbare besked om at dele sin internet forbindelse, mener jeg at alle andre kan se internettet.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-08-14 09:17

Hvis du vælger løsningen med ovenstående router, skal du også have et modem, som din router vil samarbejde med. du skal også flytte simkortet fra telefonen til modemmet, og kan så ikke telefonere, uden at flytte det tilbage.
Det er meget nemmere at bruge telefonen som modem og router. Den kan formentlig endda også telefoner med samme indstillin, men et telefonopkald vil formentlig midlertiidigt afbryde internettet.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 03-09-14 06:59

Tak or jeres indlæg. jeg har fundet en løsning nu. det har vist sig at d-link wifi-enheden kommunikerer meget effektivt med både bærbar pc, tablet og smartphone. løsningen går ud på at jeg sætter Oister usb-stikket med modem og sim-kort til mobilt bredbånd ind i de ene af stikkene på d-link-enheden. D-linket skal i forejen være ladet op i en times tid (der står 4 timer på brugsanvisningen, men det går hurtigere). Det er afgørende, at jeg på forhånd har fjernet den fire-cifrede PIN-kode til det mobile bredbånd, hvilket jeg har gjort ved hjælp af det Huawei-program til Mobilt Bredbånd, som jeg har liggende på min Pc (kaldet Mobile partner9. når D-linket har stået med usb-stikket isat i nogle minutter, begynder det grønne lys at blinke i usb-stikket, det vser, at der søges efter internetforbindelse. det er vel at mærke en 3-g forbindelse, der er valgt ved hjælp af opsætningsprogrammet. Efter et par minutter bliver blinket erstatte af permanet blåt lys. så er forbindelsen til internettet etableret, og nu mangler der kun, at jeg på de forskellige enheder, pc, tablet, smartphone, finder d-link, hvilket sker lynhurtigt. Derefter skrives den adgangskode, der fulgte med D-linket, og det noteres, at der skal ske automatisk tilslutning til denne forbindelse. Så er alle tre enheder arat til at gå på nettet.
d-link er altså god nok, men I, der har svaret, har uden tvivl ret i, at der findes en billigere løsning, der er lige så god. Dog skal det siges til D-links ros, at den indeholder et stærkt batteri, der kan bruges til flere timers opladning af pc, smartphone etc under rejse mv.
I skal have tak fordi I ville svare, men jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal gøre ved pointene, måske trækker jeg lod mellem jer, der svarede.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 13-09-14 09:41

jeg trak lod om, hvem der skulle have pointsene, og det blev stone47, der vandt.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 13-09-14 09:41

Tak for svaret stone47.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 13-09-14 10:38

ok tak for points ved lodtrækning. hej hej. Dlink er godt, din forklaring er god at kende. hilsen Steen