/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
ubuntu
Fra : Pytten1510
Vist : 517 gange
50 point
Dato : 24-08-14 14:22

Hej
Jeg har en lille Eee pC med ubuntu på. Når jeg forsøger at hente opdateringer siger den at systemet ikke længere understøttes....det vil jeg gerne tro på, da det nok er 2-3 år siden den sidst har været tændt.
Hvor og hvordan henter og installerer jeg den nye version ?
Har været på deres hjemmeside, men kan ikke rigtig finde rundt i det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-08-14 15:01

Den nyeste Ubuntu med langtids support (LTS)kan du hente her:
http://www.ubuntu.com/download/desktop
den kan opdateres i 4 år cirka men hvis du vil have alt det nye som udvikles, så skal skifte hvert halve år, den nyeste hentes fra samme link som ovenfor når den er klar til at bruge

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-08-14 15:05

Måske det kan have din interesse at læse om hvordan du får en usb hukommelses stik gjort startbar med Ubuntu så du kan installere fra usb stikket, der er vist ikke nogen DVD drev på din computer:
Hvis du henter fra en Windows computer:
http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-windows
Hvis du henter fra en Ubuntu computer:
http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-ubuntu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-08-14 15:08

Hvis der er plads nok på harddisken så kan du nøjes med at opgradere, vil du have opskriften så starter jeg min Ubuntu computer og ser hvad det er som skal ændres i opdaterings indstillinger?
Jeg kan nemlig ikke huske nøjagtig hvordan

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 24-08-14 16:41

Der er ikke nok plads på den lille Eee Pc....til at installere den nye....og nu har jeg rodet så meget med den, at den ingenting vil...så den skal nok installeres på ny. Det gør heller ikke noget. Der ligger ikke noget der skal gemmes.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 24-08-14 16:42

men hvordan gør jeg...jeg har min alm bærbare med Windows 7...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-08-14 17:01

Citat
Der er ikke nok plads på den lille Eee Pc
Lubuntu er en letvægts udgave af Ubuntu, det vil sige at nogle af de indbyggede programmer er anderledes end på Ubuntu men det er nemt at installere de programmer du ønsker fra Softwarecenter:
http://lubuntu.net/
jeg har Lununtu på min gamle bærbare og den originale Ubuntu på en stationær computer, opdateringer er de samme
Citat
men hvordan gør jeg...jeg har min alm bærbare med Windows 7
har du aldrig før installeret en Linux på en computer?
Start med at hente den distro du ønsker (Lunutu eller Ubuntu) og gem på din Windows 7 computer - læs så i de link du fik før og hvis det er nødvendig får du opskriften på dansk trin for trin, jeg vender tilbage når jeg har indtaget en stærk forsinket eftermiddagskaffe og sat rugbrødet til hævning, cirka en time måske lidt mere

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 24-08-14 17:29

Jeg skal nok have det "skåret ud i pap"....det "sjove" er nu, at jeg ikke kan komme ind i noget som helst...hverken indstillinger, programmer....intet.
Jeg kan komme ind i mine egne mapper og det hjælper mig ikke meget.
Jeg har en usb nøgle, men syntes ikke at jeg ud fra linkene kan se, hvordan jeg henter fra en bærbar Windows. Det er muligt at det bare er mig der er lidt "tungnem"

Den skal med andre ord bare slettes og startes op forfra....og det må gerne være Lununtu. Den lille Eee er kun på 7G....så jo mindre det fylder, jo bedre. Den skal kun bruges til surf på nettet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-08-14 17:38

Kaffen er drukket og jeg kunne ikke dy mig for at se om du er her
Citat
så jo mindre det fylder, jo bedre
der vil jeg så absolut anbefale Lubuntu! gå ind på siden med Lubuntu som der er link til længere oppe i tråden, klik på Download lubuntu (Intel x86) desktop CD så skulle der komme en meddelelse om du vil hente: lubuntu 14.04.1 desktop-i386.iso
den henter du og gemmer et sted hvor du kan finde den igen på din Windows computer
og så et spørgsmål til dig: Er der cd drev på EEE PCen? Eller skal vi bruge usb stik?

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 24-08-14 17:51

der skal bruges usb...der er ikke noget drev i..jeg prøver at hente

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 24-08-14 17:54

Nu må du ikke få kaffen galt i halsen :) men jeg kan godt være lidt "tung" i det, når jeg skal prøve noget nyt .....og ukendt

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 24-08-14 17:56

Så er den hentet og ligger nu på mit skrivebord på min Windows pc

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-08-14 17:59

Her er det Ubuntu der installeres på en Eee PC, du vælger dansk i starten af installationen og derefter er det på dansk den spørger når du går videre:
https://www.youtube.com/watch?v=oCWlAN975cs
Her vises hvordan Ubuntu istalleres fra en usb drev (Lubuntu foregår på nøjagtig samme måde)
https://www.youtube.com/watch?v=lIF8e_5F9B4
Fyren bruger PendriveLinux fra sin Windows computer, det kan du eventuel også gøre:
http://www.pendrivelinux.com/category/new-usb-linux-tutorials/
Lunbuntu er nævnt et stykke nede på siden
Er der spørgsmål eller er du i tvivl om noget, så skriv

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-08-14 18:00

Citat
Så er den hentet og ligger nu på mit skrivebord
ok så ser du filmen i det midterste link

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 24-08-14 21:08

Det lykkedes ikke...var i Bios - boot og valgte 1 device....removable dev....men måske jeg ikke kan bruge min usb3.0?

når jeg sætter usb i, får jeg følgende muligheder:
Ubuntu, med Linux 3.0.0-12-generic
Ubuntu, med Linux 3.0.0-12-generic(genopettelsestiltand)
Previous Linux versions
;emory test(memtest86+)
Memory test (memtest86+,serial console 115200)

??????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-08-14 21:53

USB 3 er bagudkompatibel så den burde du kunne bruge i en USB 2 stik, nu kender jeg ikke Eee PC men er der mulighed for Bootmenu(Options) under start i en af F tasterne?
Hvis ja så burde du kunne vælge USB drevet derfra.
Du kunne jo også forsøge at starte din Windows 7 computer med USB drevet sat i, tryk på den F tast som viser Bootmenu og vælg USB drevet, der sker absolut intet med din Windows ved den manøvre når du vælger Prøv Ubuntu uden at installere.
Forslaget er for at finde ud af om en computer kan starte fra USB drevet, eller der er sket et eller andet da du oprettede den

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 24-08-14 22:23

Hmm....jeg må prøve at kigge igen i morgen aften..jeg har lukket ned for i dag. Mit vækkeur larmer i morgen tidlig....meget tidligt.....Indtil videre...tak for din tålmodighed...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-08-14 01:27

En lille film mere, her bruger manden UNetbooting:
http://unetbootin.sourceforge.net/
meget nemt der er næsten intet som kan gå galt, hvis du vil prøve, så gør som manden på filmen: Formater dit USB drev og lad UNetbooting oprette din Linux startdisk, han henter og bruger en Linux som hedder Slax, du bruger selvfølgelig den du har valgt, og her ser du så filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=pVCxkbZnEgA
Citat
Det lykkedes ikke...var i Bios - boot og valgte 1 device....removable dev
noget kan tyde på at du ikke har fået oprettet en startbar drev i første forsøg.
Alle forslag er til at oprette et startbar drev med en Windows computer, jeg har helt glemt at fortælle at Ubuntu har værktøjet til at oprette et startbar drev indbygget så hvis der er plads på harddisken på din Eee PC så er der en mulighed for hente eller flytte din valgte Linux distro på den og så bruge Ubuntu til at oprette startdisken med den nye Linux, lade USB drevet blive siddende og genstarte fra USB drevet, vupti så er du i gang.
Mit vækkeur er slået fra, jeg skal ikke jobbe før klokken 15.00

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-08-14 01:37

Hvis du har mod på det så kan du inden installationen vælge at bruge Gparted (den er på dit USB drev sammen med den valgte Linux) til at oprette nye partioner på harddisken, og så vælge Noget andet, når du installerer og systemet spørger om Linux skal fylde hele harddisken, så kan du vælge at have Home mappen på et af de nye partioner, den partion som Home mappen kommer til at ligge på skal ikke formateres næste gang du vil installere en ny Linux.
Forklaring følger hvis du vil prøve

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-08-14 09:48

Et forslag til brug på en windows computer med en brænder.
1. Hente lubuntu og lægge den på skrivebordet
..............https://help.ubuntu.com/community/Lubuntu/GetLubuntu
..............rul ned og vælg 32 bit (den første blå knap til venstre)
2. start brænder program og vælg brænd > iso / image / billedefil <
....find din hentede fil og åbn
.....og brænd den
3. start din windows computer med den nye Lubuntu CD (den installerer ikke noget)
....Hvis den ikke vil starte så lav en genstart fra windows og klik på F12 lige før den starter windows klik klik klik klik og så bør du kunne vælge at starte fra din Lubuntu CD
4. Under administration findes programmet til at oprette en "Startdisk" ellers søg på ordet startdisk
5. Opret så din startdisk ved at sætte en usb memorystick ind
6. Nu bør du kunne starte din lille pc med denne Lubuntu startdisk.

Husk at du ikke skal kilikke på det installations CD ikon når du har startet din windows pc med Lubuntu CD

Ps. Jeg har en CD med Eee linux som er brugt til en ældre computer, men det hjælper nok ikke hvis den ikke vil opdatere.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 26-08-14 18:10

for at få lubuntu ( det er den lette version af ubuntu) over på en eee pc skal du 2 ting
1 have et usb stik på minium 2gb hvor du sætter lubuntu ind på da der ikke er et cdrom drev
i din pc
2 trykke esc under start af pc for at boote fra usb måske er det en anden eee pc du har end min
men så kan du kigge i bios efter en boot rækkefølge med usb.
Så for at få lubuntu over på et usb sik skal du kigge her
http://unetbootin.sourceforge.net/
go vind

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-08-14 18:35

Ja - der er flere metoder til at få Lubuntu over på et USB stik.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 26-08-14 19:50

Jeg vil forsøge de mange bud....men jeg når det desværre ikke før i weekenden.....men jeg vender frygteligt tilbage...:)

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 31-08-14 13:18

Den lille Eee pc er gået i selvsving og vil ingenting....jeg tror bare at den "må lade livet".

Ubuntu starter op...dog uden det "fulde" skrivebord. Den beder om min adg kode og gør som om intet er sket :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-08-14 18:55

Måske prøver du en masse forskelligt på een gang - det kan blive noget rod.

1 har du lavet en USB stick med lubuntu
2 har du prøvet, at starte computeren med den USB stick

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 31-08-14 19:41

Ja til begge dele....og jeg lader den også arbejde....men lige pt er vi ikke enige :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-08-14 20:50

Hvis du kan starte op med den lubuntu USB stick, vil den rulle ind, og give dig valget " prøv" eller installere ............og du skal vælge " prøv " forstå vil den straks vise dig om Eee maskinen og lubuntu kan arbejde sammen.
Kommer den så ind og køre, kan lubuntu afprøves.........prøv det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-08-14 20:54

forstå > for så

Og med den metode beder den ikke om noget password, fordi den kører live.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 31-08-14 22:52

Det er det der er problemet. Den vil ikke samarbejde. Når jeg sætter usb pinden i min alm bærbare viser den at lubuntu ligger på....men den lille Eee vil ikke åbne den. Og jeg har sat den til boote fra usb en. ..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-09-14 15:48

Så kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan du har lavet den USB

Et forslag til brug på en windows computer med en brænder.
1. Hente lubuntu og lægge den på skrivebordet
..............https://help.ubuntu.com/community/Lubuntu/GetLubuntu
..............rul ned og vælg 32 bit (den første blå knap til venstre)

2. start brænder program og vælg brænd > iso / image / billedefil <
....find din hentede fil og åbn
.....og brænd den

3. start din windows computer med den nye Lubuntu CD (den installerer ikke noget)
....Hvis den ikke vil starte så lav en genstart fra windows og klik på F12 lige før den starter windows klik klik klik klik og så bør du kunne vælge at starte fra din Lubuntu CD

4. Under administration findes programmet til at oprette en "Startdisk" ellers søg på ordet startdisk

5. Opret så din startdisk ved at sætte en usb memorystick ind

6. Nu bør du kunne starte din lille pc med denne Lubuntu startdisk.

Husk at du ikke skal kilikke på det installations CD ikon når du har startet din windows pc med Lubuntu CD

Fortæl hvor langt du når, hvis du bruger min metode.............du skal helst ikke blande andre metoder ind i operationen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-09-14 01:55

Citat
Fortæl hvor langt du når, hvis du bruger min metode.............du skal helst ikke blande andre metoder ind i operationen.
Enig vi skal ikke blande tingene sammen, jeg tror ikke at den usb drev er startbar (bootable) hvis du kører den hentede Lubuntu live og bruger den til at oprette startdisken, som Eyvind forklarer, så kan det ikke gå galt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-09-14 12:08

Kommentar
Fra : xou

Dato : 07-09-14 18:52

har du prøvet at trykke esc når du starter den op

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 07-09-14 19:21

Tak for dit indlæg xou, men jeg har simpelthen ikke haft tid til at kigge på den endnu.
Jeg håber at jeg når det næste weekend :)