/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
hvem har ansvaret?
Fra : denevigeuheldige
Vist : 525 gange
100 point
Dato : 23-08-14 16:33

Vandværket eller mig selv som husejer ud til offentlig vej.
Låsen som skal kunne lukke for vandet der kommer fra hovedledningen er rustet fast. Den samt nogle rør skal derfor nok skiftes snarest. Den sidder på siden af vand uret der vender ud mod vejen men jeg er i tvivl om hvem der skal betale for det VVS arbejde som skal udføres. Noget med opgravning, frysning af vand osv inden VVS`en kan skille rørene fra hinanden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-08-14 16:50

Det afhænger af din kontrakt med vandværket. De fleste steder ved parcelhuse, er det brugeren, som ejer ,ogderfor betaler reperationer på stikledningen. Stikledningen er stykket fra afgreningen i vejen og ind til huset.
Der er normalt en jordventil ivejen ved stikledningen, så frysning ikke er nødvendigt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-14 19:15

Vanduret eller måleren er vandværkets ejendom, men ventiler før og efter er normalt ejerens ansvar. Du skal meddele vandværket at du agter at reparere ventiler og rør omkring vandmåleren, fordi vandværkets plombering måske brydes under operationen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-08-14 20:27

ALT før vandmåleren´s ventil = tilhører vandværket, og er vandværkets problem = med mindre der er en vandbrønd på vejen, og det er der ikke mange steder? nu omdage.

Mit ansvar starter VED hanen EFTER vanduret, ikke hanen FØR vanduret, det er mig bekendt? noget med en aftale mellem en VVS mand og vandværket.

Ring til vandværket vi kan umuligt vide hvilke aftaler du og andre har, men DET står/ bør sikkert i dine papirer på huset.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 24-08-14 08:39

stik ledning og for vandledning er dit ansvar når det er på din grund......

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-08-14 15:47

Stophane i "fortovet" er vandværkets ejendom. Virker den ikke, skal vandværket udskifte den. ALT på den anden side af stophanen, er dit - of dermed vedligeholdelse og udgifter.

Accepteret svar
Fra : white_wizard

Modtaget 100 point
Dato : 14-09-14 02:00

Alt fra skellet på grunden og ind mod huset er dit ansvar/pengepung

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 22-10-14 12:50

Tak for svaret alle.