/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tagløsning til garage
Fra : lykke1
Vist : 571 gange
38 point
Dato : 18-08-14 23:39

Vi skal i gang med at bygge en nye garage i træ, men er kommet frygtelig i tvivl om, hvilken tagløsning vi skal vælge.
Valget står mellem et tag i jumbolite trapezplader eller et tag med tagpap og et par ovenlys kupler.
Det er ikke prisen der er den afgørende faktor, men derimod at finde den løsning, vi vil blive mest glade for i det lange løb.

Så hvad ville I vælge?

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 38 point
Dato : 19-08-14 09:25

Tagpap uden tvivl - det er langt det pæneste og mest solide (tænk bare på de store hagl, der er begyndt at falde rundt om og slå hul i plast-tage) og så dannes der ikke kondens under det med dryp på bilen og andet nedenunder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-08-14 11:57

For 20 år siden kunne jeg godt have anbefalet plastpladerne. Men ændrede miljøregler betyder at de gode gamle UV stabilisatorer ikke mere må bruges i produktionen.
så plastpladerne har fået en dårligere holdbarhed . efter 10 år er de så skøre at de ikke mere holder til storm eller store hagl.

Tagpap er noget mere omstændigt at lægge, men en prima kvalitet vil holde i 30 år eller mere.

Nemt og holdbart er trapezplader af palisolbelagt galvaniseret stål.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-14 13:25

Tagpap på en vandfast limet finerplade vil ikke give så meget kondens dryp.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 19-08-14 14:28

2 lag tagpap lagt på tag med let hældning, og du har ingen problemer de næste 30-35 år.

Godkendelse af svar
Fra : lykke1

Dato : 20-08-14 22:06

Tak for svaret myg.