/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Max navneforkortelse
Fra : svendgiversen
Vist : 515 gange
190 point
Dato : 18-08-14 18:45

Det er jo velkendt at ord vi bruger tit prøver vi at forkorte, så opstår stærke bøjninger etc.

Endnu mere udbredt på hovedsprogene, eksempelvis forkortes: Ikke sandt: "nicht wahr" på tysk
lige fra nic helt ned til ni i nogle egne, det samme på engelsk men jeg har ikke lige et eksempel.

Og også på dansk, her har jeg lige hørt om købmanden, længere nordpå end hvor jeg kommer fra: æ kjømen, ikke den store forkortelse, men min kones datter bor i Hovs Øre kaldet Hvose.

Noget vi jo sagtens kan slå i Himmerland, min mor kom fra Simested og noget der stødte mig i min barndom var eksempelvis Skjeds Hale som hun kaldte Skesel.

Og min far havde en ven: Christian Østergaard kun kaldet Cranøster, altså en reduktion fra
19 til 8, langt under halvdelen.

Hvem kan komme med endnu større reduktioner, men forkortelser som SAS, DSB og EU
tæller ikke, det skal være rigtige lydmæssige forkortelser.

Og det skal være navne, På er jo O på sønderjysk og en Ged er jo en G´på fyn,
kun navneforkortelser tæller...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-08-14 19:06
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-08-14 20:13

Jeps svend, A' hur jet stednavn.

Ad helvede til = 12 bogstaver, det koger vi lige ned til: A' H' T' = 3 bogstaver.

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 190 point
Dato : 19-08-14 14:17

I Italien siger man "Va bene cosi", som kan oversættes med: Det er helt OK.
Mange steder kun "Va bene", men i det nordlige Milano "Bæ" (lydsprog).

Et enkelt håndtegn, kan betyde mange ord.
Eksempel: Højre hånds pegefinger og langemand stryges NEDAD slipset. Det betyder: "Jeg er mafioso og det er MIG der bestemmer. Stop diskutionen og lyt til hvad jeg siger NU. Basta!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-08-14 15:32

Foreløbig tak, mest til Guild.

Enhver kan jo søge på google og som nævnt, bogstav forkortelser tæller ikke.

Jeg havde forventet en række navneforkortelser fra mange egne af Danmark,
men denne italienske er jo helt i top, fra 10 bogstaver helt ned til to...

Ellers er det jo endnu vort korte, jyske, klare sprog der dominerer,
eksempelvis kan man bare ved at ændre trykket sige 4-5 forskellige ting i sætningen:
"Har du været i Hobro"

Men hvad med det sjællandske, havde Tummelumsen ikke et par korte vendinger?
for ikke at tale om roehakkerne nede på Lolland?? der må da være andre end os jyder???

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-08-14 18:02

Tak for svaret Guild.