/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Dispensation til tilbygning
Fra : cortpcl
Vist : 352 gange
20 point
Dato : 16-08-14 15:37

hej,

Vi går med overvejelse omk. en tilbygning på omk. 25-30 m2

Vores nuværende bebyggede areal er 55m2 og vi har udnyttet tag etage.

Vores grund er på 605 m2.

Udfordringen er vi kommer til at bygge helt op i skel.

Vore nabo har ingen problemer med en tilbygning, da de alligevel ikke har vinduer på siden der vender mod os.

Er det overhovedet muligt at få dispensation til en sådan tilbygning?
Gode råd, er der noget man skal tage højde for før en byggeansøgning?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-08-14 15:58

Spørg da på kommunen - så får du de relevante svar og ingen overraskelser fordi "nogen på Kandu mente og troede"...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-08-14 16:08

Dispensation

Du kan søge om dispensation fra kravene i Byggeloven hos kommunen. Hvis du søger dispensation for krav, der har betydning for dine naboer, skal kommunen sørge for, at naboerne bliver hørt, inden de kan give dig en dispensation.

Selvom du har fået en dispensation, skal du stadig søge kommunen om byggetilladelse. Dispensationen bortfalder, hvis du ikke har fået byggetilladelsen inden to år.

http://www.bolius.dk/byggetilladelse-og-anmeldelse-af-byggeri-18117/

Kommentar
Fra : cortpcl

Dato : 16-08-14 19:56

Hej.

Tak for svar.
Jeg ville egentlig bare gerne vide om det muligt at få dispensation.
Det lyder som det ikke et helt umuligt.

Peter

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-08-14 20:21

Citat
Udfordringen er vi kommer til at bygge helt op i skel.

Det kan du godt glemmer ALT om, om i så er enige med hvem det skal være/ ikke være, nye ejere kan stadig forlange at få det rykket ned og DET på din regning ( hvis de 2 ejendomme er til at sælge for samme).
Det Offentlige og andet kan kun rådgive og muligvis give en fejl-agtig byggetilladelse, og dét Offentlige og andet kan DU ikke sagsøge for mangler og andre fejl - det kan du sikkert, men du TABER.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-08-14 20:22

NB, når du selv ved at det er galt? hvorfor så spørge.

Kommentar
Fra : cortpcl

Dato : 16-08-14 21:20

Hej,

Jeg ved da ikke om det er galt, det er jo det jeg prøver at finde ud af. Jeg ved at det ikke umiddelbart er lovligt, men vil undersøge muligheden for dispensation.

Hvis man får dispensation og bygge tilladelse, kan fremtidige ejere ikke klage.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-08-14 21:56

Det er kun din kommune der kan svare på dette spørgsmål, tag kontakt til teknisk forvaltning i din kommune

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-08-14 00:38

Det er komunen, der afgør sagen.
Min erfaring med byggesager er at muligheden er meget lille, med mindre du bor i et tæt bebygget byområde.
Der er også særlige brandmæssige krav, hvis man bygger nærmere end 2,5 m til skel.

din nabos mening er ret ligegyldig med mindre han går med til en tinglysning som vil forringe hans byggeret og forminf´dske værdien af hans ejendom.