/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
bolig lån
Fra : jami20
Vist : 209 gange
20 point
Dato : 07-08-14 17:11

Hej alle sammen
Jeg står og vil gerne købe ejerlejlighed i århus men banken nordea vil ikke lån mig 1,4 de kan kun lån mig 1,1.
Jeg har en fast indtægt hver måned på 17 800 fra mit fast arbejde. plus jeg afløser forskellige steder, og der er det forskellige hvor meget jeg tjener.
Min husleje lige pt ligger på 5225 hvor varm, el og vand kommer ved siden af.
I starten sagde de til mig hvis jeg ingen bil har så kan jeg lån 1,5 men nu siger de at jeg kan kun lån 1,1. Hvad skal jeg gøre, kan det betale sig at skifte banken.
Tak for hjælpen på forhånd

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-08-14 17:15

Det er da et forsøg værd, og høre om en anden af de store banker er interesseret i at tjene penge.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-08-14 22:09

Bankerne bruger nøgletal for årsindkomst og rådighedsbeløb når de vurderer, hvilket er let forståeligt ved at kigge herind:
http://www.bolius.dk/saa-dyr-en-bolig-har-du-raad-til-3580/

Før i tiden kunne man låne næsten på sit glatte ansigt, men dels var der ikke en dyb krise som nu, og dels var renten højere så der var mere at trække fra og dermed større rådighedsbeløb.

Bankerne tager heller ikke hensyn til at folk klarer en husleje og måske kunne sidde billigere i en ejerbolig, og så er der jo også ejendomsskatter som beskrevet længere ned ad siden.

Kommentar
Fra : jami20

Dato : 08-08-14 17:49

Mange tak for hjælpen i to, jeg vil prøve de forskellige banker og hører af hvad de kan tilbyde:)

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-08-14 11:11

Hvorfor banker? Deres renter er højere en kreditforeninger.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-08-14 14:58

Citat
Hvorfor banker? Deres renter er højere en kreditforeninger.

Bankerne låner ikke millioner ud til boligkøb, højst udbetalingen, men de formidler kreditforeningslånene i og med de to grene er syltet sammen.

Det er mange år siden at det var skilt helt ad, faktisk tilbage først i firserne da Poul Schlüter-regeringen liberaliserede kreditforeningerne og dermed tillod fusion med bankerne...........og dermed større indtjening på købernes bekostning, det ser vi nu med bidragsydelserne som stiger år for år.

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 09-08-14 17:12

Jyske Bank er kendt for at have billige boliglån for tiden