/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kloaklugt fra køkkenvask
Fra : alyng
Vist : 472 gange
100 point
Dato : 03-08-14 19:46

Goddag

Jeg har netop overtaget mit "nye" hus og opdager, at det lugter af kloak når jeg åbner skabet under køkkenvasken.
Derfor har jeg afmonteret alle afløbsrør og tilslutninger, renset dem og samtidig renset vandlåsen. Jeg kunne nemt konstatere, at lugten kommer fra det tilslutningsrør, der kommer "op" fra kloaken. Det har ikke hjulpet, at jeg rensede vandlås osv.
Er der noget jeg selv kan gøre eller er det længere nede og jeg skal derfor have fat i en kloakmester?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-08-14 21:55

Det du selv kan gøre er ikke at annullere flere spørgsmål.
Alle afløb skal havde en vandlås, så kan der ikke komme lugt, hvis der ellers er vand i.
"det tilslutningsrør, der kommer "op" fra kloaken" : Mener du hovedafgangsrøret som går lige ned, evnt. med en rist over, så er det typisk 110 mm. Der skal enten være en vandlås 10 cm nede i røret eller røret er en vandlås, som har et vandspejl lidt længere nede.
Meget sjældent at de mindre sideindløb fra håndvask mm lugter, men lugten kommer fra hovedafgangsrøret fordi det har manglet vand i dens vandlås.
VH Palle

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-08-14 22:02

Citat
Jeg kunne nemt konstatere, at lugten kommer fra det tilslutningsrør, der kommer "op" fra kloaken. Det har ikke hjulpet, at jeg rensede vandlås osv.
Er der noget jeg selv kan gøre eller er det længere nede og jeg skal derfor have fat i en kloakmester?

Ved alle samlingerne er der en pakning / o-ring der skal smøres ind i silikonefedt for at være 100% tæt, så skulle lugten gerne forsvinde, tjek også den samling der er helt nede ved gulvet / under bunden af køkkenskabet.

Kommentar
Fra : alyng

Dato : 03-08-14 22:44

Tak for respons.
@pallebhansen . forstår ikke hvad du mener med
"Det du selv kan gøre er ikke at annullere flere spørgsmål" ?
Afløbsrørerne presses ned i et rør, som ser ud som om det går ned i kloaken.Det er et gråt rør, hvor det fra køkkenvasken skal "presses" ned i. Indrømmet, jeg har ikke været under skabet for at se hvor det grå rør fortsætter, da jeg skal have skilt hele skabsarrengementet fra hinanden.
Det virker som om, at det grå rør er en direkte udlufter fra kloaken... det er det jo nok ikke.

@Hejdu58... jeg må skille skidet ad og se, hvordan det grå rør er koblet på længere nede.
Kunne være rart, hvis man kunne vedhæfte et billede af skidet.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-08-14 23:18

Citat
jeg må skille skidet ad og se, hvordan det grå rør er koblet på længere nede.

Det grå rør du kan se er enten Ø 75mm eller Ø 50mm og det går med i et reduktion / overgangs stykke til et Ø 110 mm kloakrør som er er under skabsbunden, og hvis det ikke er 100% tæt der lugter det.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-08-14 23:36

Hvis du lige har overtaget huset - burde du gøre indsigelser, da det er noget man først opdager når man bor der.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-08-14 07:34

1 der skal være vand i vandlåsen
2 alle rørsamlinger skal være tætte (herunder gummipakringene eller kitninger)

Kommentar
Fra : alyng

Dato : 04-08-14 14:10

Takker for alle jeres svar.
Hvis der nu er vand i vandlåsen under køkkenvasken, som jeg formoder der er, da jeg fyldte vand i den inden jeg samlede det igen, burde det vand så ikke stoppe lugten fra røret der er tilsluttet kloaken?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-08-14 16:24

Citat
Hvis der nu er vand i vandlåsen under køkkenvasken, som jeg formoder der er, da jeg fyldte vand i den inden jeg samlede det igen, burde det vand så ikke stoppe lugten fra røret der er tilsluttet kloaken?

Man fylder ikke vand i en vandlås inden den samles. Den bliver fyldt op når der hældes vand i vasken og er/bliver altid fyldt op af det vand der hældes i vasken og der ved stopper/lukker for lugten i kloarksystemet.

Kommentar
Fra : alyng

Dato : 04-08-14 18:35

@Hejdu58... tak for læring. Men hvorfor kan jeg stadigvæk lugte kloaken, hvis vandlåsen skulle tage lugten?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-08-14 23:45

@ alyng:
Citat
Men hvorfor kan jeg stadigvæk lugte kloaken, hvis vandlåsen skulle tage lugten?

1: Hvis samlingerne / pakningerne efter vandlåsen ikke er tæt vil det gi lugtgener.
2: Hvis der er en studs / Y led til at koble opvaskemaskinen til og det er monteret efter vandlåsen og der ingen opvaskemaskine er tilsluttet / samlingen ikke er tæt / blindproppen ikke er tæt vil det give lugtgener.

Hvis du afmontere vandlåsen og sætter en plasttik / plastik pose over det rør der kommer op fra bunden af skabet, (brug elastikker til at holde plastikposen stramt og tæt omkring røret) og hvis det så stadigvæk lugter er det samlingen under skabsbunden der ikke er tæt desværre og derved giver en del arbejde for at komme til samlingen for at tætne den. Du kan save en firkant ca. 15 x15 cm ud af bunden omkring røret så er du fri for at skulle afmontere skabet for at komme til samlingen. Bord 4 stk. Ø10 mm hul= de 4hjørner i firkanten og sav med en stiksav imellem dem, så kan du kan tage det op.

Kommentar
Fra : alyng

Dato : 05-08-14 07:46

@Hejdu58.. tak for dine gode og brugbare svar. Jeg vil prøve at gå de ting igennem du har nævnt.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-08-14 09:53

Når du har afmonteret tilslutningen af vandlåsen, kommer der så luft/vind op gennem røret?

For år tilbage havde vi samme problem med et netop købt hus, hvor der lugtede af kloak. I forhold til tegningerne, skulle udluftningen til kloaksystemet være over taget ved køkkenet, men der var INGEN udluftning der!

Hos teknisk forvaltning i Hjørring, fik jeg en revideret tegning (huset var fra 1980). Her fremgik det, at udluftningen skete mellem døren og vinduet i baggangen, men der var ingen hætte på taget!

Efter en tur på loftet fandt jeg endelig røret til udluftning under isoleringen i mellemmuren - der var sat en "prop" i røret - formentlig under byggeriet, som så var glemt.

Montering af forlængerrør samt hætte på taget, og problemet var løst! Det kunne jo også være din løsning.

Kommentar
Fra : alyng

Dato : 05-08-14 17:41

@alka... jeg tjekker lige efter.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-08-14 19:39

Der skal jo ikke være nogen udluftning hvis der ikke er flere etager.
VH Palle

Kommentar
Fra : alyng

Dato : 05-08-14 20:15

Der er to etager med bad og toilet på begge.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-08-14 23:38

Jamen udluftning laves meget tit bag det øverste toielet med en lille specieltop der virker som en kontraventil der kun kan suge luft ind. Det kan jo aldrig give lugtgener nedenunder.
VH Palle